Biztos ki van ez kutatva, hogy szondázzák a panelt oda meg vissza, és kijön, hogy tetszik nekik. Persze lehet, hogy a VW kutatásai sem sokkal tudományosabbak, mint amiket egykor a rettenetesen elcsépelt zenéjű Sláger Rádió csinált, de a végeredmény ugyanaz: semmit sem unok úgy az autós formatervezésben, mint a VW konszern ezer éves vasalt éleit.
![](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116295/11629577_3810db9a7456b92f6cdbd7015135766b_wm.jpg)
Úgy tesztelték a zenét, hogy az utcán összevadásztak mondjuk ötven embert, olyanokat, akiket egy Bochkor-Boros bögrével, vagy vekkerrel rá lehet venni, hogy áldozzanak értékes életükből egy órát tíz másodperces zenerészletek hallgatására. Ez már önmagában erősen torzítja a mintát, hiszen az olvasó például beülne egy neonfényes tanterembe, hogy golyóstollal ikszeket és pipákat rakjon egy kérdőívre? Na ugye, írnám itt, ha nem a minap derült volna ki, hogy a Századvég Kutatóintézetre borított milliárdokból az derült ki, a magyarok fele nem tudja, ki Magyarország belügyminisztere.
![A négy méter hosszú oldalsó él különösen precíz gyártás igényel](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116295/11629579_d1953fe7c9539c8f917d0a50b60d6d4b_wm.jpg)
Könnyen lehet tehát, hogy a megboldogult Sláger Rádiónak volt igaza, és az alapján kell összerakni egy kereskedelmi rádió zenéjét, hogy a bögréért egy órát dolgozó lumpen elemek pipát raknak Tina Turner You're simply the best című száma refrén-hangmintája mellé, mert azt felismerték, miközben – a Tina Turner életműnél maradva – a Proud Maryt, meg a többi, a szó rockos értelmében is jó dalt nem ismerték fel. Ezért lett Magyarország a hallgathatatlan zenét játszó rádiók földje. Így aztán én nem is hallgatok itthon rádiót, hanem valami podkasztot, de lehet, hogy én csak egy hangos kisebbség vagyok, és a vox populi, alias ezerfejű cézár a Simply the bestet igényli. Meg a tikkasztóan unalmas, Skodától Volkswagenen át Audiig használt origami-formanyelvet. Ha egy parkolón sétálnék át valakivel, aki azt mondaná, hmmm, szépek a mostani Audik, még azt is ráhagynám, csak ne kelljen beszélgetnem a témáról.
![](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116295/11629583_7db9628c3b324f58e140b9d9ef519846_wm.jpg)
Mindennek megvan a maga előnye, Dzsingisz kán például környezetvédelmi szempontból pozitív figura, hiszen aktív népirtó tevékenysége révén csökkent az emberiség széndioxid-kibocsátása; amikor a mongolok lehugyoztak egy-egy tömegsírt, az volt az Adblue. Nekem pedig nem kell írnom az A4 Avant formájáról, hiszen mindenki tudja, hogy néz ki. A belsejéről bezzeg már nem fáj beszélnem: az Audi továbbra is a Belterek Bajnoka, itt ráadásul nyoma sincs a fárasztó önismétlésnek. A jelleg hamisítatlanul Audi, de itt sokkal szabadabban játszanak a dizájnbiblia motívumaival. És persze olyan anyagokat használnak, hogy már ránézésre is jobbak, mint bármi más, bárhol máshol. Az ajtók borításában csak jelzés értékkel van egy kis műanyag, a tekintetünket úgyis a barna bőrrel borított kapaszkodó vonzza, melynek szigetét sötétszürke velúrtenger öleli körbe, melyen észak felé halvány selyemfényűre polírozott, azonos szürke uszadékfa ringatózik. Az Audi most már stabilan hozza a fának látszó fa betéteket. A műszerfal tetejének műanyaga viszont kicsit olyan, mintha nepperszilikon adná a fényességét.
![Milano bőr üléshuzat: 669 490 Ft](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116295/11629585_25e544932dbd6e4e1d3016cdc59945dd_wm.jpg)
A barna bőr ülőlapon van még plusz két díszvarrás-csík, amit nem tudom, hogyan találtak ki, de tökéletes. A combtámasz mondjuk lötyög, a hátsó ülésekhez tartozó hamutartót nem lehet rendesen becsukni, a csomagtartó oldalsó gumipertlijének tokja pedig kifordul a helyéről, ha mondjuk rendeltetésszerűen beraknánk oda egy kétliteres pillepalackot, de az Erőnek mindig van sötét oldala. Olyan apró szemfényvesztésekre bezzeg figyeltek, mint hogy a szivargyújtó, mármint a 12 voltos csatlakozó dugója olyan csillogó műfém keretet kapott, hogy egyszerű dugó létére bármikor megnyerné a Miss World-öt a Gyűszű néni kategóriában.
![A nem látszó és a látszó aljzat dugói](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116296/11629697_75def9d177711aa623a1754fe7720195_wm.jpg)
Újdonságnak tűnik, hogy a klíma tekerőgombja már nem csak gumisan roszog, hanem elég hangosan kattog is, ez persze cseppet sem zavaró, inkább afféle léleksimogató minőségérzet-hang. A gyönyörű anyagokból összerakott tiszta formákat a műszerfalközépre odakúrt tablettel sikerült agyoncsapni. Próbálgattam a konfigurátort, hogyan lehetne ezt elkerülni, de az Audi felszereltségi lehetőségeit olyan hétpróbás konfigurátorok írják, hogy lehetetlen megszerezni a vonzó dolgokat a taszítóakat is tartalmazó csomagok nélkül. Az első tetőoszlopok egészen keskenyek, hátrafelé viszont már nem sokat látni, egy tolatókamera (167 000 Ft) egy-két év alatt biztosan behozza az árát.
![A tökéletességet a tablet hágja meg](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116295/11629589_8a5534fef4a75ea93a8b1e6369f89697_wm.jpg)
A városi csomag például a piac talán leghülyébben programozott tolatóradar-csomagját tartalmazza. A Paranoid Parkradarral nem létezik hely, ahová sivalkodás nélkül be tudna állni az ember, de vonyítani kezd már a bejárati sorompónál, és minden istenverte tereptárgynál újra ki kell kapcsolni. A menüben nem találtam általános kilövési lehetőséget, pedig nagyon kéne. Ha ugyanis a városi forgalomban, velünk párhuzamosan is áll egy autó – nem közel, egyszerűen csak a saját sávjában -, ugyanúgy visítani kezd az átkozott érzékelő. Ha ne adj isten busz áll mellettünk, 100% a riasztás. Hátha ránk dől a busz, jobb is kiugrani az autóból, és jó messzire szaladni. És nem, nem a Bosch mérnökei (vagy akiktől a rendszer van) kúrták el a programozást, mert az elektronikát mindig a megrendező igényei alapján paraméterezik a beszállítók. Tehát még egyszer: megállunk a pirosnál az első keresztutcánál, visít, kikapcsoljuk. Zöld, elindulunk, következő pirosnál megint mellénk áll valaki, újra visít: Jézusom, 3 óránál egy Peugeot 206 SW!!! Ha ezt a Facebookon csinálná, nem nyomnék rá lájkot.
Lehet, hogy ezt egyben lehetett megvenni az Idegesítő Csomaggal, melynek része, hogy ha az ember kiszállás előtt telefonról hallgatott zenét, majd még a motor leállítása előtt az autó hifigombjával kikapcsolta, beszálláskor ugyanonnan indul tovább, bekapcsolás nélkül. Úgy sikerült csak felszámolnom, hogy kikapcsoltam a telefonon a bluetooth kapcsolatot. Az A4 természetesen magyarul kommunikál velünk, de azért a mondatot, ami minden indításnál megjelenik a képernyőn, nevezetesen, hogy A navigációs rendszer inicializálásra kerül, nyugodtan meghagyhatták volna németül, úgy még talán értelme is van. És ha már kevésbé értelmes dolgok kerültek szóba, egy csepp eső, és már ki is írja: A közlekedési jel-felismerés jelenleg korlátozott.
![](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116296/11629601_4989c4f91388b182276e8bc99a37978f_wm.jpg)
Audi A4-es hétféle motorral rendelhető. Háromféle négyhengeres benzines, egy 150 lovas 1,4 TFSI és a kétliteres, 190 vagy 252 lóval. A sláger nyilván ez a 2,0 TDI lesz, ami nekem ugyanolyan fájdalmat okoz, ha meghallom, mint a Simply the best. A tesztautóban az erősebbik kétliteres volt 190 lóval és 400 newtonméterrel, ami bőven elég egy ekkora autóba, de a Hófehérke és a hét törpét sem lehet elmesélni a puszta számokkal. Városban például kellemetlenül hangos, és az orgánuma is ronda. És hiába jó az erő és nyomaték, ez a maximális lóerő és a csúcsnyomaték, előbbi 3800, utóbbi 1750-es fordulatszám esetén. A hétfokozatú DSG szándéka pedig egyértelműen az, hogy a fogyasztás érdekében minél alacsonyabban tartsa a fordulatot.
![Jó a radaros tempomat karja, ritka az ilyen logikusan és könnyen állítható rendszer](https://kep.index.hu/1/0/1163/11630/116300/11630065_5d00c6384873a68338ff95abef31f7c1_wm.jpg)
Alacsony fordulatszámon nincs töltőnyomás, és ha a forgalomban sürgős kilőni valónk támadna, hiába kapcsol vissza az automata kettőt-hármat, mint a villám, a turbónyomás felépüléséig eltelik az a kínosan hosszú másodperc. Régebben azt hittem, az automata váltós dízeleknél a hagyományos váltó tökörészése és a töltőnyomás felépítése közösen felelősek a megindulási késedelemért, de a DSG azonnal, bárhová odarajzolja nekünk a fordulatszámot a virtuális műszerfalra, úgyhogy egyértelműen a motor okozza a nyomorúságot. Országúton, előzés előtt persze van időnk a kormányfülekkel visszaváltogatni, de váratlan városi szituációkban a turbó megnehezíti a gyors reakciókat.
![](https://kep.index.hu/1/0/1163/11630/116300/11630095_f5e717887e57df0d1dc0eb7aac93ea4d_wm.jpg)
Az A4 Avant az én értelmezésem szerint sztrádaautó. Városban idegesítő a hangja, meg van neki ez a lomha, kelletlen természete. Kipróbáltam élményautóként is a hegyi szerpentinen, de semmi olyan csoda nem történik vele, mint mondjuk a Porsche 911-essel, ami nehézkes a mindennapi közlekedésben, de minél jobban nyomjuk neki, annál könnyedebb lesz. Az A4 marad ez az unott tohonya fickó az álmos vasárnap délelőtti NB1-es meccsről. Hiába az állítható futómű meg a gyors automata váltó, tudunk gyorsan menni és előzgetni, de ez akkor is egy taszítóan statikus orrnehéz autó marad. Sztrádán viszont már kijön a jó aerodinamika (Cd 0,26), mert egyrészt nem érzékeny az oldalszélre, másrészt nem csak a jó hangszigetelés miatt lehet ilyen csendes. 130-as tempónál forog a motor vagy 1600-at, városban meg gyakran 1300-1400 körüli fordulatszámra válja magát. A fogyasztás így lesz valahol 9 (város) és 7 (sztráda) liter között, országúton meg valahol 6 liter táján. Motorfék viszont szinte semmi nincs, érezhető hatás csak akkor jelentkezik, ha már leszabályzáshatárra kapcsolgatunk vissza.
![](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116295/11629593_e0aeb79444d5f8a6e2d66dfb2c604aba_wm.jpg)
Olyan a vezetési élmény, hogy hát eljárok vele, közlekedőedény, csak hát 15 millió forint körül ez nem elég. Lényeg a lényeg, és tudom, ez nem a Simply the bestet bejelölő vásárló választása, de én látatlanban a gyengébbik V6 dízelt venném. Drágább fenntartás, nehezebb eladhatóság, de egy 17+ milliós autónál ne beszéljen már nekem senki az anyagi szempontokról. A4 Avant eleve nincs is tízmillió alatt, és az a megvehetetlenül fapados gyengébbik dízel. A 218 lovas V6 TDI felára... hol is van... ja, bocsi, sztornó: 2,5 millió forint. Na, ez a különbség tényleg túl van a fájdalomküszöbön, még akkor is, ha egy 17 milliós autóból csinálunk 19,5 milliósat. Igaz, ha máshogy konfigurálunk, maradunk az ingyenes íbiszfehérnél, a kényelmesebb és könnyebb 17 colos aluöntvény kerekeknél, nem kérjük a virtuális cockpitet (185 ezer), a side assistot (302 ezer), B&O hangrendszert (424 000), a tolatókamerát (167 000), head up displayt (366 000), memóriás vezetőülés-csomagot (460 000), MMI-navigációt (997 000), Milano bőrt (670 000), meg a többit, máris tud lenni egy hanthengeres Audink 15 millió alatt, ami persze úgy nézhet ki, hogy az ember kedve az élettől is elmegy.
![Lehajtott támlákkal egyben befér a bringa a két rekesz sör, meg a babakocsi mellé](https://kep.index.hu/1/0/1163/11630/116300/11630097_6fca0cadb9c99e02a8e87c5fdc65098a_wm.jpg)
Másfél tonna a kétliteres dízeles A4 kombi. A futóművet nem nevezném vészesen rossznak, de nem is jó. Hiába a multilink futómű, a 19-es kerekekkel, /35 ös gumikkal csak ráz, és tohonyán fordul. Egyszerűen nem inspirál az autózásra; a zenehallgatásra inspirál, mert a Bang & Olufsen rendszer 424 ezerért nagyon jól szól, még MP3 fájlokkal is. Ötszemélyes. Elöl olyan tágas, mint a kompaktok többsége, magam mögött is elférek, de ha valakit hátul középre szándékoznának ültetni, számoljanak azzal, hogy a hatalmas kardánalagút miatt nem fogja tudni máshová tenni a lábait, mint a két szélső Lebensraumba. Lesz egy kis lábsakk a hosszú utakon, ráadásul a középső utas végig egy lehajtható könyöktámasz kemény fedelének támaszkodik.
![A hátsó hamutartót nem lehet rendesen becsukni, egy Ladát ezért kinevetnénk](https://kep.index.hu/1/0/1162/11629/116295/11629597_b3ae9be12b6e97095d92151ef5b38214_wm.jpg)
Hogy kinek lesz ez jó, ahogy így van? Nagyjából senkinek. Felvágósnak nem elég felvágós, hiszen bár Audi, 15-20 millió forint között sokkal nagyobbat lehet villantani, ha a világot elkápráztatni akaró szélhámos vagyunk. Maradna tehát az ún. rendes ember, aki a funkcionalitásra törekszik, de ezt a minőséget jóval olcsóbban, majdnem ilyen jó formavilággal, sokkal hosszabb garanciával megkapja Kia emblémával, ráadásul a fullos Optima akár adaptív tempomattal nagyjából ott végződik árban, ahol a fapados A4-es kezdődik. Az A4 mégis sikeres modell, igaz, nem az emberek, hanem a cégek körében, ez az Audi is cégautó lesz. Bizonyos beosztásokhoz lehet választani két-három márka és típus közül, úgy meg egy túlárazott A4 is tök jó vétel.
![A kulcs nagy és nehéz](https://kep.index.hu/1/0/1163/11630/116301/11630101_d7adccef35f865c1ef1360a4ba01676c_wm.jpg)
Dupla dinamit
![A BMW színe telitalálat, az Audi formavilága viszont rafináltan dinamikus](https://kep.index.hu/1/0/1163/11631/116319/11631985_1b821ae4b82ee3b53a10babb728aa0f2_wm.jpg)
Miután megtudtuk, hogy jön az új A4 kombi, gyorsan beizzítottuk a BMW-s vonalat, hogy szerezzünk mellé egy hármas kombit (béemvéül: touringot). Lett is, de hamar rájöttünk, hogy sok értelme nem lenne összehasonlítani a két autót, hiszen egyedül kombiságukban metszették egymást. A BMW ugyanis egy összkerekes, háromliteres, turbódízel, M-Pakettel megbolondított 330 xDrive volt, ennélfogva nem lett volna fair az Audira nézve, hiszen menetdinamikai mutatói, az autó teljes viselkedése más, mint egy mezei 320d Touringé. Na de a használhatóság? A pakolhatóság és terhelhetőség?
![Nem lett volna fair szemtől-szemben összehasonlítani őket. A 330 xDrive M-Packetes volt és összkerekes, az Audi kétliteres TDI elsőkerék-hajtással. Viszont tisztán a kombiságukat össze lehetett vetni.](https://kep.index.hu/1/0/1163/11632/116320/11632041_95882bd50f735eaf1d1e3313c4754f14_wm.jpg)
Összeszedtünk tehát pár kelléket és felvonultunk a parkolóház tetejére, hogy megnézzük, melyikbe lehet jobban pakolni. Vittünk egy mérőszalagot is, bár sokkal inkább hiszünk a gyakorlatnak, mintsem a katalógusadatoknak, hiszen lehet egy csomagtér literre hatalmas, ha olyan tagolt, mint a Grand Canyon, ezért óva is intenénk mindenkit attól, hogy kizárólag a gyártók adatai alapján döntsön.
![...a centi-különbségek minimálisak. A csomagtér kialakítása a lényeges.](https://kep.index.hu/1/0/1163/11632/116320/11632051_d00b776ad950e3b9b0be72eddecf0a44_wm.jpg)
A száraz számok pár centiméternyi eltérést mutatnak csak egymáshoz képest, lényegében észrevehetetlen a különbség. Mindkét rakodóperem 63 centi magasan kezdődik, a csomagtérnyílás legszélesebb pontján 109 (BMW) illetve 110 (Audi) centiméter, de a számok nem mondják el, hogy a BMW csomagterének alja beszűkül, sokkal inkább legömbölyített, mint az A4-esé, ezért szélesebb tárgyakat magasabbra kell emelni, ha egyáltalán beférnek. A csomagtér ajtaját magasabbra nyitja az Audi (122 vs. 116 cm), viszont érdemes megfigyelni, hogy a 3 centiméternyi különbség a kerékdobok között (BMW 97, Audi 100 cm) mennyire nem adja vissza a tényt, hogy az A4-es csomagtere – ha fikarcnyival is –, de jobban pakolható, az oldalfalak szinte teljesen síkban vannak, a keresztmetszete sokkal közelebb áll a hasábhoz, mint a BMW-é. Elegánsabban vannak megoldva a rejtett csomagtér-zsanérok is, viszont az már egy kategóriával lejjebb sem megoldhatatlan gond, hogy a csomagtér-rolónak legyen helye a padlóban, ne zörömpöljön a csomaghegy-tetején, vagy törjön az alján.
![A BMW esetében van hová eltenni az árnyékolót, külön kis rekeszt kapott](https://kep.index.hu/1/0/1163/11632/116320/11632053_6b400e4dc0aec23c8e5e467608411fce_wm.jpg)
A BMW elegánsan megoldotta a dolgot, az A4-es esetében bármennyire is kerestük, nem sikerült rájönnünk, hová lehetne észrevétlenül elrakni. Hogy miért? Mert a valóságban a kombik csomagtere leginkább akkor nyer értelmet, ha a tetőig pakoljuk őket, hiszen méretük átlagos és egy ötajtós Škoda Octavia csak megvetően legyint egyet láttukon. Audi: 505-1510 l, 640 kg terhelhetőség, BMW: 495-1500 liter és 575 kiló terhelhetőség, ezt írjuk az összkerékhajtás számlájára is. A hármas csomagtere jól osztható és okos megoldás a masszív térelválasztó a kihúzható gurtnijaival, a csomagrögzítő kampók is combosabbnak tűnnek és végül is mindkettő elnyelte a teszteszközöket, de ha pisztollyal a halántékomon választanom kéne, akkor az Audit választanám, már csak a jobb kialakítás miatt is. Összehasonlító képeinket itt, ebben a galériában találják.
![Ötüléses konfigban az Audi csomagtere 6 centiméterrel hosszabb (105), mint a BMW-é (99 cm)](https://kep.index.hu/1/0/1163/11632/116320/11632073_c1afc2b1d94108e3bf72d468066caa59_wm.jpg)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)