Egy laza gázfröccs: 100 lóerő

Totalcar Erőmérő: Ford Expedition XLT 5.4 V8

2018.06.29. 15:38

A Totalcar Erőmérő sorozatában most valóban egy különleges autó tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. Többször elmondtuk, hogy mi ez, korábban lehetett jelentkezni teljesítménymérésre. Ahogy kiválasztottuk ezt a modellt, utána kellett néznem, hogy mi is ez valójában, mert élőben még soha nem láttam ilyet.

Amikor kiválasztottuk ezt a modellt a teljesítménymérésre nem is volt előttem, hogy ez melyik változata ennek az amerikai Ford típuscsaládnak. Jól ismerjük a Ford F150-et és a Broncót is, ez a modell azonban nem volt meg elsőre.

Pedig az Expedition a másik két óriás rokona, hiszen nagyon sok alkatrészt és komplett szerkezeti elemeket is örökölt az F150-estől és tulajdonképpen a Bronco utódja. Európában mégsem igazán ismert modell, itthon pedig még annyira sem.

Azért választottam ki mégis, mert nagyon izgatott az orrában lévő 5,4 literes V8-as motor. Egy igazi old school blokkról van szó, melynek története egészen a 80-as évek elejéig nyúlik vissza, amikor az amerikai Ford a külső dizájnváltáshoz teljesen új motorkonstrukciót is társított, hogy leváltsa hatvanas évekből származó addig használt nyolchengerest. A cél egy olyan új motor volt, amely kevesebbet fogyaszt, erősebb és csendesebb mint elődje. Tervezésekor már olyan manapság teljesen elfogadott dolgokra is figyeltek, mint például a blokk NVH (noise, vibration and harshness) mutatói, ami akkoriban egyáltalán nem volt jellemző szempont a tervezésben.

További különlegesség, hogy ez egy olyan moduláris felépítésű blokk, amellyel ki tudtak szolgálni különböző járműoldalról érkező igényeket is. Hengerűrtartalmát minimális gyártósori átalakítással tudták 4,6-ról 5,4 literesre módosítani, de különböző hengerfejeket is tudtak hozzá illeszteni, különböző keverékképzési rendszerrel. Ezt az azonos hengertömbű V8-ast szerelték egyebek mellett a Lincoln Town Carba, a Ford különböző modelljeibe és megtalálható volt még a korabeli Mustangban is.

A mérésre érkezett Ford Expedition XLT-ben az 5,4 literes, hengerenként 2 szelepes változat volt. Felülvezérelt V8-as motorról van szó, hengerenkénti befecskendezéssel, öntöttvas blokkal és alumínium hengerfejekkel.

A motor számos változatban készült, különböző teljesítményekkel, de az évjárat szerinti Expeditionbe a 230 SAE lóerős változatot szerelték, ami 441 Nm maximális nyomatékot tudott 3250-es fordulaton. Mai szemmel nézve ezek szinte nevetséges adatok, kétliteres turbódízelek tudnak ennyit, viszont a szuper sima járású, egyáltalán nem kihegyezett, óriási V8-as nyomatéka már alapjárat felett is nagy és megindítja a több mint kéttonnás terepjárót.

A motorhoz négyfokozatú hagyományos automata váltó járt, mely abban az időben bevált és gyakori technikának számított. A váltó okozott egy kis problémát a mérésnél, mert bár a negyedik fokozat lett volna ideális, de abban nagyon könnyen és hamar visszakapcsolt a szerkezet, a zárolt harmadik fokozat pedig túlságosan rövidnek bizonyult. Végül mégis negyedikben kellett elvégezni a mérést, így viszont nem tudtuk jól megterhelni kis fordulaton a motort, mert a váltó azonnal visszakapcsolt, meghamisítva az adatokat.

Több próbálkozás után azért természetesen sikerült a bravúr, de sajnos a görbék alakja, alsó tartománya nem adja vissza azt az érzést, amit az Expedition valóban tud már nagyon kicsivel az alapjárati fordulatszám felett. A mérés végén elemeztük az eredményt, érdemes megnézni a videót, mert a klasszikus V8-as hang végig ott van, egyből lehet tudni, hogy most nem egy downsizing 1,4 turbó tekeri a görgőket.

Ha érdekesnek találjátok az Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, minden héten izgalmas epizódok jönnek!

Korábbi epizódok:

Az Alfa Romeo most bizonyított
Talán a legjobb olasz hathengeres a 156-os orrában. Őszinte, régimódi és nem kell szégyenkeznie a mérőpadon sem.
Sportos Honda 350 ezer kilométerrel
A Prelude egy korszak ikonikus modellje volt, de ez a korszak évtizedekkel ezelőtt lezárult. Az autó itt van velünk és bizonyítani akar a mérőpadon.