Megnéztük az új E-osztályt élőben, a Mercedes nem szúrta el!

2023.04.25. 17:01

Nincs nagy mozgástér az E-osztály formatervében, hiszen a hagyományos német limuzinok arányai és az általában korábban megjelenő S-osztály megoldásai mindenképp visszaköszönnek az eggyel kisebb Mercedesen is. A hatodik generáció viszont az új MBUX rendszerrel és azon belül applikációk tengerével támad, két erősen eltérő külső és belső karakterrel.

23C0129 002

Helló W214, vagyis helló 2024-es E-osztály! Viszlát E coupé és kabrió, hiszen helyettetek innentől a C és az E közé pozícionált új közös utód jön majd.

Az idén nyártól kapható tradicionális prémium szedánból Európában lesz benzines és dízel, lágy és plug-in hibrid is 100 kilométer feletti elektromos hatótávval, az Exclusive és az AMG Line pedig nehezen lesz összetéveszthető, hiszen más hűtőráccsal, a klasszikus célkereszt-jellegű Mercedes csillaggal vagy anélkül, valamint eltérő beltéri anyagokkal érkezik.

A Mercedes elhívott a hatalmas sindelfingeni gyárába, hogy az elektromágneses tulajdonságokat mérő ultra menő visszhangkamrában beülhessek az új E-osztály mindkét verziójába. Ha nem tetszik az elektromos EQE formai kiforratlansága, a zászlóshajó S-osztályt pedig egyszerűen öregesnek tartod, még mindig ez a neked való Benz.

Az AMG Line csillagokkal megszórt fekete hűtőrácsa és a hasonló tematikájú hátsó lámpák ugyan inkább Kínának készültek, mint Európának, mégis jobban állnak a W214-nek, mint az Exclusive Line bővített króm csomagja, amit egyébként szintén imádnak keleten. Összességében egy letisztult három dobozos dizájn ez, melynek légellenállási együtthatója sem lett rosszabb annak ellenére, hogy a frontális felület, magyarul az orr egy picit nőtt. 

Senkit sem fog sokkolni, hogy az egész autó nagyobb lett, hiszen a 22 miliméterrel hosszabb, immár 2961 mm-es tengelytáv mellé 4949 mm-es, vagyis négy centivel bőségesebb hossz, 1880 mm-es szélesség és 1468 mm-es magasság társul. A belépő tömeg 1915 kiló, bár ehhez a 197 lóerős dízelmotor társul. A Mercedes-Benz E 400 e 4MATIC ezzel szemben 375 lóerős kombinált teljesítményt dob 2265 kiló ellen.

A belsőégésű fronton újak a karosszériába simuló aktív króm kilincsek, nekem pedig különösen tetszik az ajtók középvonalai közt eltűnő, majd újra kidudorodó hosszanti él. Felületek tekintetében ennyi játékosságot, valamint kicsit prominensebben megjelenő hátsó sárvédőíveket engedhet meg magának a E-osztály, hiszen míg az S-osztály üzenete maga a hossz és elegancia, eggyel lejjebb még készül a Mercedesnél tisztességes sportszedán is, becsületesen széles nyomtávval.

Az újdonságok többsége a kabinban várja a márka rajongóit, hiszen a harmadik generációs MBUX egyenesen Superscreen néven fut, az aktív, vagyis egyszerre motoros vagy manuális klímarendszer pedig még engem is meglepett, olyan ésszerű.

Úgy működik, hogy miután az autó elmentette a magasságunk és egyéb fizikai paramétereink, motorosan automatikusan a mentett beállításokra állítja be a szellőzőket, oldalanként és üléssoronként külön. Szemben más, csak digitálisan vezérelhető félmegoldásokkal, a Mercedes klímája továbbra is állítható marad kézzel is, így a lehető leghamarabb elérhető a kívánt belső klíma.

Miután már a W214 hűtőrácsának belső peremén is fut egy LED sor, természetesen a kabin is a szivárvány összes színében pompázik, a Superscreen pedig valójában három nagy kijelző összessége. Konkrétan középen a 14.4-colos televízió a 3D-effekttel, az utasoldalon 12.3-colos B képernyő a filmekhez, valamint a vezető előtt a teljesen függőleges 12.3-colos műszeregység, kiegészítve a nagy HUD-vetítéssel.

A korábbi hardveres megoldások helyett az új MBUX egy központi processzorral és a legújabb szoftvercsomaggal szolgálja ki az igényeket, aki pedig nem kéri, továbbra is kaphat normál műszerfalat a helyére, hatféle borítással, beleértve a világítós csillagmintás giccset is. Emellett az E-osztály innentől lakkozatlan fát használ, bár az eddig jellemző fényes fekete lakkozott verzió is rendelhető marad.

Sokat dolgoztak a Burmester hangrendszeren is, úgyhogy rezeg minden, aminek érdemes, ám engem az olyan egyszerű és praktikus megoldásokkal nyert meg a W214, mint az immár kábelcsatornával ellátott osztott középkonzol. Végre nem kell rácsapni a fedelet a töltőkábelre, mert rájöttek, hogy ez az USB-kimenet fő felhasználási módja. Az apró dolgok az életben, ha az indukciós töltés nem opciód.

A kulcsnélküli nyitás egyelőre Apple termékekkel működik, a személyes adatok pedig a Mercedes Me profilból elérhetőek. Háromféle bőrrel készül az E-osztály. Európában a valódi, Amerikában a műbőr, a legmagasabb felszereltségi szinten pedig a rombuszalakban steppelt nappabőr a népszerű.

Az új szoftveres háttér rengeteg külső applikációt támogat, az ikonok és a színvilág pedig immár tükrözi a telefonos dizájnt, hogy a lehető legsimább legyen a felhasználói élmény. Mindent kipipálva öt kamera van a beltérben is, így a konferenciabeszélgetések a szelfikamerán át is mehetnek, az arcfelismerés pedig felváltotta az ujjlenyomatolvasót. A W214 tehát egy guruló irodaként is értelmezhető, játékokkal megspékelve.

A hibrideket alapból maximum 11 kW-s AC töltéssel, illetve 55 kW-s DC gyorstöltéssel látta el a Mercedes, az 540-literes csomagtér helyett 370-et ajánlva az immár egységesen sík csomagtérben. A sima belsőégésű modellek csomagtere öt centivel mélyebb, így jön ki az 540 liter. A lágy hibridek a plug-in verziókhoz képest 15 mm-rel alacsonyabb aktív lengéscsillapítást kapnak, miközben maximum 20-colos kerekek járnak az elektrifikációhoz. A sima benzines E-osztály gurulhat 21-colos szetten is, a légrugózás pedig opció, kiegészítve akár a kormányzott hátsó tengellyel, mely maximum 4.5-fokban fordul, szemben az S-osztály 10 fokos értékével.

Az öt centi híján ötméteres hosszhoz ennyi is elég.

Hét-nyolc éves modellciklussal számolva az EQ almárka kivezetése mellett könnyű kiszámolni, miért is lesz valószínűleg ez az utolsó benzin- és dízelmotoros E-osztály.

Közepes méretű Mercedesek mindig is voltak, az E-osztály története viszont hivatalosan a W124-gyel indult 1984-ben. Negyven évvel később, a hatodik generációval a küszöbön csak annyi biztos, hogy a W214 továbbra is mindent bedob majd a hamarosan érkező új 5-ös BMW és társai ellen, miközben próbál többet ajánlani, mint egy kicsinyített S-osztály dinamikusabb arányokkal.

Így, hogy körbejártam, és ültem is benne elöl és hátul is, sokkal jobban tetszik, mint az EQE. Ahogy Michael Frei, az autó egyik tervezője elmondta, az Avantgarde és az AMG csomag összevonható, tehát lehet minden fekete, a hűtőrács és a fényszórók közti fényes műanyag csík pedig eleve fekete minden verzión. Csak közben be ne tiltsák a TikTokot, ha már ez az egyik kiemelt funkció.