Használt családit egy új Dacia áráért?

Használt autó: Ford S-Max TDCI (2016)

2021.02.21. 16:27

Az új autók ára olyan lendülettel emelkedik, hogy alig bírjuk követni. Már a nagycsaládos támogatás mellé is elég sok pénzt kell odatenni, ha valami komolyat szeretnék. Ám ezzel az önerővel már a használt piacon is érdemes lehet körülnézni, mert fiatalon elérhető például a közkedvelt S-Max, nagy és erős dízelmotorral. Szabad ilyet venni?

Amikor másfél éve megjelent a nagycsaládos támogatás, egy full extrás Dacia Lodgy árának felét kényelmesen fedezte. Ám mára akkorát mentek föl az árak, hogy a Lodgy is hatmilliós autó lett (efölött hirdetik az új benzineseket), a Caddy csak készletről van, általában nyolcmillión túl, és most vált új generációra, ami bizonyára további drágulást hoz. Nem sokkal olcsóbb a PSA négy márka alatt árult csapatszállítója sem, a Renault Grand Scenic meg már szinte kilencmillió. A Citroën Grand C4 Spacetourer (született Picasso) csak azért fér be nyolcmillió alá, mert épp erősen akciós. De lehet, hogy mire mindezt leírtam, megint tovább drágult minden.

Ilyen körülmények között ötmillió forint tőke nem is olyan sok, ha tágas, soküléses családi autót keres valaki. Persze a legolcsóbb franciákra futja belőle, de akkor garantált az aprócska háromhengeres turbómotor, és a viszonylag szerény felszereltség. Sokaknak ez túl nagy kompromisszum ennyi pénzért, meg persze olyanok is keresnek többszemélyes, tágas autót, akiknek nincs három gyerekük, vagy más okból nem akarják igénybe venni a támogatást. Tehát a Ford S-Max aktuális generációja épp jó helyen csücsül 4-6 millió között, fiatal használtként, orrában a jól ismert kétliteres dízelmotorral.

Persze világos különbség egy ilyen használt S-Max és egy új Lodgy között, hogy utóbbi gazdáját három évig gyári garancia védi a meghibásodások anyagi következményeitől. A Ford Powershift automata váltója ezzel szemben komoly rizikó, ám több forrás egybehangzóan állítja: ha ellenőrzött forrásból választunk egy jó állapotú, manuális váltós S-Maxot, akkor jók az esélyeink az új autóhoz hasonlítható gondtalanságra. Kivéve, ha kizárólag városban tervezzük használni. Bár elvileg még ott is megvédi magát a részecskeszűrő eltömődéstől, azért egy ilyen motornak az az egészséges, ha rendszeresen sort kerítünk nagy sebességű utakra.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy ami újonnan drága volt, annak használtan sem olcsó a karbantartása. Még ha nem is romlik el semmi, a kopó-fogyó tételeket akkor is meg kell fizetni, és egy ilyen erős, nehéz S-Max erősebb féket,  futómű-alkatrészeket, kuplungot kíván, mint mondjuk egy kismotoros Berlingo/Rifter. Ezt személyes tapasztalatból is meg tudom erősíteni, hiszen a régi Fiat Ulyssém semmivel sem volt könnyebb ennél, és megkérték a fékszett meg a lengőkár árát.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Brembo 43 849 Ft
Első fékbetét (garn.) Brembo 34 989 Ft
Lengéscsillapító (hátsó, db) Optimal 22 995 Ft
Fényszóró (db, halogén) Valeo 128 905 Ft
Olajszűrő (db) Mann Filter 5 753 Ft
Levegőszűrő (db) Mann Filter 8 426 Ft
Pollenszűrő (db) Mann Filter 10 257 Ft
Motorolaj (5 liter) 0W-30, Castrol 21 525 Ft

Ezek azonban olyan költségek, amiért valódi előnyt, ahogy a köznyelv mondja: komoly autót kapunk cserébe. Annyit azonban megjegyeznék, hogy bár alapvetően, a nagy dolgok tekintetében megbízhatónak tűnik a Ford, azért a kipróbált autón voltak kopásnyomok. A vezetőülés videóban is említett fáradása kellemetlen, ám aztán a forgatást követő reggelen hó is esett. Boldogan kapcsoltam be a sok Fordból ismerős szélvédő fűtést, ami általában csak a kilátást zavarja, most azonban megmutathatta, mire jó. Csakhogy kiderült, hogy nem működött a teljes szélvédő területén, nagyjából a harmada leolvasztatlan maradt – és egy ilyen fűtött szélvédő cseréje borsos tétel.

Azt sem tudom mire vélni, hogy a próbált autó nem gyorsított úgy, mint egy 180 lóerős dízeltől várnám. Ugyanez okból vitte el nemrég egy úr a Mondeóját a MűhelyPRN-ba, ahol végül nem derült ki semmi gond, és csak az autó tetemes tömegére tudták fogni az élményt. Az S-Max is nehéz, az aktuális Ford katalógus 1,9 tonnára taksálja a 180 lóerős automatát, de elképzelhető, hogy az általános jó hírnév ellenére érdemes többet is kipróbálni vásárlás előtt. Mert amikor 2015-ben, a bemutatón vezettem, nekem úgy tűnt, jól megy.

Ezzel szemben nagyon jó volt látni, hogy nem minden autó néz ki úgy alulról öt év után, mint legutóbb az a Mazda. Az S-Max alja szinte újszerű volt, ami a motor jó hírével együttesen azt bizonyítják, nem lehetetlen bizalomgerjesztő használt autót találni még ma sem. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy jobb vétel, mint az új - a gyári garancia gondtalansága nagyon nagy érték, amit semmilyen állapotfelmérés, meg bólogató szerelő ismerős nem pótolhat. De ha valaki nagyon berzenkedik a modern, kismotoros pléhdobozoktól, annak tessék, itt a megoldás: hétszemélyes, megbízható, és megvan annyiból, mint amennyi a beszálló lenne a családtámogatott kocsikba. A választás szabad. 

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Ford S-Max-okat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.