Kevesebb autó kell a jövőben?

2025.05.15. 12:25

  • Az elektromos autók értékesítése az elmúlt években hullámvasútra került.  Térnyerésük azonban hosszabb távon kézenfekvőnek tűnik a mostani kilátások alapján. 
  • Egyelőre nincs válasz arra, hogyan változtatják meg a használt autók piacát. Ugyanakkor most jött egy lehetséges szcenárió. 
420A5984

Az elmúlt években először úgy látszott, hogy az új elektromos autók elárasztják a piacot, majd úgy, hogy az autósok kiszerettek belőlük. Ez sok pontatlan megjegyzést eredményezett a sajtóban – írta a Cleantechnica szakportál cikke, amely az villanyautók hosszabb távú jövőjét firtatta.

Kétségtelen, hogy az újdonság terjedése lelassult, ám ez csupán annyit jelent, hogy az elektromos autók nem nyernek olyan gyorsan teret, amilyenre a szakértők számítottak. A villanyautók mellett állók számára  jó hír az, hogy a villanyautók értékesítése továbbra is emelkedik, ha nem is olyan látványosan, mint korábban. Ugyanakkor az új meghajtási technikának lehet egy olyan következménye, ami a későbbi eladásokat befolyásolja. 

A cikk idéz egy kanadai autóst, aki szerint a teslások tovább tartják meg az autójukat, mint korábban a hagyományos belső égésű motorral ellátott autóikat. Úgy vélik, hogy kevésbé gyorsan öregednek ezek, sokáig újszerűek maradhatnak.

Az olvasó beszámolója szerint Vancouverben, ahol lakik nem omlott össze a használt Teslák ára az elmúlt időszak imázsproblémái miatt, mert rengeteg ilyen autó van és a tulajdonosok túlnyomó része elégedett vele. Így nem siet az eladásával. Ezzel valójában olyasmire hívta fel a Tesla-tulajdonos a figyelmet, ami tudható volt.

Kevesebb autó is elég lehet a jövőben?

Az elektromos autók egyszerűbb technikát képviselnek a hagyományos motorral ellátottakhoz képest, gyakran megbízhatóbbak, tartósabbak lehetnek, tovább kínálják használójuknak azt az érzést, hogy szinte új autóban ülnek. Természetesen a technológiai folyamatosan változik, akárcsak az autók dizájnja, ami az autósok egy részénél elég indok arra, hogy lecseréljék néhány éves verdájukat. Ugyanakkor többen vannak, akiknek elsősorban használati eszköz az autó vagy kevésbé van pénzük az új autó megvásárlására. A tartósabb villanyautókkal az ő idejük jött el. Magyarán hosszabb távon, amikor az elektromos autók lesznek többségben az utakon, kialakulhat az a helyzet, hogy az autósok a korábbinál tovább használják a járműveiket, lassulhat az autócserék forgási sebessége. Ha ez valóban így lesz, akkor a fejlett világ lakói életük során kevesebb autót vásárolnak, következésképpen kevesebb újra lesz szükség. Ha jelenleg nem is ez az autógyártók legfőbb gondja, hosszabb távon minden bizonnyal szembekerülhetnek ezzel a kihívással is.

A cleantechnikás cikkben idézett autós véleménye csak egy a sok közül. Nem számol azonban azzal, ha egy elektromos autón nagyfeszültségű rendszere cserére szorul, az nagyon jelentős kiadást jelenthet a tulajdonos számára. Sokan például ezért tartózkodnak a villanyautó-vásárlástól. Emellett persze számos egyéb tényező is befolyásolja a piacot a jövőben. Egyrészt országonként eltérő a vásárlóerő, a töltőhálózat, az áramdíj és még sorolhatnánk. Mindenesetre a forgási sebességre vonatkozó fent vázolt forgatókönyv sem elképzelhetetlen.