A Wankel-Mazda éneke: fülvédőket eldobni

Totalcar Erőmérő: Mazda RX-8 – 2004.

2017.12.15. 15:52

A Totalcar Erőmérő sorozatában sorra tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, azóta azon olvasóink autóit mutatjuk be, akik időben elküldték jelentkezésüket. Ezúttal egy Wankel-motoros különlegesség tekeri meg a mérőpad görgőit.

A Mazda RX8-as a szintén Wankel-motoros RX7-es utódja, 2003-tól 2012-ig gyártották. 2003-ban nagyon különlegesnek számított az autó formaterve, a fénye mára alig kopott meg, egyáltalán nem érződik, hogy lassan húsz éve rajzolták. A sportos Mazdában alkalmazott műszaki megoldások is nagyon előremutatóak voltak amikor 2001-ben, Amerikában bemutatták a típust.

A Mazda mindig híres volt a kísérletezéseiről, rengeteg szokatlan motorkoncepcióval állt elő története során, ma sincs ez másképp, de a sorozatgyártású Wankel-motor valóban kiemeli a tömegből. Jóllehet más gyártónak is volt már ilyen bolygódugattyús motorja a történelemben, de csak nagyon kis  sorozatban, és elég régen. Ehhez képest a Mazda szinte tömegcikk, hiszen az utóbbi évtizedekben sorra állt elő az RX-család újabb generációival, és bár egy ideje csend van Wankel-fronton, továbbra sem kell temetnünk ezt a motorfajtát.

A kétkamrás Wankel-motor működéséről írtunk már korábban, beszéltünk a Wankel-guruval is és megállapítottuk, hogy extra törődést és odafigyelést kíván a motor, mely kicsit olyan, mint egy versenyre felkészített konstrukció.

A lelkes és szerető gazdák általában figyelnek is a most használtként megvehető RX-8-ak állapotára, tudomásul veszik a szervizelésre és használatra vonatkozó aranyszabályokat, és így nem különösen problémás a motor, bár valóban érzékenyebb, mint a hagyományos dugattyús motorok.

A bolygódugattyús felépítésnek az összetéveszthetetlen karakterén túl más előnye is akad. Nemcsak nagyon széles, terhelhető fordulatszám-tartomány, hanem a rezgésmentes járás és a nagyon kis tömeg is mellette szól. Műszakilag az sem elhanyagolható, hogy a Wankel-motor fizikai méretei is nagyon kicsik, ezért könnyű elhelyezni úgy a motortérben, hogy a jármű tömegeloszlása ideális maradjon.

Ebben a Mazda RX-8-ban például egészen hátra van nyomva az első tengely vonalához képest, és ahol első ránézésre a motort sejtenénk, ott csak egy műanyag fedél takarja a hűtőt és egyéb segédberendezéseket. Az eredmény beszédes: 50-50%-os a tengelyterhelés-megoszlás, ami garancia a jó fordulékonyságra és kiváló kezelhetőségre még határhelyzetben is.

A mai Erőmérő-epizódban szereplő 2004-es RX8 a két korabeli változat közül a gyengébb, de nyomatékosabb kivitel, mely leginkább a szívócsatorna kialakításában különbözik az erősebb testvérétől. Gyengeségtől azért nem kell tartanunk, a 192 LE és a 220 Nm nem kevés, azonban nagyon ki kell forgatni a motort, hogy ezeket az értékeket megközelítse. A Wankel maximális forgatónyomatéka a gyári adatok szerint 5000/perc fordulatnál jelentkezik, a teljesítménycsúcs pedig 8000-nél. További érdekesség, hogy ezt a teljesítményt tulajdonképpen két darab, egyenként 654 köbcentinyi kamratérfogatból hozza ki, tehát nagyjából 1,3-as motor, a hagyományos szemlélettel nézve.

A mérés után érdekes lesz megnézni és kielemezni a görbéket, hogy alul, mondjuk 4000-nél mit tud a motor, és mennyire helyes a magasan tetőző nyomatékgörbéje. Ezek a dolgok meghatározzák az RX-8 vezethetőségét és a hétköznapi használhatóságot.

A mérés közben a nem igazán szólt máshogyan, mint egy 7000 fölé forgó hagyományos, dugattyús motor, talán nem volt olyan érces a hangja, mint az ilyen nagy fordulatú Otto-motoroknak.

A fordulatszám-orgia máshoz nem hasonlítható, a leszabályzás 8000-nél lépett be és vetett véget az ünnepnek. A görbék formája leginkább egy soft-turbós motorokét idézi, persze jóval nagyobb fordulaton. A mérés végén elemeztük az eredményt, érdemes megnézni a videót, ritkán látunk ilyen görbéket.

Ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, a következő autó egy nagyon szép Wartburg 353 deluxe lesz.