Senki nem verte úgy ezen a héten a Teslát, mint a Nikola

2018.05.05. 11:03

Épp csak megpróbál terjeszkedni a kamionpiacon, máris kapott egy direktkonkurenst a Tesla, méghozzá onnan, ahonnan a napokban egy kétmilliárd dolláros kártérítési igényt is nekicímeztek: a Nikolától. A világ egyik legnagyobb sörgyártója alternatív hajtású kamionokat akar és úgy fest, inkább a Nikolát választja. Bizarr meccs alakul a modern kor legnagyobb zsenijének névbitorlói között.   

trn r

Bár e történet két szereplője közül az egyik épp csak útra engedte kamionja első tesztpéldányait, a másik pedig épp csak túl van a hivatalos bemutatón, mégis a kamionos flottapiac legizgalmasabb meccse van születőben. Adott ugye a Tesla, amely miután robbantott egy nagyot a személyautós piacon azzal, hogy menővé tette a villanyautózást, novemberben kijött első villanykamionjával, amelynek első példányai már Amerika útjain gyűjtik az éles kilométereket, sőt, Semi javában gyűjtögeti megrendelőit is. Ott van aztán a Nikola, egy kevésbé ismert, szintén a semmiből jött amerikai vállalat, amely egy kicsit máshogy mer nagyon különutas lenni, és üzemanyagcellás kamionokkal árasztaná el a piacot. 

A Tesla és a Nikola egyelőre láthatatlan méretű szereplői a kamionos piacnak, de a következő évtizedre várhatóan már a legnagyobbak nyomában fordulnak rá; a húszas években minimum számolnia kell velük a nagy gyártóknak. Akkor mindenképp, ha sok olyan nagy flottával dolgozó óriásvállalatot sikerül meggyőzniük, mint az Anheuser-Busch, amely most jelentette be, hogy több száz üzemanyagcellás kamiont rendel a Nikolától. A sörgyártó már korábban mondogatta, hogy környezetbaráttá tenné flottáját, rendeltek is korábban a Teslától negyven Semit, de az semmi ahhoz képest, amekkora üzlet a Nikolával született. A két fél pontos számot nem mondott, a The Verge úgy tudja, 800 kamionról lehet szó, azaz az Anheuser flottájának szinte egészét Nikolára váltaná a következő években. 

A Nikola egy prototípusa
A Nikola egy prototípusa

A Nikola most még egy kis lépéshátrányban van a Teslához képest. Első szériaérett kamionjuk bemutatóját csak jövő januárra ígérik, a CES-re, de az inkább már csak a show, a sorozatgyártás korábban elindulhat. Hidrogénnel működő üzemanyagcellás kamionjaik egyébiránt akár 1900 kilométert is elmennek majd egy tankolással és ehhez csupán 20 perces töltési időt ígér a Nikola. A töltőhiány tűnik egyelőre a legnagyobb akadálynak, de a Nikola 700 hidrogéntöltőt tervez Észak-Amerikában 2028-ig. Kettőt már idén átadnak, az első néhány tucat kiépítésében az Anheuser is segítségükre lesz, aztán szépen teleszórják Amerikát, ahogy a Tesla tette saját Superchargereivel.