Családi Mercedest mérnöktől – mindenki álma?

Használtteszt: Mercedes-Benz B 180 CDI – 2009.

2019.08.01. 06:07 Módosítva: 2019.08.01. 08:53

Családi autók folynak a csapból is, hiszen 2,5 millió forintos állami ingyenpénzzel dobják meg a nagycsaládosokat, akik új hétülésesbe ülnének. Persze még így is azok vannak kevesebben, akik szalonból hozzák ki a nullkilométeres kocsit, a többségnek a hét ülés is feleslegesen sok.

Relatív, kinek mi jelenti a családi autót. Amikor gyerek voltam, nekem például egy fehér ezerkettes Lada volt az – azóta is megnyomja bennem azt a bizonyos gombot, volt is sajátom. Aztán vannak nagycsaládosok, akiknek tényleg kell a hét ülés, de a SUV-őrület ellenére egy átlagos egy-kétgyermekes családnak bőven elég egy nagyobbacska kombi, vagy egyterű.

Ötüléses egyterűből elég sokféle van a használtpiacon, és még prémiumot venni sem reménytelen. Egész szép állapotú Mercedes-Benz B osztályokat lehet például találni másfél millió forint körül, ami egy Golf Plus árszintje. Persze pont a családok azok, akik vélhetően nem az autóra akarják rálocsolni a megtakarítást – inkább vesznek belőle pelenkát, gyerekülést, nyalókát vagy csattogós lepkét. Így hát fontos a megbízhatóság is.

Mercedes-Benz B 180 CDI forgalomba helyezési és honosítási költségei
Vagyonszerzési illeték 36 000 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 146 150 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 29 éves vidéki férfi, 12 éves jogsi) 42 464 Ft
Gépjárműadó (éves) 18 400 Ft

A Mercedes 2005-ben mutatta be a B osztály első generációját, amely az A-hoz hasonlóan szendvicspadlóra épül. Ezért aztán elég magasan ülünk benne – ezt az érzetet nem csupán az üléspozíció adja, valóban magasan van a padló is.

A hasmagasság ugyan nem ugyanaz, mint egy modern crossovernél, de nagyjából olyan érzésünk lehet a volánnál. A közlekedés többi résztvevőjénél javarészt magasabbról szemléljük a történéseket. Figyelni azért érdemes, hiszen nem hajthatunk át akármin, még ha néha úgy is éreznénk.

Biztonságban lesz a családom?

A B osztályt a modellfrissítés előtt, 2006-ban törte össze az EuroNCAP. A felnőtt utasok védelmére öt csillagot kapott, tehát kiemelkedőnek számít ebből a szempontból. Frontális ütközésnél a mellkas és a lábszárak szenvedtek kisebb sérülést, míg a sofőr combja közepes veszélynek volt kitéve. Oldalütközésnél nagyon jól vizsgázott az autó.

A gyerekek védelme négy csillagot ért. A B osztály hátsó sorában a két szélső ülésen lehet kényelmesen elhelyezni egy-egy gyerekülést, ott van isofix is. Rendelhető volt bele gyerekülés-érzékelő rendszer is, amely automatikusan kikapcsolta a légzsákot szükség esetén. Igaz, enélkül az extra nélkül nem kapcsolható ki a lufi, így hátrafelé néző gyerekülést nem tehetünk a jobb egybe.

Gyalogosként jobb kerülni a találkozást a B Mercivel. A lökhárító még kíméletes is a lábakhoz, de a motorháztető és a szélvédő jobban fáj. Ez két csillagot ért.

Ez az emeletesség a formaterven is meglátszik. Egy normál személyautónál tizenpár centivel magasabb a kaszni, egyébként viszont kompaktos méretei vannak. Az említett Golf Plusnál mindössze hét centivel hosszabb, igaz, tengelytávban már jelentősebb a különbség. Az orrára kapott egy jókora csillagot és egy egyen-Mercedes maszkot, hogy ne lógjon ki a sorból. Nekem a B osztály valahogy jobban is tetszik, mint az A, de ezen a kategórián azért érződik, hogy nem a dizájn, hanem a praktikum az elsődleges.

Más kérdés, hogy a Mercedesnek vajon mi szüksége arra, hogy a komfortzónáját elhagyva beszálljon mindenféle kategóriába. Vannak géposztályok, amelyekben hagyományosan kiemelkedőek, erre csak bedobnak egy-két Smartot, egyterűt, vagy éppen pickupot, esetleg más márkákkal közösködve rontanak egy kicsit a renomén. Aztán látjuk: a B osztály második generációjára még a hazai Merci-evangelista, Csikós is húzta a száját, az X osztályt meg lassan elviszi a természetes kiválasztódás.

Hogy kell vagy sem, mindegy is, mert a B osztály megtörtént, és itt él közöttünk. A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kölcsönkapott B 180 CDI tesztautó ráadásul valóban megkímélt, mérnök gazdától származó példány. Már fészliftes, ugyanis 2008 tavaszán volt egy nagyobb ráncfelvarrás: akkor kapott új első lökhárítót a típus, egyes kiviteleken pedig műszaki változtatásokat is végrehajtottak.

A B esetében nem ritka a rozsda. A modellfrissítés előttiekre jellemzőbb, de később sem teljesen kizárható. Főleg az íveken, küszöbökön, valamint az ajtók alján jelenik meg, tán pont a tesztautóból figyelve a többieket akadt meg a szemem egy levelesre rohadt darabon. Ezen a kocsin bezzeg nyoma sincs ilyesminek. Aligha tippelek túl merészet, ha azt mondom, ebben az árkategóriában a legféltettebbek közé tartozik.

Használtautó-vásárlóként valahol mindannyian arra vágyunk, hogy kifogjunk egy valóban megkímélt, gondosan szervizelt kocsit. Ez a Merci egy mérnök autója volt, aki kétévesen vette nevére, akkor majdnem százezer kilométerrel. Nála aztán lassabban pörögtek a kilométerek, évente hat-nyolcezer szaladt bele, közben pedig minden szervizszámlát gondosan lefűzött, sőt, egy színes Excel-táblában naplót is vezetett minden érdemi mozzanatról.

Ezek alapján az olyan kopó-fogyó alkatrészeken túl, mint a fékek vagy a gömbfejek, négy évvel ezelőtt klímahűtőt kellett cserélni, az hűtőközeggel, nyomáspróbával, és munkadíjjal együtt 85 ezer forintba fájt. A fékjavításokról még a mérési diagramok is le vannak fűzve.

A gondoskodás az autó belsején is meglátszik. Így, 160 ezer kilométer körül a kormány éppen csak egy leheletnyit kezdett fényesedni, a vezetőoldali ülés lapjának bal széle enyhén megviselt, és a multikormány gombjai körül már karcos a soft touch-bevonat. Amúgy semmi különös, a kárpitok, a műanyagok, a kapcsolók mint egy új autóban. Ennek tükrében érdemes azért átgondolni a 100-150 ezret futott, szakadt üléses, kopott kormányos autókat.

Annak idején ebbe az autóba rendeltek színes kijelzős multimédiát is. Tíz évvel később már mókásan kicsinek hat a képernyő, és felbontásban is százszor jobbat tud most egy negyvenezer forintos kínai mobiltelefon, de a funkcióját még így is ellátja a Mercedes rendszere. Akkoriban ez még felső polcos volt az autóiparban. A hifi marha jól szól, a navigáció pedig akár hanggal is tud dolgozni – csak  eléggé lefelé kell nézni, ami menet közben nem túl biztonságos. Apropó biztonság: nekem emellett az üléspozíció mellett nagyon sokat takart a látómezőmből a belső tükör, főleg jobbra kanyarodáskor kellett nyújtogatni a nyakamat.

Amikor ez a B osztály új autó volt, Papp Tibinél éppen egy 180 CDI járt teszten, csak éppen CVT váltóval súlyosbítva. Az egyik nagy hibájaként akkor a zajosságot említette, kíváncsi voltam, milyen lesz ez tízévesen. Beindítva tényleg váratlanul kulturálatlan vartyogással kezd a közös nyomócsöves turbódízel motor, ami alapjáraton vagy lassú tempóval manőverezve meg is marad, de nekem útközben nem volt bántó a kétliteres. Ilyenkor nem kerreg jelentősen, csak egy-egy alacsony fordulatról előadott nagyobb mértékű gyorsításnál hallatja magát.

A motorpaletta

Dízelből egyszerű volt a képlet az első generációs B osztálynál. A tesztautóhoz hasonló B 180 CDI-kben és a B 200 CDI-kben egyformán kétliteres dízelmotor dolgozott. Míg előbbi 109, addig utóbbi 140 lóerőt tudott, a csúcsnyomaték 250, illetve 300 newtonméter volt.

Benzinesből többfajtát lehetett választani. A belépőszintet kezdetben a B 150 jelentette, majd a modellfrissítés után a B 160. Ezek egyformán 95 lóerős 1,5-ösök voltak. Egy lépcsővel feljebb a B 170, fészlift után B 180 volt 1,7 literrel, 116 lóerővel. A kétliteres B 200-as 136 lóerőt tudott, míg a csúcsot a B 200 Turbo jelentette 193 lóerővel.

Talán részben a szendvicspadlónak köszönhetően, de vezetni is egész jó a B-t. Kanyarokban sem billegős, ebből a szempontból veri például a Golf Plust, pedig az sem rossz. A nagy dinamikát viszont ne ezzel a motorral keressük. 109 lóereje 1,3 tonnát mozgat, és bár elvileg a teljes nyomatékot is hamar leadja, meg a teljesítménycsúcs is megvan 4200-nál, valahogy nem olyan rugalmas az egész, mint egy Volkswagen-féle, hasonló teljesítményű PD TDI. Erre a konfigurációra a német Spritmonitor adatai 5,5-6,2 liter körüli fogyasztási átlagokat mutatnak.

Bár a B osztályt CVT váltóval is készítették, a tesztautó hatgangos kézit kapott. Ez 160 ezer után sem mutatja az elhasználódás komoly jeleit. Pontosan, könnyedén kapcsolható, nem lóg a karja, feszes az egész, jól együtt lehet vele élni. Nekem mondjuk megszokást igényelne a balra-hátra elhelyezett rükverc.

Hely van bőven, bár az üléspozíció nem mindenkinek lesz a szíve csücske. Hátul sem kell nyomorogni, a csomagtartó pedig alapból 458 literes, tehát gyerekkel a fedélzeten is van hova pakolni. Ha csak ketten utazunk, ülésdöntögetéssel több mint másfél köbmétert kapunk.

Aki használt családi autót vesz, többnyire fontos szempontként vési fel a checklistre a megbízhatóságot, szívesebben költi a pénzét a gyerekre, mint rendkívüli szervizekre. És éppen ez lehet a gyenge pontja a B osztálynak. A típushibák miatt felhívtam Sági Iván Mercedes-szakértőt, aki ugyan konkrét, a modellre jellemző betegségekről nem számolt be, arra azonban figyelmeztetett, az elmúlt két-két és fél évtized Mercijeiben ne keressük azt az elpusztíthatatlanságot, amiért a régieket, mondjuk az állólámpásokat szerettük.

Az első százezer kilométeren még nem is nagyon van gond, utána azonban a lehető legváltozatosabb – és költséges – problémák jöhetnek elő. És itt nem a kuplungolásra vagy kettős tömegű lendkerékre kell csupán gondolni. Ha valami letérdel, ráadásul a felépítés miatt komoly megbontásra van szükség, ezzel egyenes arányban pedig a munkadíj is az egekbe szökhet.

Alkatrészárak (Bárdi Autó)
Alkatrész megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker ár Alkatrész márkája
Első féktárcsa (db) 19 938 Ft Textar
Első fékbetét (garn.) 21 659 Ft Textar
Első lengéscsillapító (db) 26 669 Ft TRW
Első kerékcsapágy (garn.) 22 362 Ft SKF
Kuplungkészlet (garn.) 111 989 Ft Luk
Vezérműlánc készlet (garn.) 65 989 Ft Febi
Olajszűrő (db) 3 334 Ft Bosch
Levegőszűrő (db) 4 698 Ft Wix
Pollenszűrő (db) 5 666 Ft Wix
Motorolaj (5 liter) 25 480 Ft Liqui Moly

A Népítéletek egyébként nem túl magas, 6,67-es átlagpontszámot mutatnak a B osztálynál, ez a kortárs A-hoz és E-hez mérten ugyan jobb, de összességében szerény. Akiknek nagyobb gondjuk volt vele, említik például a CVT-váltó meghibásodásait. Ez az elektronikai problémák mellett fizikai hibákat is jelentett. Másoknál a szervó, valamint maga a kormánymű mondta be az unalmast.

A hazai használtpiacon az első generációs B osztályból jelenleg mintegy 180 eladó példány van. Ezek többsége dízel, vegyesen találunk B 180 CDI-ket és B 200 CDI-ket. Ezekben egyformán kétliteres motor van, de míg előbbi 109, addig utóbbi 140 lóerőt tud, nyomatékban 50 newtonméter a differencia. Az erősebb amúgy jobb választásnak tűnik ehhez a kasznihoz.

Ami az árakat illeti, a kínálat alja a dízeleknél egymillió forint körül van, de a gyártás végi, jól felszerelt példányokért bőven kétmillió körül is elkérnek, akár háromig is felkúsznak. Ezen a skálán a tesztben szereplő 2009-es, precízen karbantartott példány 1,8 millióért jó vételnek tűnik, ha valaki ilyet keres.

Ha valaki hasonló korú, dízelmotorral szerelt egyterűek közt nézelődik, és ötüléseseket böngészne a 1,5-2 millió forintos ársávban, a Mercedesen kívül is talál még választékot. A Volkswagen-csoporttól Golf Plust, Tourant, esetleg Seat Alteát választhatunk. Fordból a C-Maxok mellett S-Maxok is feltűnnek. Japánból a Toyota Corolla Verso jöhet szóba, míg franciából ott a Renault Scénic, a nagyobb Espace, vagy a Peugeot 5008.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Mercedes-Benz B 180 CDI - 2009.
Üzemanyag dízel
Lökettérfogat, cm3 1991
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc 80 (109)/4200
Nyomaték, Nm/1/perc 250/1600
Könyezetvédelmi besorolás Euro 4
Váltó 6 fokozatú, kézi
Végsebesség, km/óra 183
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp 11,3
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km 5,6
CO2 kibocsátás, g/km 146
Fordulókör átmérő, m 12
Saját tömeg, kg 1335
Hosszúság, mm 4270
Szélesség, mm 1777
Magasság, mm 1604
Tengelytáv, mm 2778
Csomagtartó, l 458-1530

A tesztben szereplő Mercedes B osztályt a Szabó Suzuki kínálatából választottuk. További Mercedes B osztály-hirdetéseket itt böngészhet.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.