Ötszáz lóerő felett az új M3-as és M4-es BMW

2020.09.23. 10:57

A BMW bemutatta az M3-as és M4-es legújabb változatát. Az autók formáját már korábban láthattuk néhány kiszivárgott fotónak köszönhetően, most azonban az is kiderült, hogy mi van a lemezek alatt.

Ahogy sejthető volt, a BMW itt is beveti a 3 literes soros hathengeres motor eddigi legerősebb változatát, az S58-ast, amelyet az X3 M és X4 M típusokban már alkalmaznak. A 2993 köbcentis motor két változatban érkezik, az alapváltozatokba 480 lóerővel, a Competition kivitelbe pedig 510 lóerővel érkezik.

A nagyobb teljesítményt nagyrészt ellensúlyozza, hogy az új modellek durván kétszáz kilogrammal nehezebbek lettek az elődeiknél: a tömegük 1,7 tonnánál kezdődik, így lehetséges, hogy a dinamikai adatokon alig látszik a teljesítmény növekedése. Az alapkivitelek 4,2 másodperc alatt gyorsulnak százra, ami konkrétan egy tized javulás az előző, 431 lóerős M4-eshez képest, igaz, a Competition 3,9 másodpercet tud.

A két változat között ugyanis nem csak 30 lóerőnyi teljesítmény a különbség: az alapkivitelek még kaphatók lesznek hátsókerék-hajtással és hatsebességes manuális váltóval, míg a Competition már csak 8 fokozatú automata váltóval lesz elérhető, és ehhez kínálnak majd összkerék-hajtást is. Természetesen minden M3-as és M4-es végsebessége 250 km/h, bár ez az M Driver's Package nevű csomag megrendelésével 290 km/h-ra növelhető.

Bár az M-es modellek a hajtásláncon kívül nagyrészt megegyeznek az aktuális 3-as és 4-es sorozattal, azért akad néhány lényeges eltérés. Ilyen az átdolgozott geometriájú futómű – az M-es modellek nyomtávja elöl 3,4, hátul 3,8 centivel szélesebb, és a kerékdőlésük is nagyobb – vagy az eltérő méretű felnik elöl és hátul: elöl 18-as felniket alkalmaznak 275/40-es abroncsokkal, hátul pedig 19-es felniket 285/35-ös gumikkal.

A nagyobb légbeömlők és a leszorítóerő növelését célzó változtatások a karosszéria légellenállásán is sokat rontottak: míg a polgári 3-as és 4-es változatok formatényezője 0,22-0,26 környékén van, az M-es változatoké 0,34-re növekszik a változtatások nyomán.

Bár a bemutató alapján gondolhatnánk azt is, hogy már az idén elkezdődhet az új M3-as és M4-es gyártása, valójában a szállításokat csak 2021 márciusában kezdik, sőt, az összkerék-hajtású változatok a jövő nyár előtt biztosan nem kerülnek a megrendelőikhez. Az M3-as legegyszerűbb változatáért 82 500 eurót kérnek majd Németországban, míg a Competition alapára 89 500 euró lesz. Az M4 felára 1500 euró lesz, és hasonló nagyságrendű árnövekedés várható az összkerék-hajtás kapcsán is.