Tavares: rengeteg dolgot máshogy csinálhattam volna

2025.06.03. 17:44

  • Carlos Tavares távozása a Stellantis éléről több márkánál megkönnyebbülést hozott, az utódja, Antonio Filosa sokak szerint ígéretes, még ha nem is könnyű helyzetet örökölt. Tavares szerint is jó választás, bár finoman jelezte, hogy a felső vezetés támogatása még kérdéses.
  • Az exvezérigazgató azt állítja, nem rúgták ki, önszántából távozott. A legnagyobb hibájának az amerikai kereskedőkkel való sikertelen együttműködést tartja, amit teljes egészében a saját felelősségének tekint.
  • Szerinte az európai gyártók csak úgy tudnak túlélni, ha összeolvadásokkal csökkentik a költségeiket, és inkább a magasabb árkategóriás villanyautókra koncentrálnak, mert az olcsóbb szegmensben a kínaiak verhetetlenek.
  • Most visszavonultan él Lisszabon közelében, saját birtokán bort készít, befektetget a környéken, és időnként autóversenyeken indul. Az üzlettől nem fordult el teljesen, de most már leginkább élvezi az életet.

Carlos Tavares vezetése örök emlék a Stellantisnál – persze nem teljesen pozitív értelemben. Tavaly decemberi távozásacsaknem mindegyik márkának öröm volt, az utóda pedig ígéretesnek tűnik, bár épp szarból kell várat építenie.

Carlos Tavares szerint Antonio Filosa jó vezetője lesz a Stellantisnak. „Remélhetőleg az igazgatótanács megfelelően támogatja majd. Meglátjuk” - mondta az ANE-nek.

Az interjúban Tavaros kifejtette, hogy őt valójában nem kirúgták, hanem önszántából mondott fel, amit Jonh Elkann elnökkel beszélt meg. A cégből senkire sem haragszik, még azokra sem, akik nehezebbé tették a munkáját.

Azt viszont elismerte, hogy rengeteg dolog volt, amit máshogy csinálhatott volna, de főként azt bánja, hogy nem jutott dűlőre az Egyesült Államok-beli kereskedőkkel. „Az amerikai kereskedők nem akarták támogatni azt, amit mi próbáltunk tenni, ez az én felelősségem. Sok mindent lehetett volna másképp csinálni, de már nem számít. A vállalat nyereséges.”

A volt vezérigazgató szerint a piaci feltételek miatt több összeolvadásra számít az európai autógyártók között, mivel megpróbálják csökkenteni a költségeket és kihasználni a szinergiákat. Hogy pontosan mely cégekre gondolt, nem derült ki. Tavares szerint Európa nehezen tud olyan elektromos járműveket gyártani, amelyek árban versenyezni tudnak kínai társaikkal, ezért a magasabb kategóriájú járművekre kell összpontosítaniuk. 

A 66 éves Tavares most élvezi az életet. Lisszabonban él a saját farmján, ahol bort is termel. Elárulta, hogy megtakarításának (amiből bőven van) egy részét befektetésekre költi, főleg a környékén – más szőlőültetvényébe, szállodákba. Gondolkozik, hogy egy kisebb légitársaságba is bevásárolja magát, de az egészségügy, a mesterséges intelligencia és a divatipar is szóba jöhet. Emellett szeret hosszú sétákat tenni a tengerparton és havonta egyszer autóversenyeken is részt vesz. Egy szó, mint száz: elvan.