Majdnem leestünk vele a mérőpadról

Totalcar Erőmérő: ZAZ 1102 Tavria – 1990.

2019.02.22. 16:16

A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkező olvasók autóit, most pedig egy igazi egzotikum kerül a mérőpadra, még mi sem láttuk ezt a modellt közelről.

A ZAZ 1102-es modell, vagy ahogy jobban ismerjük, a Tavria Magyarországon hivatalosan értékesített modell volt a 80-as évek végétől egészen 1995-ig. Az ukrán zaporizzsjai autógyár korszerű modellje volt, tehát tulajdonképpen tekinthetjük az Erőmérőben már szerepelt Zaporozsec utódjának.

Nagyon későn, csak 1984-ben kezdődött a tervezése és 1987-ben kezdték forgalmazni. Az európai autópiacon ekkor már teljesen más szelek fújtak, az Opel Omega volt az év autója, leszorítva a második helyre a B3-as Audi 80-at, vagyis a "gömbölyű" Audit.

A fentiek ellenére műszaki felépítése alapján teljesen korszerűnek volt tekinthető a kis ukrán autó. Elöl MacPherson futómű, négyhengeres keresztmotor OHC vezérléssel és elsőkerékhajtással. Nem is ezzel volt a baj, hanem az általános minőségével. Sajnos nagyon alulmúlta az európai modelleket, sőt, az akkoriban forgalmazott Lada Samara minőségétől is messze elmaradt.

Nagy illesztési hézagok, silány anyagminőség az utastérben, egyszerű formák, semmi dizájn, csak szürke funkcionalitás. A rendszerváltás előtti egyetlen hivatalos magyar autóimportőr, a Merkur 450 ezer forintos, nagyon nyomott áron próbálta eladni a Tavriát, szinte sikertelenül. Ekkor egy Lada Samara alapmodell 615 ezer forintba került, a későbbi magyar gyártású Suzuki Swift pedig 820 ezerbe. Egyes vélemények szerint a Merkur csak akkor kapott Lada Samarát a Szovjetuniótól, ha mellé vett pár száz Tavriát is. Ne feledjük, a gyártás első éveiben Ukrajna még nem volt független állam.

A Tavria a MeMZ-245 kódú motorjának alapvetően semmi köze a Ladáéhoz, bár karburátora Samarából érkezik, igaz, más fúvókázással. A négyhengeres konstrukciót 1979-ben mutatták be, de csak 1985-ben került a Tavriába. Ha ez a kisautó elkészült volna a nyolcvanas évek elejére, talán a KGST-piac is jobban fogadta volna és így talán többet láttunk volna belőle a magyar utakon is.

Nincs pontos adat arról, hogy végül mennyit értékesítettek itthon ebből a modellből, az azonban biztos, hogy elfogytak, a korrózió ette meg őket, esetleg a nehézkes alkatrészbeszerzés tette használatukat gazdaságtalanná, majd szorította őket a bontókba. Mára már alig látni Tavriát, ezért is volt különleges élmény megmérni egy működő példányt az Erőmérőben.

Ebben az autóban kevesebb mint 80 ezer kilométer volt, a motorja szépen járt, halkan ketyegett, és ezúttal a ketyegés szó szerint érthető a szelepek hangja miatt.

A futóművel volt egy kis baj. Sajnos a kormánygeometria rosszul volt beállítva, szemmel láthatóan nagy volt az összetartása, így amikor egyenes kormánynál, a mérőpad hossztengelyével párhuzamosan állt rá Péter, az első kerekek nyikorogva gördültek és nagyon nagy volt a gördülési ellenállás is. Többször módosítottuk az autó helyzetét, amíg végül elfogadható pozíciót találtunk. Gyanítjuk, hogy a kétoldali tengelytáv sem teljesen pontos, ami a futómű korábbi sérülése miatt, vagy egy durva kopás miatt ilyen. Többször ellenőriztük a futóművet, többször átpozicionáltuk az autót és végül indulhatott a mérés.

Nem volt semmi arra utaló jel, hogy a Tavria motornak bármi baja lenne, szépen elforgott 6000/percig, majd a mérés után is egyenletes, - bár előtte is és utána is kissé magas volt az alapjárat.

Nézzétek meg a videót, mit produkált a ZAZ 1102-es a "korszerű kis Zaporozsec", ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert sok érdekes autó jön még!

Korábbi epizódok:

A Mercedes, amit nem öt év használatra gyártottak
A soros, hathengeres, szívó benzinmotor még 350 ezer kilométer után is mesésen jár, de vajon erős is maradt?
Erősebb autó csodaadalékkal?
A Pro Engine Ultra egy Fiat Puntóban bizonyíthatott. Először sima benzinnel, majd az adalékkal mértük a teljesítményét.