Prága 25 méteres trolikígyókat vásárolt

2024.01.16. 17:02

Prágában úgy látják, hogy a környezetbarát buszüzemet, elsősorban trolibuszokkal lehet fenntartani.

A prágai városvezetés még 2021-ben döntött úgy, hogy fél évszázad elteltével, újra trolibuszvonalakat építenek a cseh fővárosba. Másodikként a Nádraží Veleslavín és a Václav Havel Nemzetközi repülőtér közötti 59-es vonal készült el, amelyre duplacsuklós trolibuszokat kívántak beszerezni. A kiírt tendert végül tavaly februárban a lengyel Solaris Bus & Coach és a cseh Škoda Transportation konzorciuma nyerte meg a Solaris Trollino 24 típussal. Így ők szállíthatják le a 20 darab, duplacsuklós, 24,7 méter hosszú trolibuszokat. 

Az első két új duplacsuklós troli még tavaly novemberben megérkezett a prágai közlekedési vállalathoz, vagyis a Dopravní podnik hlavního města Prahyhoz, azaz a DPP-hez. A Trollino 24-eseknek a forgalomba álláshoz egy engedélyezési eljáráson kell átesniük. Ez két részből áll: az elsőben a trolik utasok nélkül végzik a tesztfutásaikat, amit már tavaly decemberben teljesítettek a Trollinók. A második 15 000 kilométeres próbát már utasokkal kell teljesíteniük, amelyet ezekben napokban kezdtek meg a buszok, az elsőként épült 58-as vonalon. Mivel az első tesztek sikeresek voltak így a Solaris megkezdte a maradék 18 duplacsuklós troli leszállítását, amelyeknek február elejére kell a cseh fővárosba érkezni. Ekkora elkészül az 59-es, repülőtéri Expressz viszonylat teljes infrastruktúrája is és ha minden jól megy, akkor ez év tavaszán a prágaiak birtokba vehetik a duplacsuklós trolikat.

Az 59-es viszonylat egyébként 11,6 kilométer hosszú, amelynek körülbelül az ötven százaléka felett van felsővezeték, a többi szakaszon önjáró üzemódban közlekedhetnek majd a buszok, amelyek körülbelül tíz kilométert tudnak így megtenni. A járművek egyébként a felsővezetékes szakasz alatt és a végállomásokon is tudják tölteni az akkucsomagjaikat. A 24,7 méter hosszú Trollinók 180 fő befogadására képesek és teljes terheléssel 38 tonnát nyomnak.

Az 58-as és az 59-es vonal megépítésével, valamint az új járművek forgalomba állásával, a troli építési láz még nem fejeződik be Prágában. A második körben újabb hét, majd a harmadikban még hét, az utolsó körben pedig újabb hat trolivonal épülhet a cseh fővárosban. Így a következő néhány évben összesen húsz új trolivonalat terveznek átadni a csehek. Aneta Řehková, DPP szóvivő szerint, azért döntöttek a trolivonalak építése mellett, mert a cég elkötelezett a környezetbarát, nullemissziós buszok üzemeltetésével kapcsolatban. Ezért azt tervezik, hogy 2030-ra már csak a külvárosi vonalakon közlekedtetnek majd dízel buszokat. Az akkumulátoros elektromos buszokkal sok a hatótáv probléma és ezeknek a többtonnás akkucsomagokat is cipelniük kell. Az ilyen járműveket ezért jelenleg csak óriási kompromisszumokkal tudják üzemeltetni. Bár a DPP is használ akkumulátoros elektromos buszokat, de azok is használhatják a már kiépített troli- és villamos infrastruktúrát, de ettől függetlenül egyelőre nem tervezik az akkucsomagos elektromos buszok beszerzését.

Nem szeretnénk bezzeg Prágázni, de ezek után szinte hihetetlen, hogy a viszonylag sűrű budapesti trolihálózat fejlesztése helyett, a mi fővárosunk is a többtonnás akkupakkokat cipelő elektromos buszokban látja a jövőt. Pedig Budapestnek minden adottsága meg lenne ahhoz, hogy kis befektetéssel környezetbarát, nullemissziós trolibuszokat közlekedtessen, kizárva az akksis buszok hátrányait.