Törés az autópiacon, Magyarország lett a kakukktojás

2024.01.19. 09:50

Megszakadt a sorozat, decemberben ugyanis csökkent az uniós piacokon forgalomba helyezett új autók száma. A múlt év azért összességében két számjegyű pluszt hozott. Kivéve Magyarországon.

Tavaly decemberben alig több min 867 ezer új autót adtak el az uniós országokban az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint. Ez 3,3 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, egyben azt jelenti, hogy tizenhat hónap után először került negatív tartományba a piac. 

 Kivéve Magyarország

A múlt év egészére vonatkozó adatok viszont kedvezőek és bővülést mutatnak: 10,5 millió új autót helyzetek forgalomba az uniós országokban, bár ez elmarad - a járvány előtti - 2019-es több mint 15 milliós darabszámtól, de közel 14 százalékos emelkedésnek felel meg 2022-höz képest. 

Minden uniós ország pluszban zárta a múlt évet, kivéve a több mint 3 százalékos csökkenést elkönyvelő Magyarországot. Több piacon is két számjegyű volt az éves többlet. A legnagyobbak közül Olaszországban 19, Spanyolországban 17 százalékos bővülés következett be, Németország azonban csak 7,3 százalékos emelkedést produkált. 

Minden hatodik villany

Folytatódott a villanyautók "ralija". Az összes eladott új autó közel 15 százalékát adták, vagyis már majdnem minden hatodik elektromos meghajtású volt tavaly.  2022-ben még csak 12 százaléknál jártak, akkor minden nyolcadik volt villanyautó. 

DSC00171
  • Tavaly a benzineseké volt a legnagyobb szelet, 35,3 százalékkal zártak, az egy évvel korábbi 36,4 százalékkal.
  • Utánuk jönnek a hibridek, amelyek 25,7 százalékos eredményt értek el, a 2022-es 23 százalék alatti aránnyal szemben.  (Az ACEA-statisztikában a full hibridek mellett az úgynevezett lágy - mild - hibrideket is ide sorolják.)
  • A dízelek marginalizálódása is folytatódott, az egy évvel korábbi 16,4 százalékról 13,6 százalékra csökkent a részesedésük.
  • Közben a plug-in hibrideké 9,4 százalékról 7,7 százalékra esett vissza.