Télen jobb a keskeny gumi?

ADAC gumiszélességteszt – 2018.

2018.11.20. 06:21 Módosítva: 2018-11-20 07:29:34

A gumisoknál évente kétszer jön a nagy roham: téliről nyárira, nyáriról télire váltunk. Sokan az elfogadható minőséget keresik a lehető legolcsóbban, mások meg bújják a teszteket, hátha van egy tuti vétel. Itt többnyire a különböző gyártók saját mintázatait és keverékeik vetik össze, de mi a helyzet a mérettel?

Mit jelölnek a számok a gumin?

Gumiméretből rengeteg létezik, és ha valaki nincs képben, könnyen elveszhet a számok között. Hogyaszongya száznyolcvanöt per ötvenöt, meg valami R, és még több szám. Mit is jelentenek ezek? A ma már szinte kizárólagosan elterjedt radiál abroncsok méreteit jellemzően a 195/55 R16 formátumban adják meg. A gumin ennél valamivel több adat szerepel, mondjuk így: 195/55 R16 87 V. Most nézzük sorban, mit olvashatunk ki ezekből:

  • az első szám, jelen esetben a 195 a gumiprofil teljes szélességét jelöli, milliméterben. A fenti paraméterekkel rendelkező abroncs tehát 195 milliméter, vagyis 19,5 centi széles, viszont maga a futófelület azonban ennél picivel keskenyebb.
  • a második adat a /55. Ez már nem milliméterben értendő, hanem egy arányszám. Egész pontosan azt mondja meg, hogy az oldalfal magassága hány százaléka az abroncs szélességének. A példánál maradva a 195 milliméter 55 százalékáról, azaz 107,25 milliméterről beszélünk.
  • R - az abroncs szerkezetére utal, esetünkben radiál
  • ezt követi az 16 - az R betű után a gumiabroncs belső átmérője szerepel colban, másképp kifejezve a felni átmérője. Egy col 2,54 centiméternek felel meg, tehát az 16-os egy 40,64 centi átmérőjű keréktárcsa.
  • a maradék két adat már nem a méretekre utal. A példában szereplő 87-es szám a terhelési index. Ez nem egyenlő azzal, hogy az adott abroncs 87 kilós terhelést bír el. A megfeleltetési táblázatból kikeresve láthatjuk, hogy a 87-es terhelési indexhez 545 kilogrammos abroncsonkénti terhelhetőség tartozik.
  •  végül egy betű, jelen esetben a V. Ez a sebességindex, amelyhez szintén tartozik egy táblázat. A V-hez rendelt adat a 240 km/h , ami azt jelenti, hogy a V-s jelölésű abroncsok ekkora sebességet teljes biztonsággal elviselnek.

Ezeken kívül persze találunk még adatokat a gumikon. Sokszor azt is feltüntetik a gyártók, mekkora legnagyobb nyomásra szabad felfújni az abroncsokat, de a tényleges értéknél mindig az autógyár által megadott érték az irányadó! És ott a DOT-szám is, amelynek az utolsó négy számjegye azt jelzi, melyik év mely hetében gyártották a terméket. A téli mintázatokon szerepel továbbá egy hópihe, az M+S felirat, esetleg egy három stilizált hegycsúcsot ábrázoló alpesi szimbólum. Utóbbi az EU-ban bevizsgált és specifikált téli abroncsokra kerülhet fel kizárólag.

Kik és mit teszteltek?

A német autóklub, vagyis az ADAC szakemberei minden évben tesztelik az aktuális téli, illetve nyári mintázatokat. Olykor nagy német lapok - mint az Autobild - is elkészítik saját összehasonlításukat. Az idei táblázatokat néhány héttel ezelőtt mi is megmutattuk, nemrég pedig egy újabb ADAC-teszt jelent meg. Ebben azt vizsgálják, hogy milyen szélességű gumival járunk a legjobban télen.

Kiválasztottak egy mintázatot, egészen pontosan az Autobild-tesztgyőztes és az ADAC-nál is jól teljesítő Dunlop Winter Sport 5-öt, majd abból szereztek be öt különböző méretet. A következőket: 195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 és 225/40 R18. Ezek egymás váltóméretei, tehát - amennyiben azt a gyári specifikáció is megengedi - akár ugyanazon az autón is használhatók.

Hogyan vizsgálták?

A próbákat a téligumi-tesztekhez hasonlóan különféle útviszonyok mellett végezték. Szárazon megnézték, mennyire kezelhető és biztonságos az autó, illetve fékezési gyakorlatot is csináltak. Nedves úton szintén volt fékezés, továbbá aquaplaning (vízen felúszás) egyenesen és keresztirányban, handlingpálya, végül pedig körpályán ellenőrizték az oldalvezető képességet.

Havon ABS-es fékezés, elindulás és kezelhetőség szerepelt a szempontok között, jégen pedig ugyancsak blokkolásgátlós fékezés és oldalvezető képességek tesztelése. Pontozták a zajt, a fogyasztást és a kopást is. A német iskola szerint mindenhol a kisebb osztályzat a jobb. Az eredményeket az alábbiak szerint súlyozták:

  • száraz út: 15%
  • nedves út: 30%
  • havas út: 20%
  • jeges út: 10%
  • zaj: 5%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 10%

Eredmények

Korábban Stump Bandi már írt egy örök érvényű kisokost, amelyből kiderül, milyen előnyei és hátrányai vannak a széles és keskeny gumiknak. Az ADAC eredményei természetesen nagyrészt összhangban vannak ezekkel az alapvetésekkel.

Ez azt jelenti, hogy száraz úton például a legszélesebb, 225/40 R18-as gumi szerepelt a legjobban. 2,2-es osztályzatot ért el, és részeredményei is a legkiemelkedőbbek voltak. Ugyanakkor nem mondhatjuk azt, hogy a szélesség csökkentésével a pontszám fokozatosan romlott: a 205/50 R17 ugyanazt hozta, mint a 195/65 R15, miközben a 205/55 R16 mindkettőt felülmúlta.

Nedves úton fordult a sorrend. A 195-ös gumi bizonyult a legjobbnak a maga 2,1-es osztályzatával, majd jöttek a 205-ösök, végül a 225-ösök. Havon alakult ki a legnagyobb különbség, itt a 195-ösnek az ítészek 1,5-ös osztályzatot adtak, a többiek 1,9-essel követték, sereghajtó a legnagyobb méret lett 2,3-mal. Jégen nagyon hasonlót produkált az öt versenyző, 2,4-es és 2,5-ös jegyeket osztottak ki a tesztelők.

Érdemes külön megnézni a vízen való felúszást, vagyis az aquaplaningot. A teszt során azt vizsgálták, hogy hét milliméteres vízfelületre hajtva mekkora sebességnél veszti el a gumi az aszfalttal való kapcsolatot. A lenti táblázatból jól látszik: a legszélesebb és a legkeskenyebb között több mint tíz kilométer per órás különbség van ebben a tekintetben - a keskenyebb javára. A keskenyebb gumik olyan tulajdonságokban is jobban szerepeltek az aquaplaning mellett, mint a havon való elindulás, vagy körpályán az oldalvezető képesség.

Összesítés

Az ADAC összesített eredményei azt mutatják, hogy nincs igazán nagy különbség a különböző szélességű abroncsok teljesítménye között. A legjobb választást a 195/65 R15-ös gumik jelentik, méghozzá 2,2-es végső pontszámmal. A többiek mindössze egyetlen tizeddel lemaradva követik, és még a sereghajtó 225/40 R18-as is 2,4-et kapott.

Ha viszont egy kicsit jobban elmélyülünk a részeredményekben, láthatjuk, hogy nincs általános igazság, nem mondhatjuk azt, hogy télen a keskenyebb vagy szélesebb gumi egyértelműen jobb - inkább az optimumot kereshetjük. Ez pedig jelentős részben a felületi nyomás függvénye. Havon és vízen - az aquaplaningot elkerülendő - egyértelműen előnyösebb a nagyobb nyomás. Mivel az autó súlya adott, a nyomást a felület csökkentésével növelhetjük. Száraz aszfalton pedig akkor járunk jobban, ha nagyobb felületen érintkezik a gumi az aszfalttal, minderről szintén részletesen lehet olvasni a gumis kisokosunkban.

Összesített eredmény
Hely Méret Száraz úton Nedves úton Havas úton Jeges úton Zaj Fogyasztás Kopás Összesített osztályzat
   Súlyozás 15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%   
1. 195/65 R15 2,5 2,1 1,5 2,5 3,1 2,2 2,5 2,2
2. 205/55 R16 2,3 2,3 1,9 2,5 3,3 2,1 2,0 2,3
3. 205/50 R17 2,5 2,3 1,9 2,5 3,0 2,4 2,3 2,3
4. 225/45 R17 2,3 2,5 1,9 2,4 3,3 2,2 2,0 2,3
5. 225/40 R18 2,2 2,5 2,3 2,4 3,6 2,5 2,0 2,4
A német osztályozási rendben a legkisebb osztályzat a legjobb.

Fontos azonban figyelembe venni, hogy ez a teszt a Dunlop Winter Sport 5 mintázatra vonatkozik, más gyártók és más mintázatok esetében akár nagyobb - vagy éppen még kisebb - különbség is lehet az eltérő méretek között. Továbbá mielőtt megvennénk a szélesebb vagy keskenyebb gumit, ellenőrizzük autónk kézikönyvét, hogy egyáltalán használhatunk-e olyat. És itt jön a képbe még egy fontos adat: a felni szélessége. Ez ugyanis meghatározza, milyen széles abroncsokat szereltethetünk fel. De az adott jármű tömege és tömegelosztása is változtathat a viselkedésén.