Ilyen Škoda nem lesz többet

Használtteszt: Škoda Roomster 1,2 TSI Fresh - 2014.

2019.05.04. 07:48 Módosítva: 2019.05.04. 09:07

A 2000-es évek derekán a Škoda is belépett az egyterűek világába, ahogyan se előtte se utána nem engedte a Volkswagen-csoport: egyedit alkottak. A Roomster ugyan nem egy atomvillanás, de kitűnik a kategóriájából. Mit tud a Škoda Roomster a rettegett láncszaggatós 1,2 TSI-vel közel 200 ezer kilométer után?

A különcség már a névadással elkezdődik, habár a Roomsternél nehéz kevésbé sportos autót találni, így nyilván a roadster utótag csak egyfajta költői túlzás. A szűkebbre húzott első sori ablakívek kétségkívül látványosak, de annyira se gondolták komolyan, hogy a színjátékot befejezzék – bent az ablaküvegen néhány centis fekete holttér emlékeztet minket minden egyes alakalommal a formai játékra. Akkor maradt a hely, vagyis a room szó, amiből első látásra is feltűnik, hogy van belőle elég, hiszen a Roomster annak ellenére szép tárgy, hogy magas, ahogy egy egyterűtől elvárjuk.

A lemezek alatt folytatódik a különutas megoldás. A Roomster teljesen egyedi padlólemezre épült, elöl a Volkswagen csoport kisautós technológiáját találjuk (PQ24, első és második generációs Škoda Fabia), hátul pedig szélesebb a nyomtáv, így befért a nagyobb készlet (PQ34, első generációs Octavia). Erre a 189 ezret futott példányra látszólag vigyáztak, néhány karcot leszámítva nem  találtam a karosszérián semmilyen sérülést.

Škoda Roomster 1,2 TSI forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 34 650
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 17 000
Regadó 62 400
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 3 éves jogsi) 70 805 Ft-tól

Belül sajnos elfogyott az ötlet. Fantáziátlan, sötét és igénytelen a műszerfal, amely a Fabia II-ből származik, ráadásul tárolórekeszből sincsen sok. Ez a Roomster elég jól átvészelte az elmúlt öt évet, sehol nem hámlik a műszerfal, pedig itt még néhol használták azt a puha réteget bizonyos részeken, ami előszeretettel kopott meg viszonylag rövid idő alatt a Volkswagen-csoportos autókban. A helykínálat szerencsére rendben van, négyen kényelmesen elutaznak az autóban, a hátsó üléssort simán megemelhették pár centivel a jobb kilátás érdekében, hiszen fejtér is van bőven. A középső ülés viszont elég kényelmetlen és nagyon szűk, gyerekülést sem szerelhetünk rá. Szerencsére külön tologatható a többi széktől, sőt, ki is lehet venni és akkor a két szélső ülést széltében is lehet mozgatni. Ez ritka volt a kategóriában.

Azért viszont elég nagy fekete pont jár, hogy az ülések felhajtás után nem rögzülnek, a legkisebb gyorsításra is visszadörrennek a helyükre (update: egy olvasónk jelezte, hogy én voltam a béna, van erre egy külön rögzítési lehetőség). Valószínűleg ezzel a korábbi tulajdonosnak is meggyűlt a baja, hiszen a bal oldali ülés oldópálcája már megadta magát.

Indítás után elsőként az tűnik fel, milyen csendes az 1,2 TSI. Akik a facelift előtti Roomstert választották, valószínűleg örülnének ennek, hiszen az elavult és rémületesen gyenge szívó benzinmotorok elég zajosnak számítottak, és ugyanez igaz az dízelekre is. Valószínűleg már sejtik, hogy nem egyszerű jó motort választani ehhez a Skodához, hiszen vagy gyenge, vagy dízel, esetleg láncszaggatós TSI. Én az 1,9 PDI TDI-t, vagy az 1,6-os szívómotort keresném a facelift előttiekből, utána tényleg nagyon odafigyelnék, hogy melyikért adok pénzt.

A kipróbált autóban 178 ezer kilométernél cserélték a vezérműláncot, ami soknak tűnhet, de kíméletes használat és betartott olajcsere-periódus mellett a lánc elméletileg 200 ezer kilométert is bírhat, ha szerencsések vagyunk. A Népítéletet böngészve akadnak horrorsztorik a kis 1,2-es motorról: van akinek már 18 ezernél jelentkezett a láncprobléma. Kár érte, mert azon kívül, hogy csendes, jó karakterű motorról van szó, széles fordulatszám-tartományban használható, így még a 85 lóerővel is éppen el lehet lenni vele. A széles nyomatékcsúcsra szükség is van, mert a váltó csak ötfokozatú, és már ennél a példánynál is kezd nehézkessé válni a kezelése egyesben és rükvercben - az ekkoriban gyártott olcsó Škodák gyakori hibája.

Alternatívaként szóba jöhet a ritka, hatsebességes Tiptronic váltó (1,6-os szívómotorral), majd a 2009-es facelifttől (szélesebbre húzott, típusjelzés nélküli lámpákról lehet felismerni) a Roomster is megkapta a hétsebességes DSG-t a legerősebb 1,2-es TSI-hez. Ennél a váltó olajcsere-periódusára érdemes figyelni, illetve arra, hogy nem rángat-e.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár)
Akkumulátor Exide 24 989 Ft
Levegőszűrő Mann FIlter 8 098 Ft
Pollenszűrő Denso 2 300 Ft
Olajszűrő Mann Filter 4 474 Ft
Lengéscsillapító (első) Japanparts 16 360 Ft
Első fékbetét garnitúra Juratek 10 300 Ft

A Škoda akkortájt eléggé nyomta a gázüzemű változatokat, a Roomsterből is lehet ilyen kapni, Dual néven keressük. Szintén nagy sláger volt a cseheknél a körbeműanyagozott Scout változat, amit a dizájnon kívül pár centivel meg is emeltek, de négykerékhajtást nem lehetett bele rendelni. Van lemezelt oldalú, kétüléses haszonjármű is a Roomsterből, Praktik néven.

A roadster érzést persze semmilyen formában nem hozza a Roomster, sőt, bólogat megállásnál, mint egy hintaló, nagyon puhára hangolták a futóművét. A Népítélkezők véleménye alapján elég érzékeny a kerékméretre, én kényelmesnek éreztem a 15-ös kerékkel, a 16-ossal és főleg a 17-es sokan kényelmetlennek írták le. Ezzel a puha hangolással a kanyarokban sem túl nagy élvezet vele menni, a kormány sem ad lényegében semmi visszajelzést az útról. Az, hogy összességében mégsem borzalmas az összkép, csak azt mutatja, hogy a Škodánál az elmúlt évtizedek során megtanultak jót főzni a Volkswagen alkatrészekből.

Ugyan a 7,31-es Népítélet átlag erős átlagos érték, azért a fellelhető tapasztalatok alapján egyáltalán nem hibátlan autó a Roomster és itt most nem a TSI motorra gondolok. A korai, napfénytetős változatok hajlamosak a beázásra, ezekre mindenképpen figyeljünk, ha ilyen autót keresünk. Fogyó eszköz a roomstereseknél az A oszlopra rakott fekete dekor is, egyik népítélkezőnk a következőt írta róla: „a dekor borítását letöri a gépi mosó keféje, mert a szálak pont alá tudnak kapni. A kedvenc mosómban közölték, hogy a Fabia-Roomster párost csak saját felelősségre mossák le, annyi ilyen eset történt. Azóta minden mosást megelőzően ragtapasszal leragasztom a kérdéses elemet.” – milyen kellemes előkészületek egy autómosásnál.

Az idővel egyre nehezebben járó bajuszkapcsolók, a nem túl tartós kézifékbovden, és a tanksapka zárja mind olyan további hibalehetőségek, amikkel előbb utóbb szembe kell nézniük a Roomster-tulajoknak, ezek a kipróbált autón is jelentkeztek már.

Sajnos a hibák sora itt még nem ért véget, hiszen elég sok ilyen autó elektronikai rendszerével történnek furcsaságok. Több olyan beszámolót is olvastunk, hogy viszonylag új, benzines Roomsterek sztrájkba lépnek és csak sokadik próbálkozásra hajlandóak elindulni. A legérdekesebb, hogy ezekben az esetekben az autó általában nem tárol hibakódot, sőt sokan később nem is tapasztalták újra a problémát. Viszonylag gyakori hiba volt a kezdeti példányoknál a szervorásegítés megszűnése, de ez főként az 1,4-es dízelmotoroknál fordult elő. Egyik népítélkezőnknek menet közben ment el a rásegítés, majd egy újraindítás után megjavult és többé nem csinált ilyet. Mindezek ellenére csupán egy nemzetközi visszahívási akcióról tudunk, az 1,2-es turbó nélküli változatában az üzemanyagszűrőház elrepedhet és benzinszivárgást okozhat, így a gyártó a csere mellett döntött.

Mennyire biztonságos?

A 2006-2015 között gyártott Skoda Roomster a kicsit vén szerkezeti alapok ellenére hozza az öt csillagot az EuroNCAP tesztjén. ABS, négy légzsák, öt fejtámla és két Isofix rögzítési pont minden Roomsterben van, az ESP viszont az olcsóbb változatokban opció volt, míg kötelezővé nem tették 2014-ben.

Nem hibátlan tehát a Skoda Roomster, de van benne egy minimális egyediség, ami bennem könnyen ébreszt rokonszenvet. A kipróbált autó kétmillió forintos árával a hazai kínálat közepén foglal helyet. Az alig kilencven darabos piacon 800 ezerért találjuk a korai, sokat futott példányokat és 2,8 millió körül a legdrágább, faceliftes autókat. Apróság, de érdemes tudni, hogy 2009-től extra volt a pótkerék a Roomsterben (25 ezer forintot kértek érte), ezért ha nincs benne a kiszemelt autóban, nem feltétlenül az eladó a hibás.

Ha ilyen autóra lenne szükségem, a hibák és a komor utastér miatt én valószínűleg mégis számításba vennék egy Citroën Berlingót vagy Peugeot Partnert. Ezek ugyan egy halvány fokkal bárdolatlanabb autók a Roomsternél, de több bennük a hely és jól jön a tolóajtó. Ha mindenképpen személyautós mini egyterű kell, akkor természetesen ott a – nem érdemtelenül – sokat sztárolt, megbízható és baromi jó térkihasználású Honda Jazz. Számításba jöhet az Opel Meriva is, vagy a Combo személyautó-változata, amely szögegyszerűségével talán a legközelebb áll a Roomsterhez. A Renault Modusből a Grand változatot kellene keresni, amiből nincs túl sok a piacon, és ez a típus még nem akkor készült, amikor a franciák már elfogadható szintre emelték a megbízhatóságot. Konszerntestvérként még szóba jöhet a Nissan Note is.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Škoda Roomster 1,2 TSI Fresh - 2014.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat (cm3) 1197
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 64 (86)/4500
Nyomaték Nm/1/perc 160 Nm/1800-2600
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 5 fokozatú, manuális
Végsebesség km/óra 172
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 12,6
Kombinált fogyasztás l/100 km 5,7
Saját tömeg kg 1221
Hosszúság mm 4214
Szélesség mm 1684
Magasság mm 1607
Tengelytáv mm 2620
Csomagtartó l 450
Tank mérete (l) 55
Újkori ár 3 740 380 Ft (1,2 TSI Fresh)

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.