Parkoló Parádé június 19-én: Csillogó veteránok

Érdekel

Okozhat csalódást egy Toyota?

Totalcar Erőmérő: Toyota Celica 2.0 GT

2019.05.03. 16:09

A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül tesszük mérőpadra az autókat az Autokorbelnél. Már elmondtuk, hogy miről szól a sorozat, azóta az olvasóink autói közül választjuk ki az epizódok résztvevőit. Ezúttal egy 1986-es Toyota Celica került a mérőpadra abból a korból, amikor a japánok szerettek volna piacot nyerni Európában. Ezt gondolták az egyik legmegfelelőbb modellnek. De valóban az?

Sok autógyártó gondolja azt, hogy a sikerhez a motorsporton keresztül vezet az út, hiszen a versenypályán sikeres modellek utcai változatai jobban fogynak a márkakereskedésből. Ez alól a tömegmodelleket gyártó Toyota sem kivétel, hiszen az 1981-ben megjelent harmadik generációs Celicából 1983-ban már raliautót építettek és többször a dobogóra is álltak vele a vébén.

A Celica népszerűsítésében ennek nagy szerepe volt, a következő nagy lépés a negyedik generációs Toyota Celica megjelenése, mert az autó szinte semmit nem örökölt az elődmodellből. A sportsikerek hatására a Toyota kupéja egyre népszerűbbé kezdett válni Európában is, itt volt az ideje, hogy kicsit még jobban rámásszanak az európai gyártókra.

A negyedik generációs Celica volt az első keresztmotoros, elsőkerékhajtású konstrukció, amelynek utasterét már az európai szokásokhoz - és méretekhez - próbálták igazítani. Ebből készült először GT-Four azaz összkerékhajtású turbós változat is.

Az Erőmérő mai epizódjában szereplő autó a 2.0 GT verzió, mely a turbó után a legerősebb modell, 150 lóerővel és orrában az első generációs 3S-GE blokkal. Ez egy teljesen új motorkonstrukció volt a megjelenésekor, elsősorban keresztirányú beépítésre tervezve, többek között az MR2-es Roadster is megkapta. Tizenhat szelepes, DOHC-felépítésű, hengerfejét a Yamaha tervezte, a szívócsatornák a hengerfejben külön vezetnek a két-két szívószelephez, így biztosítva nagy áramlási sebességet és jó alacsony fordulati gázreakciót.

A blokk sokféle kivitelben, sokféle teljesítménnyel készült. A japán belpiacos 3S-GE például 162 lóerőt tudott 6400/perc fordulaton. Ne feledjük, 1985-öt írtunk és a legerősebb Golf GTi 132 lóerős volt, az M3-as BMW pedig 185.

A motor ismer típushibái közt említhető az olajfogyasztás, illetve a hajtórúdcsapágy kopása, de az összes hiba visszavezethető nem megfelelő karbantartásra, hiszen a gondosan karbantartott motorok jól bírják a terhelést is, tartósan és sokáig megbízhatóan üzemelnek.

Ezek után kíváncsian vártuk, hogy az 1986-os, 248 ezer kilométert futott, nagyon jó esztétikai és műszaki állapotban levő Celica mit tud a mérőpadon. Jellemző, hogy ezek a 6000 felett forgó négyhengeresek szinte csak laborkörülmények közt hozták a névleges teljesítményüket, ezért a méréseken rendre elmaradnak a gyári maximális értéktől. Az optimális körülmények közé tartozik az is, hogy az autót rendszeresen hajták, terhelik, mert egy kis lerakódás a kipufogószelepek környékén már korlátozza a töltéscserét, egy kis gyűrű megragadás már növeli az olajfogyasztást és csökkenti a kompressziót. Ezek pedig már elrabolnak pár lovat, nem forog ki a motor megfelelően és nem ott adja le a maximális teljesítményét, ahol a mérnökök elképzelték.

A mérésre érkezett autó járt már pályanapon, többször ment stopper ellen, napi használatban is volt, de az utóbbi években csak hobbi-, illetve vasárnapi krúzolós autó. Ezért aztán arra számítottunk, hogy kicsit alulmarad a teljesítménye gyári értéktől, mert nem fog addig forogni. Részben igazunk lett, de a fordulatszámban tévedtünk. Érdekes mérés volt szép hanggal.

Nézzétek meg a videót, a végén megvigasztaljuk a kicsit csalódott tulajdonost, Csipszer Mátét, aki egyébként a Totalcar állandó szerzője és autójáról is rendszeresen ír. A mérés végén megmutatjuk a görbéket, ha pedig érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még!

Korábbi epizódok

Alfa szedán, Ferrari motor – mi baj lehet?
Ennek az Alfának ütni kell, szerencsére jó alapanyagokból főzték. Van olyan gyors, mint amilyen piros!
Sok ember, nagy hang, rengeteg lóerő
Az úgy volt, hogy elsőre jó ötletnek tűnt, majd másodikra is, úgyhogy élőben mértük az erőt a PP-n.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.