A világ végére csak ezzel

Hazai bemutató: BMW 6 GT - 2017.

2017.11.11. 07:41

Sikermodellhez óvatosan kell nyúlni, nehogy elcsesszünk mindent, amit az emberek addig szerettek. Máskor olyan ocsmányságot kell kitörölni mindenki emlékezetéből, hogy az üres rajzlap alapkövetelmény.

Ha minden idők legrondább BMW-jét keressük, aligha kell mélyen turkálnunk a márka történelmében. Az 5-ös GT szemből kicsit hozza a cápát, de mintha citromba harapott volna, minden más szögből esetlen, teljesen aránytalan, nem is nagyon értem, hogy mehetett át bármilyen rostán. Az igazi beteljesülést a fara hozza: a magasra húzott fenék praktikus, cserébe otromba. Bárhonnan nézzük, a legtöbben inkább dörzsölnének csípős paprikát a szemükbe, mint hogy egy pillantásnál többet áldozzanak rá.

Quasimodo is csúnya, viszont vannak belső értékei. Így volt ezzel az 5 GT, amely olyan tágas és kényelmes utazóautó volt, nagy csomagtérrel, hogy esztétikai korlátai ellenére is egész jól fogyott. 2009-es bemutatásakor tulajdonképpen kategóriateremtő volt, a szegmens azóta sem kezdett olyan burjánzásba, mint mondjuk a SUV-ok. Aztán eljött a modellciklus vége - a formatervet elnézve végre-valahára.

A feladat egyértelmű, de nem könnyű: az 5 GT praktikumát és egyéb erényeit megtartva rajzolni valami szépet. A bajorok az elnevezéssel is szakítottak, és 6 Gran Turismo néven hozták ki az utódot, amit először a Frankfurti Autószalonon láttam, és az első gondolatom az volt: na ugye, lehet ezt ízlésesen is. Harmonikus forma, amely jellegzetesen BMW-s orral indul, ez alaposan megnézve nem azonos sem az 5-ösével, sem a 7-esével. A kupés tetővonal íve is lágyabb, kellemesebb mint az elődnél - jóval alacsonyabb is. És a far, mint kritikus pont, szintén nincs elcseszve: viszonylag rövid, kacsafarokszerű, de nincs olyan magasra polcolva, mint az 5 GT-é volt, és van benne annyi formai játék, hogy ne keltse ötlet híján hirtelen lecsapott valag benyomását.

Nem véletlen, hogy már nem 5-ös az új GT: méreteiben az 5-ös és 7-es sorozat közé pozicionálták, legalábbis kívül. Mert a tengelytáv épp megegyezik a normál tengelytávú hetesével, tehát a 6 GT sokkal inkább a 7-es, mintsem az 5-ös ferdehátú változatának tekinthető. Ez ráadásul nemcsak a katalógusban van így, hanem a valóságban is érezni. Volt nálam idén 530e, abban sem kell nyomorogni, de itt olyan hátsó lábtér van, hogy szinte zavarba jövök. Ha nagyon muszáj lenne, talán még valaki le is tudna ülni a térdem és az első ülés támlája közé. Egyébként elöl is kellően tágas, és bár a bemutatóra elhozott tesztautók fekete tetőkárpitja szűkíti a teret, így sem klausztrofób - sőt, nekem még jobban bejön, otthonosabbnak, melegebbnek érződik a szürke késő őszi időben.

Miután úgy 250 kilométert csavartunk a tesztautóba, nemcsak a helykínálat, hanem a tesztjárművek feláras komfortülései is nagyon kellemesnek bizonyultak. Minden irányban elektromosan állítható, villanymotorok mozgatják a derék-, oldal- és combtámaszt is. A masszázsfunkciót vezetés közben nem szeretem használni, de a jobb egyben már jólesett. A beltér amúgy nem tartogat különlegességeket, ha bekötött szemmel beültetnének egy bármilyen BMW-be, és csak odabent vehetném le a kendőt, nem biztos, hogy száz százalékos pontossággal meg tudnám mondani, hogy épp 5-ös, X3-as vagy 6-os GT van körülöttem.

A kormány mondjuk - legalábbis ebben az M csomagos hatosban - nem pont olyan, mint az 5-ösökben, viszont a középkonzol, a klímapanel, a központi kijelző és a váltókar környezete ugyanaz. Az iDrive-ot nem tömjénezném ismét, továbbra is az egyik legjobban használható fedélzeti rendszernek tartom. Az anyaghasználat és a kidolgozottság kifogástalan, de ebben a kategóriában ez már azért alap, inkább az lenne csúnya, ha előbukkannának igénytelen részletek.

Ugyan a 6 GT kívül-belül rendben van, mégsem nézegetni jó, hanem utazni vele. Nem ezzel akarsz majd pályanapokra járni, és talán tíz-tizenöt év múlva sem lesz belőle vérbeli huligánautó, de ha be kell ülni, elautózni a világ végére és vissza, ebben nem fog fájni. Akkor sem undorodunk meg, ha kis kanyargás is becsúszik. Az xDrive nem teljesen hülyebiztos, de míg az esőáztatta körforgalomban a kormánnyal kalimpáltam, az elektronika megoldotta a helyzetet. Nem volt necces, de érezhető, hogy hátulhangsúlyos az összkerékhajtás; ha valaki felelőtlenül tolja, eleshet.

A hazai bemutatón egyelőre egyféle motorral vezethettük a 6 GT-t, de talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, ez a 30d lesz a sláger. A háromliteres, hathengeres turbómotor épp ugyanaz, amit az új X3-ban is kipróbáltunk, és itt is ugyanolyan meggyőző a 265 lóerő és 620 newtonméter. Ennél kisebb dízel a Gran Turismóhoz nincs, talán nem is kell. Tartós autópályatempó mellett 8,1 literes fogyasztást mutatott a fedélzeti komputer, közben meg mindenhol bőséggel volt tartalékunk, országúton nagyon magabiztosan lehet előzgetni, Sport-módban forgatva a hangja is szép. Ha csak simán utazunk vele, nagyon csendes, 160 km/h-nál alig forog kétezret.

A motorpalettán ugyanezt a háromliteres hathengerest magasabb teljesítményszinttel is megtaláljuk, a 40d-ben 320 lóerőt tud. Benzinesből a kisebbik a 30i: kétliteres négyhengeres 258 lóerővel, valójában az is bőven elég. Aki többre vágyna, veheti a 40i-t, háromliteres sorhattal, 340 lóval. A kis benzines csak hátsókerékhajtással, a nagy dízel kizárólag összkerékkel rendelhető, a másik két motort két- és négykerékhajtással is kérhetjük.

Hatos Gran Turismót alsó hangon 18,7 millióért kaphatunk, ez a 30i alapára. A 40i-t 20,5 millióért mérik, de xDrive-val már 21,4. A legolcsóbb dízel a hátsókerekes 30d 20,2 millióért, az erősebb dízel 640d xDrive kivitelben 22,3 milliónál kezdődik. A BMW-nek kevés egyértelmű konkurense van a 6-os GT szegmensében, szigorúan véve csak az Audi A7-tel állíthatjuk párba (a Mercedes-Benz CLS-nek ugyanis másképp nyílik a segge). Az A7 éppen modellváltás előtt áll. A kifutó széria 16,5 millióról indul kétliteres TFSI benzinessel, elsőkerékhajtással, a legolcsóbb összkerekes dízel (218 lovas V6 TDI-vel) picivel 19 millió fölött van. A csúcsdízelt 326 lóerővel, nyolcgangos tiptronic-kal, és Quattro-hajtással már 23 millió fölé árazták.

A tényleges összehasonlítás tehát csak jövőre valósulhat meg, amikor már az új A7 is piacra lép. A jelenlegi talán szebb forma, mint a 6 GT, a BMW Gran Turismója viszont tágasabbnak és praktikusabbnak érződik. Abból kiindulva, hogy a rém ronda 5 GT mennyire népszerű volt, a sokkal finomabb hatos is jó eséllyel megtalálja majd saját vásárlókörét.