Nézz máshogy a régi Daciára!

Totalcar Erőmérő: Dacia 1310 TLX – 1989.

2018.12.28. 18:05

A Totalcar Erőmérő sorozatában ismét régi ismerős került a teljesítménymérő padra az Autokorbelnél. A Renault 12-es licensze alapján gyártott Daciát sokan ismerik, mindenkinek van egy általában rossz története róla. De vajon miért a kétes hírnév és mit tud egy ilyen autó a teljesítménymérő padon?

Egy autót nagyon sok szempont alapján lehet megítélni. Ezek közül csupán kettő a megbízhatóság vagy a teljesítmény, számos egyéb, néha fontosabb paraméter is létezik. Például, hogy mennyire áll a kor színvonalán, és mennyire felel meg a piacnak, ahová a gyártó szánja. Az is lényeges, mennyire képesek a helyi autósok a típus üzemeltetésére, illetve mennyire készült fel a szervizhálózat az eladott autók javítására.

Ha a Renault 12 licence alapján gyártott Dacia 1300-at elhelyezzük térben és korban az egykori KGST-országokban, azon belül is Magyarországon, hamar rádöbbenünk, hogy ez az autó a hetvenes évek elején valódi telitalálat volt, és a kor műszaki színvonalán állt.

Románia úgy vásárolta meg a Renault 12 gyártási jogát, hogy a Dacia 1300-at és a Renault 12-t nagyjából egy időben mutatták be, sőt, egyesek szerint előbb jelent meg a román átirat, mint francia eredeti. Az azonban biztos, hogy 1970-ben az Év autója szavazáson a Renault 12 harmadik helyet szerzett, tehát Európában is a menő autók között tartották számon, vagyis nem egy levetett, régi konstrukciót kapott Románia.

A régi Dacia fényét tovább erősíti, hogy a gyártás kezdetekor, és még sok évig a minősége is egészen jó volt. Arról viszont nem a gyár tehet, hogy hasonlóan sok más, a szocialista országokban készülő modellhez hihetetlen hosszú ideig, szinte mesterséges lélegeztetéssel tartották életben. Nyilvánvaló, hogy Nyugat-Európában már több modellváltás lezajlott, a konkurensek is elfogytak az utakról, a Renault 12 múzeumi autónak számított, amikor 2004-ben végleg nyugdíjazták a Dacia 1310-et.

A kontraszt miatt jegyezzük meg, a Renault ebben az időszakban éppen a második generációs Clio ráncfelvarrt változatát, valamint a "kacsaseggű" második generációs Megane-t árulta nagy sikerrel. Ezek mellett a Dacia 1310 nevetségesen idejétmúlt. Hiába a sok apró változás, hiába a TLX változat kicsit növelt lökettérfogatú 1,4-es motorja, az ezerhármas, az 1310, illetve az 1310 TLX alapjaikban bizony megegyeznek. Ráadásul a kilencvenes évek elején a gyártás minősége is erősen ingadozott, így a Dacia-tulajdonosok nem csak elavult autót kaptak a pénzükért, de meg kellett küzdeniük a hanyag összeszerelés okozta problémákkal, és a villámgyorsan fogyó alkatrészek okozta hibákkal is.

Az Erőmérő mai epizódjában egy kései, 1989-es 1310 TLX modell mutatkozik be, amely mindössze 28 ezer kilométert futott, és teljesen gyári állapotú. Belseje és külseje igazolja az alacsony kilométerszámot, a kaszni rozsdamentes, szép állapotú. A TLX-változat ötfokozatú váltót kapott, és ahogy említettem, 1,4 literes motort, amely a gyári adatok szerint 61 lóerős volt 102 newtonméter legnagyobb forgatónyomaték mellett.

Az ősrégi benzinmotor soros, négyhengeres, OHV-vezérlésű, alul elhelyezett vezérműtengelyes konstrukció, melyben nyomórudak mozgatják a felül fekvő szelepeket. A hetvenes években elterjedt konstrukció volt ez, karbantartásigénye csekély, és amíg nem akarjuk 7000/perc fölé forgatni, tökéletes. Érdekesség még, hogy a motor hosszában került az autó orrába, a Dacia mégis elsőkerékhajtású, ezért a blokk jóval az első tengelyvonal előtt helyezkedik el. Valamikor a hatvanas években tervezték, öntöttvas hengertömbje van, hengerhüvelyekkel és könnyűfém hengerfejjel.

Egy darab esőáramú karburátor táplálja, amely kicsit alulméretezett, cserébe nagyon kedvező fogyasztást produkál vele a Dacia. Ebben, valamint menetkomfortban, a zajszintben, illetve rugózásban könnyedén verte a nagy konkurenst, a Lada 1200-at a román népautó. Egyesek szerint az ezerhármas Dacia gyorsabb is volt a Lada 1200-nál, ennek az 1,4-es 1310-es TLX-nek pedig nem csak az ötös váltó miatt, de a nagyobb teljesítménye miatt is gyorsabbnak kell lennie. Ezúttal persze nem versenyeztettük meg őket, hanem arra voltunk kíváncsiak, hogy mit mutat a mérőpadon egy megőrzött állapotú 1310 TLX. Ha valaminek, hát ennek tudnia kell a névleges gyári teljesítményt.

Nézzétek meg a videót, a görgők sivítása és a francia-román motor bőgése töltse be a nappalitokat, utána pedig csodálkozzunk együtt az eredményen! A Dacián kívül is sok érdekes autó jön még az Erőmérő sorozatban, ezért ha nem szeretnétek lemaradni a folytatásról, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Korábbi epizódok:

Magyarországon nem szerették, máshol kedvenc volt
Repülő szőnyeg a futómű, a formaterv a Lamborghinik rajzolójától jött, a BX-nek mégis küzdenie kell, hogy szeressék.
Erőmérő 100: Ferrari padlógázon
A nyolc henger féktelen üvöltését nem akadályozzák a környezetvédelmi normák. Imádtuk, ahogy ti is a sorozatunkat.