Soha ilyen öregek nem voltak a magyar autók, megszületett az újabb csúcs!
A múlt évben a közel 4,2 millió magyar személyautó átlagéletkora 15,8 év volt, ennél nem volt magasabb érték 2000 óta.
Már a múlt év közepén rekordöregek - 15,6 évesek - voltak a magyar autók, ezt sikerült megfejelni. A legfrissebb hivatalos adatok szerint a magyar személyautók átlagosan 15,8 évnél tartottak 2023 végén. Ez csúcsot jelent a 2000 óta vezetett statisztikában.
Vérszegény utánpótlás
Az öregedés folyamatos. A legjobb év 2006 és 2007 volt, amikor alig több mint 10 évesek voltak a magyar autók, szemben például a 2002-es és 2003-as 11 év feletti értékkel. A javulás részben annak volt köszönhető, hogy a 2000-es évek közepén 190-205 ezer új autót helyezzenek forgalomba Magyarországon. Ezt a szintet azóta sem sikerült elérni. Közvetlenül a járvány előtt, 2019-ben született az egyik legjobb eredmény, de akkor is csak 162 ezer új autót kapott rendszámot.
Év | Személyautók átlagéletkora (év) | Nettó átlagfizetések változása éves alapon (százalék) | Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett új autók száma (darab) |
2002 | 11,7 | 5,8% | 160 752 |
2003 | 11,4 | 6,4% | 190 660 |
2004 | 10,9 | 4,7% | 190 246 |
2005 | 10,5 | 4,6% | 204 784 |
2006 | 10,3 | 1,1% | 184 578 |
2007 | 10,3 | -4,5% | 173 804 |
2008 | 10,4 | -2,0% | 155 458 |
2009 | 10,8 | -3,9% | 63 147 |
2010 | 11,3 | -0,9% | 46 074 |
2011 | 11,9 | 3,8% | 47 661 |
2012 | 12,5 | -2,6% | 57 090 |
2013 | 13,0 | 2,0% | 60 210 |
2014 | 13,4 | 4,1% | 71 779 |
2015 | 13,7 | 3,3% | 81 454 |
2016 | 13,9 | 3,8% | 101 383 |
2017 | 14,1 | 6,2% | 122 098 |
2018 | 14,2 | 7,7% | 141 819 |
2019 | 14,4 | 4,9% | 162 944 |
2020 | 14,7 | -1,3% | 131 786 |
2021 | 15,0 | 8,2% | 125 138 |
2022 | 15,4 | 2,4% | 115 798 |
2023 | 15,8 | -2,90% | 107 715 |
Forrás: Központi Statisztikai Hivatal, Datahouse - Megjegyzés: Az új autók forgalomba helyezésénél a Datahouse-tól származó adat szerepel, amely nem mindig egyezik a KSH adatával, de nagyságrendi eltérés nincs közöttük.
A hosszú távú statisztikákból pedig az is látszik, hogy a fiatal autók egyszerűen túl drágák ahhoz, hogy korszerűbbé váljon a teljes magyar flotta. Ez részben abból látható, hogy a 2010-es évek második felében, amikor az átlagfizetések több évben is két számjegyű pluszt értek el, akkor sem csökkent az átlagéletkor. A fizetések persze elsősorban a magánszemélyek vásárlásait befolyásolják, de az új autók eladásai alapján az látszik, hogy a céges vásárlások sem tudják érdemben fiatalítani az autóparkot. Rövid távon, azaz az utóbbi években az autók árának emelkedése, a magas kamatok, a reálbérek csökkenése egyaránt szerepet kapott abban, hogy nem tudott lendületet venni az autópiac. Olyannyira nem, hogy 2023-ban például az összes uniós országban nőttek az újautó-eladások, Magyarországon viszont csökkentek.
A magyar autót ráadásul úgy öregszik, hogy egyre több van belőlük. 2006-ban és 2007-ben 3 millió autó volt Magyarországon. 2015-ben már 3,2 millió, 2020-ban 3,9 millió. A 4 milliós határt 2021-ben lépte át a flotta, tavaly pedig közel 4,2 millió autót tartottak nyilván.