Kevesebb pénzből megdrágult autót: alig vásárol a magyar magánszemély

2024.01.18. 06:04

A magyar újautó-piacon tízből hét autót vesznek cégek, a fennmaradó három kerül magánszemélyekhez. Ez rosszabb arány, mint a járvány előtt. A friss, tavalyi adatok megjelenése apropóján a Datahouse-tól kapott statisztikák alapján azt néztük meg, hogy az elmúlt öt évben, beleértve a járvány előtti, 2019-es évet hány darab új autót vásároltak a magánszemélyek. A végeredmény pocsék és jól mutatja a lakosság anyagi helyzetét.

2019 januárjától 2023 végéig összesen 214 813 darab olyan autót helyeztek forgalomba újonnan, amelyek magánszemélyekhez kerültek. 

   Forgalomba helyezett új autók száma összesen (darab) Magánszemélyekhez került új autók száma (darab) Magánszemélyek részesedése a teljes újautó-piacon
2019 157 906 63 732 40,4%
2020 128 031 49 034 38,3%
2021 121 920 36 647 30,1%
2022 111 524 33 551 30,1%
2023 107 720 31 870 29,6%
2019-2023 627 101 214 834 34,3%

Forrás: Datahouse

Darabszámokban mindez a következőképpen festett: 2019-ben még közel 64 ezer értékesítés történt, a koronavírus-járvány megjelenése után, 2020-ban és 2021-ben azonban bő tízezres visszaesés következett, majd lassabb tempóban, de tovább zsugorodott a magánszemélyek újautó-piaca. Gyakorlatilag öt év alatt megfeleződött, miközben a teljes piac a harmadával ment össze. 

A vizsgált időtávon tehát 2023 volt a leggyengébb év, ami több tényezővel magyarázható, amelyekről már beszámoltunk. Nagyon leegyszerűsítve kevesebb pénzből kellene drágább autókat vásárolni. Csakúgy, mint a kiskereskedelem egészében. A forgalom volumene ugyanis a múlt év első tizenegy hónapjában 9 százalékkal csökkent, miközben a forintban mért forgalom 9 százalékkal 16 594 milliárd forintra nőtt. Azaz kevesebb terméket vásárolt a lakosság, jóval drágábban, mint egy évvel korábban. Ez az infláció emelkedésének köszönhető, ami visszavetette a vásárlóerőt. Így sok háztartásban a komolyabb kiadások, például az autóvásárlás is lekerült a napirendről. 

Arra, hogy a lakosság mekkora összeget tud autóvásárlásra szánni, választ adott a Pulzus Kutató tavaly júniusban a Totalcarnak készített kutatása. Igaz, a felmérésben használt autókra kérdeztünk rá, az eredmények így is beszédesek. 

A válaszadók 26 százalékánál legfeljebb 750 ezer forint a keret, 23 százalékuk 750 ezer és 1,5 millió közötti összeggel kalkulál.  Ebből pedig az is látszik, hogy még a használtak ligájában is az alsó kategóriában tud válogatni a többség. 

Balló Marci kollégánk tavaly februárban az autópiaci helyzetről azt mondta:

Lényegében most az vesz autót, akinek sok pénze van, vagy akinek muszáj. 

Az új autók hiánya hozzájárult ahhoz, hogy a múlt évben rekordszintre emelkedett a magyar személyautók átlagéletkora.  2023 közepén 15,6 évnél járt a magyar flotta, szemben a 2022 végi 15,4 évvel. A legfiatalabbak között Daciák és Kiák vannak, a legelterjedtebb márkák közé sorolható Volkswagenek, Opelek és Suzukik 16-17 évesek.

Az idén javulni fog a helyzet a lakosság anyagi helyzetét nézve, a vásárlóerő erősödésére lehet számítani. Ez azonban nem jelenti azt, hogy hirtelen felfutás lesz az autópiacon. Sőt, nagy kérdés, hogy a vörös-tengeri fegyveres konfliktus miatt az ellátási láncok problémái okoznak-e drágulást a piacon.