A hivatal nem büntet, de felajánlja, hogy fizess

2017.08.03. 13:22

Hetekig vagy akár hónapokig húzódhat a használtautó-átíratás, ha nincsen szerencsénk. Minden márka és típus érintett. A problémáról közel egy éve írtunk először, most utánajártunk, mi változott azóta.

Még egy évvel korábban kaptunk olvasóinktól leveleket, hogy bizonyos esetekben akadozhat a használt gépjárművek forgalomba helyezése, átíratása Magyarországon. Akkor még azt hittük, csak egy ritkaság akadt fenn a hivatal torkán, de kiderült, hogy a probléma jóval szerteágazóbb. Később egy újdonsült Mercedes (vagy Mercedes-Benz?) tulajdonos írt nekünk az első cikkben szereplő, valóban ritka Bimota motorkerékpáréhoz igen hasonló problémával kapcsolatban. Akkor úgy tűnt, hogy mindössze egy adatbázis összefésülési, informatikai problémáról van szó, de lehet, hogy a helyzet ennél súlyosabb. Mondhatni krónikus. Rövden arról van szó, hogy az utóbbi években, vagy inkább évtizedekben átíratott és forgalomba helyezett autók, motorok és teherautók egy részének márka és/vagy típusneve hibásan szerepelt az állami adatbázisban, így vannak olyan Mercedes-Benz gyártmányú autók, amelyek egyszerűen csak Mercedesként kerültek a nyilvántartásba, máshol a típusnevek nem feleltek meg annak, amit a gyártó eredetileg megadott, vagy amit más európai hatóságok elfogadnak.

Minden típust érint

Azóta történt egy kis bürökratikus változás. A korábbi érintettek, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala beleolvadtak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba illetve a Belügyminisztériumba. Adtunk egy kis időt, hogy kiderüljön, milyen változásokat hoz az átállás, de olvasóink szerint semmi jót.

A műszaki vizsgaállomást üzemeltető László arra panaszkodik, hogy több ügyfele is hetek vagy akár hónapok óta vár a hivatalra a „kódszótáros” probléma miatt. A már – sajnos – közszájon forgó elnevezéssel akkor kerülhetünk szembe, ha gépjárművet szeretnénk átíratni, de a közlekedési igazgatási hatóság, járműigazgatási ügyintézéseket támogató, úgynevezett JÁROK rendszerében nem szerepel a járművünk pontos megnevezése, ezért azt nem fogadja el a rendszer, vagyis megakad az adminisztráció.

Ezt megkeresésünkre a Belügyminisztérium is alátámasztotta, vagyis nem csak a ritka vagy többféle néven közszájon forgó típusok lehetnek érintettek. A rendszerük egy adott gyártmány alatt csak bizonyos típusokat enged kiválasztani, amelyekhez egyenként vannak hozzárendelve az abban a típusban legyártott járművek alvázszámainak alvázfejei, azaz az alvázszám első kilenc karaktere. Ha a hivatal az autó bármilyen adatában (típus, gyártmány, alvázszám) eltérést vagy hiányt vesz észre, az eljáró közlekedési igazgatási hatóság megkeresi a Nyilvántartót, ahol kivizsgálják az esetet és szükség esetén adategyeztetést folytatnak le a járműgyártó szervezetekkel, illetve az adott közlekedési hatósággal.

Elvileg nem kéne sokáig tartania

A Belügyminisztérium „átlagos ügyintézési időre vonatkozó statisztikai adattal” nem rendelkezik, de belobogtattak egy törvényt, mely szerint kötelességük 21 nap alatt pontot tenni az ilyen vitás kérdések végére. A jelek szerint sajnos, ez több, mint egy évvel az első, a témában megjelent cikkünk után sem sikerül minden esetben.

László egyik ügyfele valószínűleg csak a szokásos Mercedes kontra Mercedes-Benz hibába eshetett bele Atego tehergépjárművével. A probléma csak az, hogy az esetet május óta nem tudta megoldani a hivatal. Ez egy haszongépjármű esetében hatalmas gond, hiszen a tulajdonos nem tud vele dolgozni, vagyis jelentős anyagi veszteség éri.

Hasonlóképpen járt egy Mitsubishi Outlander tulajdonos is, aki Amerikából hozatta be autóját. Ez utóbbi eset alátámasztja László egyik felvetését, miszerint nem csak a ritkább típusok, hanem az elsőként Európán kívül forgalomba helyezett járművek is gondot okoznak a hivatalnak az európaiakétól gyakran eltérő alvázszám formátum miatt.

Hogy mennyire nem egyedi esetről van szó, azt maga a minisztérium is alátámasztja: átlagosan napi 60-90 kódszótáras ügyük van. Bár azt nem árulták el, mennyi ebből a valóban hiányos, vagy hibás adat miatti ügy, de éves szinten felszorozva megdöbbentő, körülbelül 25 ezer ilyen esetet jelenthet.

Mi a megoldás?

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy nem érdemes kivárni az átírásra adott 15 (külföldi autó esetén 30) napos határidőt, hiszen akár ön is könnyen belefuthat egy hasonló sztoriba. A minisztérium megnyugtat, hogy továbbra sem kell büntetéssel számolnia annak, aki idejében elkezdte az ügyintézést, de az állami adatbázisok sutasága miatt nem tudta azt befejezni. Arra vonatkozóan, hogy mit tegyen az, aki az elhúzódó ügy alatt sürgősen használatba szeretné venni az autóját, az E kezdetű ideiglenes rendszám kiváltását javasolják. Ez a kötelező ideiglenes forgalomban tartási engedéllyel együtt 16500 forintba kerül, nem jelent végleges megoldást, és akkor még arról nem is beszéltünk, hogy a kötelező biztosítás is egy jóval drágább mulatság lesz.