A BMW Z3 alapmotorral sokak szerint nem ad akkora élményt, mint a hozzá hasonló MX-5. Viszont amikor már rendes hathengeres van az orrában, hirtelen nagyon megváltozik az egyenlet - innentől a gyengécske Mazdának kellene kapaszkodnia. Már ha ellenfelek lennének, de inkább harcostársak, hiszen a roadster kategória annyira feledésbe merült, hogy már az autószeretők se mindig értik pontosan. Szerencsére e kocsi gazdája érzi.
![Bár a Z3 nem lett ikonikus, mégis könnyen felismerhető, egyedi az alakja](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657411_49aa7ac1cd308ac126b7e172535d91c1_wm.jpg)
Tavasz van, az ég kék, a fű zöld, a vezetés élménye összeköt. Soma az egyik Mini blog után írt rám Angliából, hogy esetleg segíthet-e onnan alkatrésszel, de a levelezés pillanatok alatt átkanyarodott egy BMW Z3-ra. Arra a roadsterre, amivel 2019 telén hazahozta állatorvoshoz a kutyáját, ám a koronavírus lezárásai miatt a kocsi azóta is itthon áll, édesapja garázsában, és borzalmasan hiányzik neki. Viszont az ő vesztesége a mi nyereségünk, hogy egy angol szófordulat fordításával borzoljam az Internetes Nyelvvédelmi Szövetség idegeit. Úgyhogy ha már szereztem egy kis gyakorlatot a jobboldali kormány, bal kézre eső váltókar témában a Miniben, és végre a nap is kisütött, Csepreghy Danival elvittük egy körre a mai szemmel kifejezetten apró BMW-t. Ami, minő szerencse, ideiglenesen a Bakony lábánál lakik.
Soma hosszan mesélt a Z3 vásárlásáról és az együtt töltött évekről, de a kulcsmomentum, hogy használni, vezetni vette, nem babusgatni. 2011-ben költözött a brit szigetekre, és már előzetesen elkezdte bújni a helyi hirdetéseket megfelelő autó után. Korábbi BMW-i nyomán körülnézett az akkoriban értékgörbéjük alacsony szakaszán megmerítkező Z3-ak között is, így talált rá az angol neten csak widebody-ként emlegetett, ráncfelvarrás előtti 2.8-ra. Mert ennek szélesebb a feneke és alatta a hátsó nyomtáv, mint a Z3 1.9-nek. 2012 nyarán vett végül egyet, az angliai átlagár felett és túl száznegyvenezer kilométeren, viszont hibátlan állapotban, részletes szerviztörténettel. És azóta boldogan használja.
![Különleges a fényezés, nem teljesen fekete](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657413_bb30cb7f11903505838204f4191ec4fa_wm.jpg)
Ugyan ott sem egyszerű valóban lelkiismeretes és hozzáértő szerelőt találni, de mióta ez megvan, a kocsi remekül tűri a hajtást, pedig időközben átlépte a kétszázezer kilométert. Soma a vízpumpa és a jobb hátsó kerékcsapágy cseréjét említi, amellett, hogy mindent, ami kopik és fogy, rendszeresen karban tart – ennyi szerintem bőven belefér huszonhárom év után. Pláne, hogy a típusismertetések is a hűtési rendszer műanyag elemeinek fáradásáról, például épp a vízpumpa plasztik kerekének kopásáról mesélnek, mint legjellemzőbb hiba.
![Az arányai közel állnak az MX-5-höz, mégis más jellem, mint a japán vetélytárs](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657415_a96fae660b5bc54484c99d8127b46c43_wm.jpg)
Hogy a rozsda se bántsa, alváz- és üregvédelemre fizette be Soma a kicsikét, viszont polírozásra, fényezés-javításra nem költ. Sőt, időközben kiszerelte a vételkor benne talált rádiót, mert rövid utakon elég a motorhang, hosszú utakon meg jobb a fülhallgató, ami a menetzajt is lefogja – nem ő az egyetlen rongytetős ismerősöm, aki így gondolkodik. Aztán sima műanyagra cserélte a króm váltógombot, de talán a legradikálisabb lépése, hogy a típushibaként rendszeresen eltörő hátsó műanyag ablakot, ami úgyis csak arra jó, hogy a tükörben vakítsanak a terepjárók, teli fekete vászonra cserélte. Azt hiszem mindenki érti: ez a kocsi szinte kizárólag nyitva közlekedik.
![Ez a motor sok BMW-s kedvence: erős, szép a hangja és megbízható](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657417_4d697f40cefaa94804a0b8b87021dad0_wm.jpg)
A rokonság várpalotai udvarán aztán az is kiderül, hogy egy korábbi rongálás miatt nem működik a tükörállítás, és a biztonsági övek vezető fülei sincsenek valami szép állapotban – amúgy azonban csak patinás gép, semmi baja. A mára klasszikussá érett M52B28 motor nem üvölt (volt alatta korábban nyitott rendszer, de soknak bizonyult), mégis kitölti a teret, jelenléte van. Nem kell egy métert se menni, elég felpattintani a Z3 orrát, hogy megértsük, lényegében ez a kocsi központi eleme, elcsépelt fordulattal: a szíve. Oly nagynak tűnik az aprócska testben, hogy szinte nem is értem, hogyan fért be. A BMW mindössze öt centivel hosszabb a korabeli MX-5-nél, mégis nagyrészt az első tengely mögött lakik a hosszú motor, ahol egy roadsterben a helye van. Hát ezért ül annyira messze James Bond a kormányzott kerekektől!
Az utazó ügynök
![csepreghy_daniel](https://kep.index.hu/1/0/3656/36567/365676/36567661_2793751_a0e3c71d221a6faa1f691b690bc333b3_wm.jpg)
Roadster régen is akadt a BMW történetében, hiszen ott a kultikus 328-as és 507-es, de a Z sorozat 1985-ben indult. A kutatás-fejlesztési részleg összepakolt egy halom ötletet egyetlen autóba, ez lett Z1, mint Zukunft (=jövő) a koncepció. Ezeknél normális, hogy egyes elemeit felhasználják később, másokat pedig elfelejtenek örökre, de a Z1 1989-ben gyártásba került roadsterként, és valami csoda folytán a lesüllyedve nyíló ajtóval a 8000 darabos szériát is megérte.
![BMW Z1 koncepció: shooting brake a megvastagított küszöbbe sülyedő ajtókkal](https://kep.index.hu/1/0/3765/37656/376569/37656909_c2831f083691ddad6d44e2feaa44739a_wm.jpg)
Ezzel szemben a Z3-ban nincs semmi futurisztikus. Tipikus angol minta nyomán - akárcsak a Mazda MX-5 - kezdték el 1991-ben a fejlesztést Burkhard Göschel vezetésével. A platformot az E36-os adta, a hátsó futómű pedig az E30-ból jött, kicsit átreszelve, a motorokat is csak leemelték a polcról. Formatervét a japán Joji Nagashima jegyzi, az ő nevéhez köthető az E39 és az E90 is. A Z3 lett az első BMW, ami teljes egészében Németországon kívül készült, az észak-karolinai Spartanburgban. Ebben a gyárban készül ma az X3-tól az X7-ig minden SUV.
1995 szeptemberében kezdődött meg a gyártás az M43-as négyhengeresekkel, később beköszöntek a remek, megbízható M52-es sorhatosok. A nagymotoros Z3-akat könnyű felismerni a szélesebb karosszériáról és a dupla kipufogócsőről. Meg a csodás hangról. A modellfrissítés előtt az 1,9-es Z3-asok 1692 mm szélesek, a 2,8-as viszont 1740 mm, ezzel együtt az első és hátsó nyomtávok is szélesebbek (1411/1427 mm illetve 1413/1494 mm).
![A Z3 mindkét karosszériája kapott M változatot, 3,2 literes soros hathengeres motorral](https://kep.index.hu/1/0/3765/37656/376569/37656915_8a0dda56d1eaf7bc247f7bdeeb5f598e_wm.jpg)
Sokkal ritkább a roadsternél a kupé, ami valójában inkább shooting brake. Ezt a legendárium szerint a BMW mérnökei dobták össze meló után, de 1998-ban gyártásba került, kizárólag hathengeres motorokkal. A karosszéria a fix tetővel majd’ háromszor olyan merev, mint a roadster, pedig az se papírhajó.
1999-ben jött a frissítés és ezzel az egységesen széles bódé, valamint az L alakú hátsó lámpák és új első fényszórók. A beltérbe új műszerfali gombok és középre helyezett műszerfali órácska érkezett. A modellciklusa végére megkapta az M54-es hathengereseket (2,2-es 2,5-ös valamint a 3,0 literes). Mindenek felett állnak az M-es verziók sperrel és hengerenkénti pillangószelepes sportmotorral, így a Z3 rettentő széles skálán mozog: van 115 és bő 320 lovas is belőle.
Fogadtatása egyébként meglehetősen vegyes volt. Persze, sokan örültek, hogy lehet szabadon vihogni és keresztbe menni a rongytetős kis BMW-vel, de többen említették meg a szerény teljesítményű négyhengeres motorokat és minőségi problémákról is hallani lehetett az ülések mechanizmusa, az öveket vezető műanyagok kapcsán. Aztán jöttek az M52-es sorhatosok, meg James Bond és nem csak a világot, de a Z3-ast is megmentette.
![Kevésbé különleges, cserébe bizonyára olcsóbban gyártható a Z3. Ez a James Bond filmben szerepelt szín](https://kep.index.hu/1/0/3765/37656/376569/37656917_04890a77eddb1737d30de8f8e167b9b9_wm.jpg)
Pierce Brosnan a Golden Eye-ban használ egy Atlantic kék, bézs belsős Z3-ast, és egekbe emelte az autó népszerűségét. A Neiman Marcus karácsonyi katalógusában lehetett is rendelni pontosan azt a kombinációt. Arra számítottak, hogy nagyjából 20 darab elmegy majd belőle, aztán később 100 példányra kellett emelni a keretet. Nagyot szakított a film és a BMW is, hiszen döbbenetesen megugrott a kereslet. Érdekesség, hogy a BMW és a film készítői között nem történt pénzmozgás, csak két 1,9-es Z3 prototípust szolgáltattak.
Egy ideig tévelyegtünk a városban, mire meglett a Bakony felé a kijárat, volt idő ismerkedni. A kuplung viszonylag magasan fog, a nem állítható kormány meg hatalmas a környezetéhez képest – a Z3 kapott is érte kritikát korabeli tesztekben – így egyre lejjebb és lejjebb állítom az ülést, hogy megleljem a megfelelő pozíciót. És az is érezhető, hogy eredetileg balkormányosnak tervezték, mert az utasoldalon tágas a lábtér, itt a jobb oldalon azonban csak egy keskeny szőnyegszakaszra támaszkodhatok a váltóalagút oldalán, nincs rendes lábtartó. Ezeken mégis könnyű túllendülni, mert amúgy telitalálat a Z3 belső. A kicsinek tűnő ülés kényelmes, a kapcsolók minőségről mesélnek, a műszerek tiszták és világosak, van hová tenni a kacatokat, és ha fent van a szélfogó háló, akkor még a szélvédelem is meglepően jó – rövidebb autópályás szakaszokra se kell felcsukni a tetőt.
![A BMW nagyon érezte ezt az egyszerű, sportos stílust akkoriban](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657419_293a5aff2886f6fb1aac42bc88e81e4d_wm.jpg)
De mindez csak a körítés, szinte mellékes. A szempontok, amik szerint máskor autót értékelünk, mennek a kukába abban a pillanatban, amint kinyílik az út előttünk. Ahogy a hangja és az arányai sejtették, a Z3 2.8 elsősorban az orrában uralkodó hathengeresről szól, ami ellentmondást nem tűrő erővel katapultálja a horizontba a köré csavarozott kicsike testet. Ha csak úgy megyegetünk, 2-3000-es fordulat körül öblögetünk, azt röfögéssel hálálja meg a kipufogó, mi meg csak vihogunk idiótán, mint kisiskolások fingás után. Amikor viszont rendesen letaposom a gázt, akkor úgy rajzolja végig a fordulatszámskálát a mutató, mintha tényleg robbanómotor lenne az orrában, és a kanóc alá tartottam volna a Zippót.
![Széria a kipörgésgátló (ASR), amit egyetlen gombnyomással ki lehet iktatni, és a kocsi száraz úton ilyenkor sem ideges](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657421_3ef3c44fd76e04f09e0336e18eb26184_wm.jpg)
A váltó pontosabb és keményebb, nehezebben mozdul, mint amilyet általában korabeli BMW-ben találni. Erre mondják, hogy férfias, nem mintha ne tudná bárki kezelni, de azért kijön, hogy nem szokta a bal kezem a váltást. A kormány és a pedálok is erőt kívánnak, minden a nagy motorra utal. A gázzal bajom is van, mert nemcsak túl mélyen van, ami miatt nem tudok átrúgni a fékről, de mintha nem is lenne annyira azonnali a reakció, amennyire remélném. Jól le kell nyomni a hosszú pedált, hogy tényleg tudomást vegyen a motorvezérlés az akaratomról. Aztán viszont nagyon könnyen pörög fel, szóval azt mondanám, inkább a pedál beállítása lehet a ludas, amiről hallottam is már panaszkodni, különösen az E46 körül. Ezek külön-külön apróságok, színezik az élményt, nem rontják, ám együtt azt adják ki, hogy a vezetés nem érződik annyira könnyed játéknak, mint egy MX-5-ben. Mert több munka és több idő, mire elvégzem a rám eső részt.
![Nyitott autózáshoz elengedhetetlen a napfény elleni védelem, még hűvös időben is](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657423_2a3bc9ec62ea10c2d5df308dcf770213_wm.jpg)
De miért kéne ugyanolyannak lennie? Oké, hogy roadster, viszont másik felfogás. Nem csak a motor erősebb, de a tengelytáv is hosszabb tizennyolc teljes centivel, ami jelentős különbség. Így már érthető, hogy sperr se jár hozzá, nem az apró flikk-flakkokról szól, nem megy keresztbe első szóra. Helyette viszont akkora tüdeje van, amekkoráról egy akkori MX-5 nem is álmodhatott. És hiába melós a váltás, ha egy csomó helyzetben nincs is rá szükség. Azokat a hullámzó-kanyargó utakat, amiket oly élvezet ilyen gépekben lejárni, megfordulni és lejárni újra, a Z3 2.8 egyszerűen lehozza hármasban, semmi gond, mi meg csak vigyorgunk. És olyat énekel hozzá, de olyat.... Talán kissé elcsépelt a BMW sorhatos hang, mégis, ilyen körítéssel most is libabőr.
![Érzésre lehetnének feszesebbek a lengéscsillapítók, de még jók](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657425_95d93706dd399748b0ceb3c814273432_wm.jpg)
Ahogy teltek az évek és nőtt a kocsi értéke, Somában többször felmerült a csere gondolata. Ajánlottak neki Z3 M változatot, ráfizetéssel persze, de tartott tőle, hogy az értéktöbblet miatt nem merné úgy küldeni, mint ezt. Aztán az R129 szériás 500 SL-re is nagyon vágyott, egészen addig, míg meg nem vette – alig néhány héttel később azt adta tovább, a Z3 maradt. Magyar szakembertől vett bele egyszer sperrt, amivel már mindjárt tudott nagykeresztet rajzolni ez a BMW is, de az meg a sima közlekedésben volt sok - inkább eladta és a gyári, nyitott difivel csapatta tovább. Mert vannak dolgok, amik egyszerűen betalálnak, amiket rendszeresen fogyasztva sem un meg az ember. Soma és a Z3 így jártak.
![Jól látszik, hogy a motor alig lóg túl az első tengelyen - a kocsi egyensúlya remek](https://kep.index.hu/1/0/3765/37657/376574/37657427_6c2f52d052fd5a7e2d3c9854657973b9_wm.jpg)
Bár most már hárommillió forint körül indul a Z3 2.8 kínálat, még van autó és alkatrész is, nem késő beszállni. Amekkora klasszikus a kis test - nagy motor témában, bizonyára már csak felfelé megy az ára, miközben csodálatos élvezet. E konkrét kocsi őszintesége, meg ahogy a veretést szolgáló célszerszámmá alakult a tulajdonos kezében: megkapó, meggyőző érv a típus mellett. Sokféleképp lehet szeretni az autózást, mégis, a klasszikus roadsterség kemény, már szinte punk megélése nekem biztosan a szimpatikusabb irányok közé tartozik.
Ha rákívántál a nyitott BMW élményre, a Jóautókon olyat is találsz.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)