Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni Amerikában
- Kalifornia tiszta közlekedésről szőtt álmainak egyelőre véget vethetnek az amerikai elnök autógyártást sújtó vámtarifái.
- Az egyetlen költség, amin spórolni tudnak, az elektromos energia ára.

„Úgy vélem, összességében kevesebb új autót fogunk venni az Egyesült Államokban, ami nem jó a gazdaságnak és nem jó a környezetnek sem” – mondta a Los Angeles Timesnak Gil Tal, a Kaliforniai Egyetem Electric Vehicle Research Centerének igazgatója. „Az új autók akár hagyományos, akár elektromos meghajtásúak, hatékonyabban működnek, ezért tisztábbak.”
A szakértő annak kapcsán nyilatkozott, hogy Donald Trump amerikai elnök szabályosan agyonvámolja az Egyesült Államok autó- és autóalkatrész-importját, ami meg fogja dobni az új autók árát. Kaliforniában különösen kényesek erre, mivel az állam élen jár az elektromos közlekedés bevezetésében. A gond az, hogy az autóiparban, különösen az elektromos autók gyártásában olyan beszállítói láncok alakultak ki, amelyekből nem lehet kihagyni az importot. Például a lítium-ion akkumulátorokban felhasznált kobaltot és nikkelt külföldről kell behozni.
Bár az amerikai autógyártók igyekeznek olyan akkukat használni, amelyekben kevés a ritka fém, az akkumulátorgyártás központjai a világon ázsiai országok: Kína, Dél-Korea és Japán. Ehhez képest Trump most ott tart, hogy minden Kínából származó importtermékre 125 százalékos vámot vetne ki.
Tal erre reagálva azt mondta, hogy az Amerikában összeszerelt elektromos autók jelentős részébe Kínából importálják az akkumulátort. Kaliforniában az eladott új autók negyede volt akkumulátoros vagy konnektorból tölthető villanyautó 2024-ben. Ezek 40 százaléka a negyedik negyedévben külföldi autógyártó terméke volt.
A Tesla népszerű volt, amíg a cég vezérigazgatója, Elon Musk be nem állt kis kondásnak Trump mellé. Így 2025 első negyedévében 13 százalékkal esett a Teslák eladása Kaliforniában. Nagyobb gond azonban ennél a közösségi közlekedés, amely nem igazán talál hazai amerikai elektromos buszokat a piacon. A BYD a legnagyobb villanybusz-szállító az államban. Az elektromos autók átlagára az USA-ban a Kelley Blue Book adatszolgáltató cég szerint 55 ezer dollár. Ezt csökkentheti a 7500 dolláros adóleírás, amit azonbam Trump meg akar szüntetni. Így ha a kaliforniai vezetés ösztönözni akarja az elektromos átállást, akkor ezt csak azzal tudja elérni, hogy az áram árának lefaragását szolgáló intézkedésekkel a jelenleginél is nagyobbá teszi az autókba töltött áram és benzin ára közti különbséget.
