Legújabb Mi Autónk

2006.03.01. 08:36

Jobb- és baloldal összecsapása a japánok színe előtt! A nemzeti színek feldarabolása! Újra egy tengelyben japánok és olaszok! Olvassák el tudósításunkat a december óta gyártott új Suzuki gyártásának februári beindításáról! Vagy mi.

Kaptunk egy meghívót a Suzukitól: az új modell gyártásának hivatalos beindítására invitáltak minket az esztergomi gyárba. Mindig örülünk, ha foglalkozhatunk a Magyar Suzuki Rt-vel. Ha már tesztautót úgysem tudunk szerezni tőlük soha, legalább hadd szagoljunk néha egy kis gépzsírt az üzemben.

Aszongya: "Örömmel értesítem, hogy a Magyar Suzuki Rt. típusválasztékának bővítése eredményeként, korszerűsített gyártósorán megkezdi legújabb modelljének, az SX4-nek a sorozatgyártását. Ez alkalomból tisztelettel meghívjuk Önt az Esztergomban, február 27-én 10:00 órakor kezdődő avató ünnepségünkre." Ezek szerint azoakt az SX4-eket, amik már napokkal korábban ellepték az ország Suzuki-kereskedéseit, nem sorozatban gyártották? Amit szombat este láttam egy bonyhádi szalonban, még míves kézi munka eredménye?

Jól van na, nem kötözködöm, kellenek az ilyen rendezvények. Az ember egy bizonyos kor után már tudja, hogy a PR nem dokumentumműfaj , a nagy csinnadrattával előgurított első SX4 jó, ha belefér az első ezerbe. Nem lehet a súlyos pénzeket lekötő gyártást alárendelni a mindig bizonytalan protokollnak, inkább rábök a japán egy kék autóra: vezesse ezt a miniszter, de amíg a szervezés folyik, csak vigyék nyugodtan a vagonok az autókat a helyükre, végül is az eladásukból élünk.

Így hát meg sem lepődtem a számtalan bevagonírozott SX4 láttán. A gyárudvaron álldogáló Fiat Sediciken sem. A téli olimpia hivatalos autója hetek óta szolgál Torinóban, és hát azokat is le kellett gyártani valahol. Olaszbarát és japánhívő olvasóink figyelmébe: a Suzuki SX4 olasz klónja mind egy szálig itt készül Esztergomban. E modelleknél nem lesz hát értelme azon vitatkozni, mennyire megbízható a japán, és mennyire állatul megy az olasz.

Számok

Tavaly Esztergomban 146 870 autó készült, ami a 2004-es 95 000-hez képest több, mint 50%-os növekedés. Idén 170 000 darabot terveznek gyártani: 80 ezer Swiftet, 30 ezer Ignist, 40 ezer SX4-et és 20 ezer Sedicit a Fiatnak.

A Magyar Suzuki Rt. tavaly 19,7%-os részesedéssel bírt a hazai személyautó-piacon. Ez 39 120 eladott autó , a tavalyelőtti mennyiségnél 15,6%-kal több.

Tavaly Magyarországon 18 385 új Swift kelt el, 63 759 ment külföldre. A Swift (tavaly Japánban az Év Autója lett) gyártása 700 új munkahelyet hozott létre Esztergomban.

A Magyar Suzuki Rt.-nek 320 alkatrész-beszállítója van, közülük 60 cég magyar.

Tavaly 60 milliárd forint értékű beruházást valósított meg a Magyar Suzuki, idén 70 milliárdot terveznek. A pénzt főként kapacitásbővítésre költik, így a Suzuki új munkahelyeket is teremt, a jelenlegi 3200-ról 2008-ra 4000-re emelik a létszámot.

Tavaly 300 milliárd forint árbevételt realizált a cég, 2006-ra 400 milliárdot prognosztizálnak. 2008-ra 300 000 darabos kapacitást akarnak kiépíteni, készülnek a jövőre érkező új Wagon R+ gyártására is.

Az ünnepélyes ünnepély előtt egy sátorban gyűlt a nép. A magyarok (újságírók és notabilitások) elnyammogtak a pogácsán, szürcsölgették a reggeli teát-kávét, közben a távolkeleti kultúra sajátos üdvözlési szokásain mosolyogtak. Úgy látszik, a Suzuki nem nagy család, legalábbis nem ismer mindenki mindenkit, számtalan névjegy cserélt gazdát. Ez a kis társadalmi aktus a japánoknál van olyan bonyolult, mint nálunk egy lánykérés. Videó egy bemutatkozásról.

Eddig már többször is vezetett új Suzukit miniszterelnök. Az Ignist még Medgyessy Péter, az új Swiftet Gyurcsány Ferenc vezette le elsőként (khmm) a gyártósorról. Az SX4 nem kapott ilyen magas szintű figyelmet a kormánytól; ezúttal Kóka Jánost, a gazdasági és közlekedési tárca első emberét érte a megtiszteltetés, hogy az új modellt levezetheti a szalagról, miután többedmagával feldarabol egy másikat, egy nemzetiszínűt.

Ha már kormányunk feje úgysem jött el, Szuzuki Oszamu, a Suzuki Motor Corporation elnöke sem ugrott át Japánból. Így hát a sajtó színe előtt végül a következők sorakoztak fel: Toda Kadzuhissa, a Magyar Suzuki Rt. vezérigazgatója, Terujosi Inagava, Japán nagykövete, Meggyes Tamás, Esztergom város polgármestere, Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter, Cuda Hirosi, Szuzuki Oszamu jobbkeze, a SMC elnökhelyettese.