Hoppácska, mire mentem rá?

Megvolt: Toyota Land Cruiser 4.5 D-4D V8 Luxury

2012.05.28. 07:09

Adatlap Toyota Land Cruiser 4.5 D-4D V8 Luxury - 2012

  • 4461 cm3-es,V 8 hengeres dízel
  • 286 LE @ 3600 rpm
  • 650 Nm @ 1600 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.2 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • 24 890 000 Ft

Csodálatos dolog, ha az ember követheti azt a tökéletesítési folyamatot, amit a Toyota végez egyes modelljein. Még csodálatosabb ezt akkor látni, amikor a Land Cruiser V8 kerül sorra a Kaizen-részlegen. És melyek a kaizenesítendő tulajdonságok? Hát, például túl magas, alig látni, mi van alatta.

Az alacsony háziasszonyok és mélynövésű sivatagitúra-drájverek igényeit a Kaizen-mérnökök felmérték, és beépítettek egy olyan kamerarendszert, amellyel szinte az is látszik, mi történik a Land Cruiser alatt. Az ember persze kapásból mondaná, hogy gyakorlatilag a teljes környező forgalom az iszonyatos méretű, 2,7 tonnás dög alatt mozog, leszámítva talán a buszokat és a mixerautókat. Csak hát jó lenne tudni, mi zajlik körülöttünk.

Hogy miért? Azért, mert a könnyű anyuciterepjárónak titulált BMW X1-es például az ember hóna alatt oson el, de a szumóbirkózó méretű Toyota vezetőüléséből még a nagyobb pickupok fülketeteje fölött is simán át lehet látni. Borzalmas, hogy mekkora. Nem vagyok a küszöbhöz épített fellépő deszkák nagy híve, de belátom, a Land Cruiser V8 esetében erre tényleg szüksége van az embernek a beszálláshoz, ha alacsonyabb két méter húsz centinél.

A Land Cruiser kamerarendszere négy kamerából áll, egy az embléma alól kandikál a világba, méghozzá egy prizmás megoldással két oldalra. Azaz, ha egy kapubejáróból kitoljuk az aprócska orrának a hegyét, látjuk a keresztirányú forgalmat. Aztán van két kamera a lapát méretű oldalsó tükrök aljában, és persze egy hátul, tolatáshoz. Szerencsére már radart is adnak hozzá.

A kamerák akár automatikusan is dolgozhatnak, azaz 10-15 km/óra alatt megjelenik a képük a középső nagy képernyőn, ha az ember úgy szeretné. Ilyenkor az első és a jobb oldali képet nézegethetjük, de a kamerák közt lehet lépegetni, bár ezt a gombot túlzottan eldugták a kormány mögé. Egyébként a kamerarendszer luxusnak tűnik, de ekkora autónál tényleg hasznos, mert még a memóriazavarokkal küzdők sem felejtik el, hogy a lámpánál egy kispolszki is állt előttük, a böhöm orr takarásában. Manőverezhetőség szempontjából kellemes csalódás volt, hogy 12 méteres körön meg tud fordulni a legnagyobb Land Cruiser.

Azt nem árt tisztázni, hogy a Land Cruiser V8 ugyanannak a családnak a drágábbik ága, a köznépnek szóló sima LC – V8 jelzés nélkül – valamivel kisebb, és a motorja négy hengerből hoz ki három litert és 190 lóerőt. A V8 viszont 22,3-25 milliós áron kapható a 4,5 literes, kétturbós dízelmotorral. Természetesen a luxuskivitel a legdrágább, de ez nem csak a full bőrről és a tényleg szép fabetétről szól: ez kapja meg a szintszabályzós futóművet .

Ha nem lenne világos: 4W AHC & AVS

Az LC V9 luxusváltozatának hívják így a futóműállítási rendszerét. Ezek valószínűleg random betűk, noha a Toyota állítása szerint ez a 4-wheel Active Height Control and Adaptive Variable Suspension („aktív magasságállítás és alkalmazkodó változtatható futómű a négy keréken”) kifejezés rövidítése. Mindegy, a lényeg az, hogy a szintszabályzás nem légrugós, mivel az úgymond kevésbé bírja a rendszeres kemény terepezést. Ehelyett rendes acél tekercsrugókat használnak, és a lengéscsillapítókba pumpált hidraulikafolyadék mennyiségével szabályozzák az autó magasságát. Az első tengelyen 11, a hátsón 10 centit lehet emelni, süllyeszteni. Gyors menethez az automatika 2-3 centivel lejjebb engedi a karosszériát, ha viszont a kerékelmozdulásokból terepezésre következtet, 3-4 centit emel. Ha pedig arra a következtetésre jut, hogy a jármű elakadt, még emel két centit rajta. Az emeléssel, süllyesztéssel a tekercsrugók működő meneteinek a száma is változik, azaz módosul a rugómerevség is, a lengéscsillapítás szintén az elektronika szabályozza a körülmények függvényében. (A videó első fele az alap stabilizátorszabályzó rendszert mutatja be, a második rész szól az drágább változat szintszabályzós futóművéről)

Totalcar értékelés - Toyota Land Cruiser 4.5 D-4D V8 Luxury - 2012

A szintszabályzós futóművel tényleg egy csoda terepen a csúcs-Land Cruiser, hisz a létraalvázas, böhöm kocsi oda termett, még akkor is, ha luxusbelsőt csináltak neki. A V8-as dízelmotor brutális, és a valószínűleg tetemes hangszigetelés mögött még csendes is. De ha az ember soha nem megy vele terepre, teljesen felesleges egy ilyen autót birtokolni, mert soha sem tudja meg, hogy valójában mit is vett 25 millióért, csupán a méretek miatti kényelmetlenséget fogja érezni. Ugyanis országunkat kisebb autókra rendezték be.

Népítélet - Toyota Land Cruiser