Túl nehezek a villanyautók, újfajta töréstesztek kellhetnek

2023.02.26. 06:32

Az autók töréstesztjeit az 1990-es évek elején kezdték, és bár az elmúlt három évtizedben sokat finomítottak rajtuk, úgy tűnik, az elektromos autók megjelenésével újra frissítésre szorulnak. 

Pickupos törésteszt az IIHS-nél. Extra tömeggel rakták meg a tesztelt kocsikat.

Az Egyesült Államok útjain futó autók nagyon különböztek a maiaktól, amikor az 1990-es évek elején az első törésteszteket végezték. A légzsák nem volt kötelező, nem volt tilos lecsukható reflektorokat építeni az autókba, nem voltak elterjedtek az elektromos biztonsági megoldások. Még fontosabb különbség, hogy a mai autók sokkal nehezebbek, mint elődeik, pláne, ha elektromosak. 

Raul Arbelaez, az Insurance Institiute for Highway Safety (IIHS) nonprofit közlekedésbiztonsági intézet töréstesztekért felelős vezetője az elmúlt évben sok tapasztalatot szerzett ezzel kapcsolatban – derül ki a Wirednek adott interjújából. Végigélte, ahogy a szedánok crossoverekké, az egyterűek SUV-kké híztak.

Az elmúlt időszakig azonban nem volt oka kételkedni abban, hogy tesztjeik képesek kezelni a súlynövekedésből fakadó változásokat. Ezen változtatott a Hummer EV - vagyis a terepjáró elektromos verziójának - megjelenése. Az autó négytonnás tömegével lényegében harmadával nehezebb, mint bármely autó, amit eddig az IIHS-nél teszteltek. Az előző csúcstartó is egy villanyautó volt, a Rivian R1T.

A Hummer EV ezzel a tömeggel több mint kétszer nehezebb, mint egy átlagos amerikai autó. Arbelaez vásároltatott intézetével néhány olcsó, öreg pickupot, megpakolták ezeket betonnal, hogy elérjék a négytonnás súlyt, majd elvégeztek velük néhány 60 kilométer/órás sebességű frontális ütközést. Az eredmény óriási roncsolódás volt. A róla készült videók bejárták az internetet megdöbbenést keltve az autósokban.

A szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy az EV-k nagy súlyuk miatt vészjósló jelenségek a többi közlekedő, különösen a kisautók, a kerékpárosok és a gyalogosok szemszögéből nézve.

Arbelaez felhívja a figyelmet egy további fontos körülményre is. Az autógyártók az átlagos hagyományos belső égésű motorok hatékonyságát nem tudták kiugróan javítani az elmúlt években, ám az elektromos meghajtás ezen a téren is ugrást hozott.

Válaszúthoz érkeztek a gyártók

Ahogy a töltési lehetőségek terjednek, azaz az autósoknak nem kell nagyon spórolniuk az energiával, ez jobban gyorsuló, nagyobb végsebességű autókat eredményez, amelyek nagyobb impulzussal ütközhetnek. Emiatt az autógyártók választási lehetőség elé kerültek. Vagy növelik autók elejének hosszát, vagy erősítik a karosszéria merevségét. Csakhogy míg ezek a megoldások a nagyobb autóknál, SUV-knál járható útnak látszanak, a kisebbeknél nem. Ezzel hirtelen azt vehetjük észre, hogy míg korábban egy 30 km/h-ás ütközést egy jó átlagos autóban meg lehetett úszni, könnyen lehet, hogy a jövőben nem ez lesz a helyzet.

A szakértő abban bízik, hogy a növekvő veszélyt ellensúlyozhatják az olyan új aktív biztonsági megoldások, mint a fedélzeti kamerák és radarok. Reméli, hogy a változások végül valahogy kiiktatják az emberi felelőtlenséget. Az Egyesült Államokban az autóban utazók 90 százaléka használja a biztonsági övet, a maradék tíz százalék fittyet hány arra, hogy a közéjük tartozók közül kerül ki a balesetek halálos áldozatainak fele. A biztonsági szakértő reméli azt is, hogy a gyalogosbalesetek növekedési tendenciáját meg lehet állítani, és vissza lehet fordítani.