Magyar fizetésből új autót? Kiszámoltuk!

2023.08.08. 11:26

Zsugorodik a magyar újautó-piac, viszont ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne listát állítani abból, hogy mi volt a magyarok kedvenc autója az idei első félévben. Hány hónapnyi gyűjtés árán vásárolhatók meg a magyarok kedvenc modelljei magyar fizetésekből? A rövid válasz, hogy sok.

Egy korábbi cikkben már sorba raktuk, hogy mely új autókból vették a legtöbbet magánszemélyek az idei első félévben Magyarországon. A listából pedig látható, hogy a Suzuki S-Cross vezeti toronymagasan a listát 1314 eladott darabbal. Ezt követi a Toyota Yaris Cross 825-tel, majd a Dacia Jogger 719-cel.

Újautó-vásárlásnál nem jellemző, hogy egy összegben fizetik ki az autót. Viszont játszunk el a gondolattal, hogy ez a célunk, keresetünk korrelál a májusi nettó mediánbérrel és nincs semmi más kiadásunk. Cikkünkben pedig arra keressük a választ, hogy ilyen feltételekkel hány hónap lenne megvenni a magyarok kedvenc autóit és egyes extrák hány hónapnyi munkával válnának elérhetővé. Valamint az autó forgalomba helyezésének költségét sem számoljuk fel.

A KSH statisztikái szerint a bruttó, rendszeres átlagkereset 527 900 forint, a nettó kedvezmények nélkül 377 600 forint volt 2023 májusában. Viszont mi most a mediánbért vesszük alapul, ami bruttó 377 600 forint. Ez nettóban kerekítve 301 ezer forintot jelent, kedvezmények figyelembevétele nélkül. Ez lesz a kiindulási pontunk. (A medián azt jelenti, hogy a fizetések fele 301 ezer alacsonyabb összeg, a másik fele pedig magasabb. Ez pontosabb ezen a téren, mint az átlagbéres mutató, utóbbit ugyanis a nagyon magas bérek felfelé  húzzákl) 

Mindhárom autó alapára tízmillió forint alatt van, benzinesek vagy lágyhibridek. Az S-Cross alapfelszereltsége kedvezményekkel a cikk írásának pillanatában 7,5 millió forint, listaára 9 millió. Ezzel pedig a legdrágább listaárral rendelkező autó a top 3-as listában. A Yaris Cross kedezményesen 7,54 millió forint, listaára pedig 8,24 millió. A három közül pedig a Dacia Jogger a legolcsóbb a maga 6,7 millió forintos kezdőárával. Mindhárom modell esetében a legolcsóbb verziókat soroltuk fel.

Dacia Jogger

A lista legolcsóbb modellje a Jogger, amit ha semmilyen módon nem akarunk extrázni és elég belőle az ötszemélyes ECO-G 100-as motoros Essential, akkor 6 699 000 forintot kell kifizetni érte. Ez pedig 23 hónapnyi bért jelent, és még marad a zsebünkben 224 ezer forint. A maradékből pedig kijöhetne egy metálfényezés 200 ezerből, vagy 130 ezerből a manuális klímaberendezés, akár a "vezetés csomag" 120 ezerért, amiben benne van a tempomat, hátsó parkolóradar, magasságban és távolságban állítható kormányoszlop.

Ha viszont a kínálat csúcsát akarjuk, a TCe 110 motoros, hétszemélyes Extreme felszereltségű Joggert, akkor 8 089 000 forint kell hozzá. Viszont kérhetjük a "prémium csomagot" 170 ezerért, ami többek között parkolóradarokat, holttérfigyelőt és zárt középkonzolt ad. További 140 ezerért gyári navi-rendszert kapunk, plusz 70 ezerért ülésfűtést előre, 60 ezerért pótkereket és metálfényezést 200 ezerért. Vagyis egy csaknem mindennel megtöltött Jogger ára 8 729 000 forintnál áll meg. Ha ez az álmunk, akkor kereken 29 hónapnyi bérünket kell félretenni.

Toyota Yaris Cross

A második a listában a Toyota Yaris Cross, aminek alapára 8 240 000 forint, bár jelenleg 700 ezer forintos kedvezménnyel is kapható az 1.5 benzines kézi, Active felszereltségű modell. A Yaris Cross így pedig 28 hónapnyi mediánbért jelentene és megmaradna 188 ezer forintnyi költőpénz extrákra. Ebből kijönne egy metálfényezés, vagy akár karosszéria és alufelni védelem.

Ha a legdrágább nem hibrid Yaris Crosst szeretnénk, akkor a CVT váltós Comfort Style Techet kell választani, ami 10 millió forintról indul. Választható extrák terén a Toyotánál már sokkal hosszabb a lista, mint a Dacianál, így csaknem minden lehetőséget kiválasztva, gyöngyház fényezéssel együtt kaphatunk egy 12 054 500 forintos árat. Ez pedig 41 hónap munkáját jelenti, de legalább marad 286 500 forintunk.

Ha viszont hibridet szeretnénk a Yaris Crossból, akkor legolcsóbban 9,44 millió forintért vásárolhatunkmeg Active felszereltséggel. Ez 32 hónap fizetését jelenti.  Ha pedig a legdrágább Yaris Cross megszerzése a célunk, akkor nagyjából 15 476 900 forintot kell fizetnünk, ami 52 hónapunkba telne.

Suzuki S-Cross

A Suzuki S-Crosst választották a legtöbben az idei első félvében. Egyik előnye, hogy az alap GL felszereltség is lágy hibrid hajtással rendelkezik. Ez listaáron 9 millió forint, kedvezményesen pedig 7,5. Ha a listaárat kell kifizetni, akkor az 30 hónapnyi mediánbért követel, míg a kedvezményes ára 25-öt. 

Viszont ha sima hibridet akarunk automata váltóval, négykerék meghajtással, panoráma tetővel, és a legmagasabb (GLX) felszereltséggel, akkor már 14 060 000 forintot mutat listaárnak - kedvezményesnek pedig 12 560 000-ot. Az előbbi 47 hónapnyi spórolást, az utóbbi pedig 42-t.

A Suzuki esetében felszereltségen és meghajtáson kívüli extrákat nemigen lehet választani, egyedül a panorámatető és a fényezés, ami a honlapjukon konfigurálható.

A minimum a két év, az átlag 28 hónap

A felsorolásból pedig leszűrhetjük, hogy a három (plusz egy) legnépszerűbb modellnek fapados verziójáért átlagosan 28 hónapnyi mediánbért kellene félretenni egy magyarnak, ha egyben szeretné kifizetné. Ha viszont a csaknem legextrásabb verzió kellene ezen három (plusz egy) modellből, akkor átlagosan 42 hónapnyi keresetet kell félretenni.

28 hónap egy szalonúj autóért még talán nem is hangzik annyira tragikusnak, viszont igen kevesen tehetik meg, hogy fizetésük 100 százalékát félretegyék.

 Típus  Legolcsóbb listaár Szükséges ledolgozott hónapok száma   Kb. legnagyobb listaár Szükséges ledolgozott hónapok száma  
 Dacia Jogger  6 699 000 Ft  23  8 729 000 Ft  29
 Toyota Yaris Cross  8 240 000 Ft  28  12 054 500 Ft  41
 Toyota Yaris Cross hibrid  9 440 000 Ft  32  15 476 900 Ft  52
 Suzuki S-Cross  9 000 000 Ft  30  14 060 000 Ft 47