A legjobb japán?

Bemutató: Mazda 6 - 2013

2013.01.30. 05:38

Számos oka lehet annak, hogy a Mazda Portugáliába, Lisszabonba vitte az új Mazda 6 európai sajtóbemutatóját, az egyik ok biztosan Don Quijote volt. Cervantes művének második kiadása is itt jelent meg nyomtatásban és aratott osztatlan sikert Spanyolországon kívül is. További párhuzam, hogy a Mazda pontosan úgy vívja szélmalomharcát a szabad rablásos kapitalizmus csatamezején, mint az elmés lovag: kicsit megmosolyogtatóan, de végül mindenkinek el kell ismernie, hogy nem eredménytelenül.

A Mazda új csúcsmodellje a korábban már bemutatott, a CX-5-ben debütáló Skyactiv összefoglaló névvel illetett műszaki újdonságokra épül. Ez csak annyit jelent, hogy vadonatújak a motorok, a váltók és a karosszéria is. A gyár számára nagyon fontos volt hogy tiszta lapról tervezzék az autót, semmi lényeges elemet nem tartottak meg az elődből, amit pedig igen - mint például a hátsó futóművet – azt alaposan átdolgozták.

A sajtótájékoztatón részletesen elemezték a Skyactiv technológia előnyeit, és olyan gondolatok hangzottak el a vállalat vezetőinek a szájából, amit mai piaci körülmények között egy profitorientált cég nem hangoztat, ha a rövidtávú nyereségesség a fő szempont. Az első ilyen a karosszéria felépítése kapcsán került elő.

Az első gyűrődő zóna energiaelnyelő és energiaelvezető funkcióit első fokon olyan csavarkötéssel rögzülő segédkeretre bízták, amely könnyen és olcsón cserélhető kisebb koccanásoknál, így könnyen is javítható. Ha ez drága lenne, a pénz az ő zsebükbe kerülne, így viszont ők fektettek be valamibe, ami a mi életünket könnyíti meg. Ízlelgessük ezeket a szavakat, mert ilyet ritkán hallunk. Az éles piaci helyzetben Don Quijote nem erővel próbál győzni. Már itt kezdett szimpatikus lenni a nagy autógyártó csoportokhoz képest hangyányi Mazda szellemisége, de ezzel még nem volt vége.

Amikor a sávelhagyás-figyelmeztetőre (LDWS – Lane Departure Warning System) került a sor, elmondták, hogy a felismert sáv elhagyásakor csak jelzést ad, nem korrigál, mint közvetlen versenytársai. Mivel elektromos rásegítésű a szervokormány, ez a rendszerben csak egy szoftver illesztése lenne a meglévő szenzorokhoz és rendszerekhez, tehát nem igényelne sok pénzt. Az i-Activsense vezetőtámogató elektronikus rendszer azonban nem arról szól, hogy az elektronika megcsinálja majd helyettünk, hanem a vezetőt ruházza fel jobb érzékekkel, esetleg akár konkrét adatokkal, így könnyen, fáradtság nélkül tud beavatkozni a vezető. A jármű vezetése valóban vezetés lesz, nem pedig engedelmeskedés elektromos rendszereknek.

Érezzük át az üzenetét ennek a gondolatsornak! A Mazda azt szeretné, ha vezetnénk az autót, nem pedig utasnak akar minősíteni egy robotizált rendszerben. Azért ne gondoljuk, hogy nekünk kell prellezni a fékpedállal az ABS helyett, szó nincs erről. Az autóban megtalálható az összes olyan biztonsági és vezetői kényelmet szolgáló berendezés, amely a kategóriában elvárható. A sebességtartó automatika kiegészült radaros távolságfigyeléssel és automatikus követési távolság tartóval ( MRCC – Mazda Radar Cruise Control), valamint kiegészíti a CX-5-nél már megismert, a ráfutásos balesetek kockázatát csökkentő intelligens városi féktámogatás (SCBS – Smart City Brake Support) rendszere.

Az autóban megvan a start-stop rendszert kiegészítő i-Eloop energiavisszatápláló rendszer is, amelyről már írtunk korábban, és ami nagyon jól mutatja: a Mazda másként gondolkozik az energiatakarékos üzemmel kapcsolatban.

További jó pontokat szerzett nálam a Mazda azzal a számos technikai trükkel, amellyel a gyalogosvédelmet hivatott növelni egy ütközés, elütés esetén. A karosszéria orr-részének formai kialakítása nem tette lehetővé, hogy a doblemezeket mélyebbre vigyék, valamint a motorháztető és alatta lévő szerkezeti elemek között nagyobb tér legyen.

Így más megoldásokhoz folyamodtak. Ilyen például a sárvédők energiaelnyelő tartókra való rögzítése, amit aztán a motortérben gumi takaróval elrejtettek; valamint a motorházfedél rugótoronyra támaszkodó kis energiaelnyelő, -csillapító támasza mindkét oldalon. Tudjuk, hogy az NCAP vizsgálja a gyalogosbiztonságot, azonban az ilyen szinten átgondolt rendszerre csak az lehet a magyarázat, hogy a Mazdát ez valóban érdekli, ezért többet tesz érte, mint a jó eredményhez szükséges minimum.

Az is dicséretes, hogy az egyértelmű méretnövekedés ellenére az új modell könnyebb elődjénél, sőt, kategóriájában a legkönnyebb. A tömeg csökkentésére nagy hangsúlyt helyeztek a karosszéria szerkezeti kialakításánál és a felhasznált anyagok esetében is. Az ütközésbiztonság nem csak úgy növelhető, hogy megkétszerezzük az anyagmennyiséget, hanem úgy is, hogy szerkezeti kialakítással, lemezek megformázásával nagyobb strukturális merevséget adunk a szerkezeti elemeknek. A Mazda ebbe nagy energiát – azaz sok pénzt – fektetett az új hatosnál.

Az autó képeken kisebbnek tűnik, mint amekkora életben, mellette állva. Ennek nagyon jó mutatója, hogy a tesztautók tizenkilences kerekét egyáltalán nem érezzük nagynak vagy túlzónak. Az elődhöz képest az A oszlopok kicsit hátrébb vannak, így kisebb a kitakart tér, valamint az egész utascella hátrébb csúszott, ami a biztonságot növeli. A Mazda-jelképpé előlépett első sárvédőív szépen hangsúlyozza az extra hosszú orrot, a szedán is sportkupénak tűnik az arányok miatt. A formát a különleges háromrétegű Soul Red elnevezésű metál vörös emeli ki jobban.

Különleges színek

Az 1992-ben megjelenő Xedos 6-os volt az első olyan Mazda, amelynél különleges fényezési technológiát alkalmaztak. A lézerrel érdesített alapfelületre, alapozás után háromdimenziós, pörgő szórófejekkel vitték fel a metálszíneket, amelyet a tenger közeléből szívott és porszűrt, tisztított levegővel porlasztottak a lehető legnagyobb tisztaság érdekében. A felületi minőség és a metál elemi részecskék egyenletessége, magas fénye, párját ritkította akkor is.

Az új Mazda 6 három rétegű Soul Red elnevezésű metálvöröse hasonlóan extra, árnyékban majdnem bordó, napon pedig izzó vörös. Nem véletlen a színek csodálatos játéka, a fényezés alsó rétege egy fényt erősen visszaverő réteg, amelyet egy átlátszó vörös borít, ezt takarja a fedőlakk. Az alsó rétegre jutó fény visszaverődve és áthatolva az áteresztő vörösön érdekes fény-árnyék játékokat rajzol a kasztni szép ívein.