"Lehel kürtje, és fővédnökünk, Lezsák Sándor a Parlament alelnökének levele mindenkit könnyekig meghat, de további papírok nélkül autónk nem léphet Irán földjére."
A magyarországi piacon található 4x4-es kisbuszok és teherautók többségét már vezettem, de valahogy a régi modellek közül kevés jutott el hozzám. Ezért is lettem izgatott, amikor meghallottam, hogy lenne lehetőség a Volkswagen Közép-Ázsia Expedíció által használt 4x4-es, expedícióra átalakított 1991-es VW LT40-est tesztelni.
![Jól áll neki a természet](https://kep.index.hu/1/0/592/5925/59251/5925198_b61871f0777e4f8d4df91b000ccdbc69_wm.jpg)
Az autó eredeti származása ködbe vész, az biztos, hogy a jelenlegi tulaj Spanyolországból hozta el. Mondjuk sokat nem tartózkodott ott, annál inkább Afrikában, ebből következően a felépítményben fűtés nincs, viszont a tetején egy klíma tornyosul. Így, bár a tesztre eredetileg tervbe volt egy kis kirándulás és bennalvás is, de az éjjeli 0 fok közeli hőmérséklet ezt egyelőre megtorpedózta. A kocsi amúgy lábon jött egész Európán keresztül, hogy itt a Porsche Buda szerelői vegyék kezelésbe.
Az expedícióról röviden
A Volkswagen Közép-Ázsiai expedíció 5 hónap alatt 19 600 km-t tett meg. Ebből Hídvégi-Üstös Pál 11 272 km-t kerékpáron, 180 km-t velocipéddel, 210 km-t pedig gyalog, futva vagy evezve tett meg. 5 nagy magyar utazóra, felfedezőre emlékezve és 5 fiatal kutatónak, botanikusoknak, turkológusoknak, etnográfusoknak adva lehetőséget, hogy helyben tudják összehasonlítani, mi változott a 100-150 évvel ezelőtti leírásokhoz képest. Összesen 14 országot érintett a túra.
Leginkább az eredeti felépítmény fülke fölé lógó hálórészén kellett változtatni, mert ahogy a váz csavarodott, hozzácsapódott a kasznihoz, és kissé megrongálódott. A további hasonló eseteket elkerülendő, kapott egy szép merevítő bukókeretet, ami nemcsak jól néz ki, de bónuszként első illetve felső csomagtartókat is kialakítottak rajta, a klímát is megvédi a behatásoktól. A felépítményt belül felszerelték minden jóval, van zuhany integrált vécével, hat ágy, mosogató, 230 voltos inverter. Mondjuk lenne mit fejleszteni még rajta, például a berendezés rendes asztalosmunka, amin valószínűleg lehetne könnyíteni.
Bár az autón elöl-hátul van csörlő, az első elakadáskor kevés hasznát vették. Ugyanis az út menti padka süllyedt meg a kocsi alatt, és egy fa vagy kiálló tárgy, de még egy felrobbant tank se volt a környéken. Végül alternatív megoldásként a felépítmény hidraulikus talpaival sikerült kiemelni az elakadt oldalt. Ilyenkor tud hasznos lenni az amúgy nem túl könnyű konténeres keret, hiszen az egész annyira rögzül az alvázhoz, hogy a talpak könnyedén megemelik az egész autót.
– Marokkó – csak ennyit mondott és mosolygott.
– Gyalog? – néztünk össze Paliékkal.
Azt mondta igen.
Japánból indult tavaly májusban, átgyalogolt Olaszországig, ott hajóra szállt, elment Marokkóba, majd visszagyalogolt, és megy most Kínán keresztül hazafelé. Ez már csak ilyen lesétálás a végén, azt mondta, egy év múlva ilyenkor már otthon lesz. Hatvanöt éves.
![Elfér - nem fér el?](https://kep.index.hu/1/0/592/5925/59252/5925214_086e293f6841e2c6befa6839fbb89334_wm.jpg)
Az önsúlyt ugyan megnöveli, de a megoldás nagyon variálhatóvá teszi a kocsit. Így megoldódik a lakóautók nagy problémája, hogy másra nem tudjuk használni a járművet. Ha akarjuk teherautó, ha akarjuk lakóautó, a megfelelő felépítményeket variálva a 3,5 tonnás súlyhatárig bármi lehet. Igen, annak ellenére, hogy LT40, mégis 3,5 tonna össztömegre van vizsgáztatva. Már a spanyoloktól is így érkezett, nem hazai trükk. Mindenesetre ezzel a konfigurációval jócskán megkönnyíti az életet, hogy nem kell tachográfozni, meg a korlátozásokat figyelni.
![Mindekettő sokat bír](https://kep.index.hu/1/0/592/5925/59252/5925220_e5858eeee499eec4d5e8775d0de54089_wm.jpg)
Kivéve a magasságkorlátot. Ugyanis a kocsi maga se alacsony, olyan jó kamionosan tudunk bemászni a fülkébe, viszont felépítménnyel már 3,6 méter körül van, így figyelni kell az ágakat, belógó miegymást. Ha pedig a hátuljára felkerül a bicikli/pótkeréktartó konzol, a felső ága megközelíti a 3,8 métert. Ilyenkor egy Slachta Margit rakpart (leánykori nevén budai alsó rakpart) a Margit hídnál nem annyira jó ötlet, de a Ferihegyi gyorsforgalmi is lekapná a bringát a helyéről. Az expedíción csak egyszer volt vele gond, Iránba belépve Astarában sikerült begyűjteni egy kábelt.
A gyári tank 100 literes, erre jött még egy póttank 160 literrel, ami a bónusz kannákkal együtt jól jött Üzbegisztánban. Ugyanis ott annyi a gáz, hogy gyakorlatilag minden gázüzemmel megy, így a gázolaj hiánycikk. Cserébe Iránban 20 forintért mértek egy litert (épp drágult), mondjuk olyan is volt. Nem is engednek be modern dízeleket, az első tankolás után tönkremennének.
![Olajellenőrzés a vezetőülésből](https://kep.index.hu/1/0/592/5925/59252/5925222_6d4ac4f5cc45a2ff6f5524c4c5a3a4af_wm.jpg)
A 2,4 literes, 109 lóerős turbódízel nem volt boldog tőle, de azért elvitte a kasznit így is. Mondjuk hatalmas száguldozásra ne számítsunk, de nem is nagyon lenne egészséges az isten tudja milyen magasan lévő súlyponttal, mert aztán úgy járunk, mint az Elműs emelőkosaras.
![De a szorgos munka meghozta gyümölcsét](https://kep.index.hu/1/0/592/5925/59252/5925228_a6a6854f1f6bf3a85822829191ab1645_wm.jpg)
Ahogy andalogtam Vácról Budapest felé, megtapasztalhattam, milyen, amikor Volánbuszok száguldanak el mellettem. Nem idegbajosoknak való a kocsi, a kényelmes utazó 60-70 km/óra, de sík úton akár 80-90-ig is felgyorsulhatunk. Az expedíció alatt ilyen nem sűrűn fordult elő, de például volt ahol 5-15 km/órával lehetett csak haladni. Ilyen körülmények között állítólag 15 litert evett, ami nem rossz, ha az egykori 13-as gyári értéket vesszük figyelembe.
![Jó forma, olyan szép kocka](https://kep.index.hu/1/0/592/5925/59252/5925200_279973cade411156d69272771f309abf_wm.jpg)
A gyorsulás szó mondjuk nem jut eszünkbe róla. A rendszámához (MIR-535) illően egy űrállomás kecsességével zakatol az úton, egykedvűen gyűri le a kilométereket. A nagy kocka test meglepően jól irányítható, összkerekessége ellenére is kis körön fordul. A 4x4 rendszer amúgy szétkapcsolható, így országúton nem kell extra tengelyeket hajtani. Bár egykoron kapható volt három zárható difivel, ez csak a széria hátsót kapta meg. Kellemes extraként van benne még állítható hátsó légrugó, így a nagy súly alatt se ül meg, és nem alakulunk át légvédelmi reflektorrá.
![Bónusz légrugó](https://kep.index.hu/1/0/592/5925/59252/5925230_a8a18ec90e986ef29f2666ff36212c5b_wm.jpg)
Expedíciókra ideális, elég strapabíró modellnek tűnik. A motor gyakorlatilag bármit megeszik, így nem gond, ha semmilyen szabványnak meg nem felelő üzemanyagot tankolunk. Egyébként sem motorikusan, sem mechanikailag nem volt gond a járművel, a 18 000 km alatt olaj- és szűrőcserékkel kellett csak foglalkozni. Kéne.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)