Tizenhárom éves új autó, érdekel?

Használt teszt: Suzuki SX4 1.6 VVT szedán (2008)

2021.07.16. 06:05

A Suzuki SX4 nem igényel bemutatást, hiszen itthon gyártották az ötajtóst, így jelentős népszerűséget ért el, és ma is sok van az utakon. A csomagtartója viszont nem a legtágasabb, ezen segít egy jól irányzott szedán puttony.

2006 már nem most volt, a Suzuki SX4 valahogy mégsem tűnik öreg autónak. És nem csak azért, mert jól eltalált a formaterve, inkább azért, mert az építési elve – szupermini alapokra kissé megemelt crossover – épp manapság őrületesen divatos. Az ötajtós SX4 és közös gyártósoron készülő testvére, a Fiat Sedici (azaz tizenhat, mert 4x4 mennyi is?) azonban hiába magas, széltében-hosszában maradt szupermini, tehát négy felnőtt és 270 liternyi csomag fér el. Ez nem mindenkinek elég a boldogsághoz, ezért a Suzuki készített szedánt is, amit ugyan kizárólag fronthajtással lehetett rendelni, a méretes csomagtérfedél mögött azonban 515 liternyi cucc fér el.

Bár a típust gyártották sokfelé, hiszen Ázsiában és az USA-ban is árulták, egy itthon elérhető SX4 szedán jó eséllyel Japánból érkezik, szemben az Esztergomban gyártott ötajtóssal. Ez a konkrét, 2008-as darab is JSA alvázszámos, azaz Sizuoka prefektúrából hajózott át, de ennek 13 évesen már nincs akkora jelentősége. Sokkal fontosabb tény, hogy a Németországból frissen behozott 1.6 GLX+ csak 77 ezer kilométert futott, és legutóbb épp idén januárban járt márkaszervizben karbantartáson – az előélete, az ápoltsága makulátlan, ennél jobb nem is lehetne. És ezt felfoghatatlan, korát abszolúte meghazudtoló, újszerű állapottal hálálja meg a Suzuki.

Mondjuk mossák bármilyen gyakran, álljon bármennyit száraz garázsban, szép nem lesz az SX4 szedán sehogy sem. A megemelt tető (4,5 centivel magasabb, mint egy Swift), ami olyan jól áll az ötajtósnak, valahogy bumfordi a lépcsős farral párosítva, így oldalról és hátulról ügyetlen az alakja. Annyi a szerencséje, hogy talán a Fiat Lineát leszámítva az ellenfelei sem különösebben mutatósak vagy legalább arányosak, szóval aki a megnyújtott kisautó, vagy másként: török szedán kategóriában nézelődik, annak ezt kell szeretni. Aztán nem sokkal később bebizonyította a Suzuki, hogy tudnak ők szép limuzint is: 2009-ben megkérezett a Kizashi, de az méretben és árban is jóval feljebb lakott, mint az SX-négyajtós.

Suzuki SX4 1.6 VVT (2008) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 39 667 Ft
Vagyonszerzési illeték 35 500 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 51 264 Ft
Gépjárműadó (éves) 14 615 Ft

Cserébe a belső méretei nagyon rendben vannak. Az orrában kényelmesen szerelhető a technika, az utastérben négy felnőtt komfortosan elfér – a jelentős plafon miatt magasra került a hátsó ülés, ez jót tesz a lábtérnek, miközben a fejtől messze a tető – a csomagtér meg olyan, hogy bár a szedánság kicsit korlátozza, tehát bringát marha nehéz behajtogatni, de tényleg nagyon tágas, és síkokkal határolt a tér. Táskákkal, zacskókkal, bőröndökkel, vagy akár muskátliföldes zsákokkal kényelmesen megpakolható, és az ülésdöntés után szerintem a motoros kasza is simán besiklik, meglepően ügyes ez. Egy ötajtós persze még ügyesebb, de ne legyünk telhetetlenek.

A vezetési élményhez sok hozzáfűzni valóm nincs – az 1,6 literes, változó szelepvezérléses motor 107 lóerős, és bár a forgalomban erőlködés nélkül halad az autó, gyorsnak még hazudni is nehéz lenne. A futómű ehhez illeszkedően szintén olyan pont semmilyen: Budapest útjain jó lenne, ha kicsit puhább lenne, de sportosnak így se mondanám. Valószínűleg arról van szó, hogy a magas építés miatt egy kicsit szikárra hangolták, ugyanis azért a kanyarban nem dől különösebben, tehát békés, biztonságos a viselkedése. Egy szó mint száz:  polgári az SX4. Később 120 lóerőre nőtt a motor teljesítménye, a legújabb példányokat már azzal kínálják, de szívó benzinesről van szó, a különbség csak pörgetve jön ki bizonyára.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Ami azonban döbbenet, hogy minden kezelőszerv mennyire feszes, pontos, újszerű, gyakorlatilag tökéletes. A pedálok hibátlanok, a kormány se túl nehéz se túl könnyű és pontos, de a díszlövést a váltó adja le. A megvezetése olyan pontos, a fogása olyan kellemes, az egész váltási érzet annyira elképesztően jó, hogy drága sportkocsiban is helyénvaló lenne, nemhogy itt. Pár hónapos tesztautóban dícsérnénk, ez meg itt tizenhárom éves, de a használatnak, kopásnak, fogyásnak egyszerűen nyoma sincs. A műszerek és műanyagok is hibátlanok, bár az nagyon vicces megoldás, hogy ha felkapcsolom a fényszórót, akkor leolt a kijelzők megvilágítása – ha nappal is szeretném tudni, hány óra van, a kormánytól balra van egy nyomógomb, amivel visszakapcsolhatom. De ez is csak tervezési hülyeség, a működése példás, és a kijelzők makulátlanok, fakulásnak nyoma sincs.

Megnéztem a kocsit alulról is, és a sztori folytatódik: egy csepp olaj sehol, sőt a rozsda is csak egészen apró nyomokban fedezhető fel, teljesen mellékes csavarfejeken meg néhány lényegtelen varraton. Kétéves kocsinak is elfogadná bárki, és a szakvélekedés szerint nem csak az ennyire megkímélt darabok, de mindegyik benzinmotoros SX4 megbízható, tartós autó. Hallottam olyanról, hogy a japán féktárcsák sokkal tovább bírják, mint az Esztergomban szereltek, ez 4-7 éves korában érdekes kérdés lehetett, ma már nem igazán számít, hiszen mostanra a legtöbb japánt is cserélni kell. És elvileg nem is drágább az alkatrész ehhez, mint az ötajtóshoz, csak arra kell odafigyelni, hogy ne törjük össze, mert a karosszéria elemek viszont húzósabbak.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Textar 23 250 Ft
Első fékbetét (garn.) Textar 24 500 Ft
Lengéscsillapító (első, db) KYB 56 074 Ft
Lengőkar (db) Moog 41 354 Ft
Vezérműlánc készlet SKF 73 335 Ft
Olajszűrő (db) Jakoparts 1 888 Ft
Levegőszűrő (db) Jakoparts 3 515 Ft
Pollenszűrő (db) Knecht 5 493 Ft
Üzemanyagszűrő Valeo 14 570 Ft

Egy ismert típushibája viszont van a korabeli Suzukiknak: az ABS kocka, ami a blokkolásgátló funkció hidraulikus részét végzi, szinte kivétel nélkül, és használattól függetlenül el szokott fáradni. Az első jele, hogy időnként nem keményedik fel a fékpedál úgy, ahogy szokott, le kell taposni még egyszer a teljes fékhatásért, mert egy szelep átereszt. Nem elektromos, hanem valódi mechanikus hiba és cserélni kell az alkatrészt, bár éppen az általánossága miatt a műhelyek a drága új cseredarab helyett átálltak a felújításra. Szakszervizben úgy mondták, hogy nagyjából 80 ezer forint körül mozog a felújított kocka, szereléssel, fékfolyadék cserével. Viszonylag szokatlan amúgy, hogy ennek az alkatrésznek baja legyen, szerencsére azonban a felsorolás itt véget ér: az 1,6 literes benzinmotorral szerelt SX4 ezen túl már csak hathatós tulajdonosi közreműködéssel tehető tönkre.

Nem viccelek, komoly és félelmetes jelenség, ami például korábbi Corolláknál is simán előfordult: annyira megbízható, és olyan kevés karbantartást kér az autó, hogy a tulajdonos elhanyagolja teljesen. Elmaradó olajcserék, évekig tartogatott fék- és hűtőfolyadékok: a használt autó vásárló rémei, mert míg friss állapotukban védik a motort, sok-sok év után már korróziót, fáradást okozhatnak. Az SX4 az a kocsi, ahol a tulajdonos személyisége, gondossága a legfontosabb, mert ha ő megtette az előírt cseréket, karbantartásokat, a többi már nem kérdés.

Mennyire biztonságos?

Az SX4 szupermini alapjai kijöttek a 2006-ban elvégzett törésteszten, mert a kor elvárásainak sem felelt meg teljesen: négy csillagot szerzett. Jó hír, hogy az oldalütközés- és oszlop tesztben maximálisra pontozták, ám a félátfedéses frontális ütközésben nem szerepelt ilyen jól. A légzsák nem védte meg teljesen a vezető fejét, mely elérte a kormányt, és az övek mellkasra gyakorolt nyomása is nagyobb volt a kelleténél. A gyerekek védelmében elsősorban nem megfelelő matricázást rótták fel neki, meglepően jól szerepelt viszont gázolásos tesztben, ugyanis a lökhárító és a motorháztető nagy része is megfelelő védelmet adott az elütött gyerek- és felnőtt bábuknak.

Közel háromszáz vizsgás SX4 hirdetésből csak kilenc szedán ebben a pillanatban, szóval egy nagyon gyakori autó igen ritka kiviteléről van szó. Ezen a szűk piacon nincs nagy szórás árban sem, 1,5 – 2,5 millió között van szinte mind, ezt a konkrét, 2008-as kocsit például kétmillióért hirdetik. 13 éves Suzukiért ez sok-e vagy kevés, az nagyjából ízlés kérdése, én inkább onnan nézem, hogy annyira újszerű a kocsi, a megfelelő ápolással-gondozással ez innen még simán elmegy további húsz évet, és nem kell eladni a házat a fenntartásához közben. Ez az fajta kocsi, hogy egyszer kell megvenni, és kész, évekre le van tudva a gond a napi lótás-futás körül Az ilyen korú használtak többségéről azért ezt nem merném kijelenteni, de olyan meggyőződéssel sugározza az örök élet ígéretét ez a Suzuki, kénytelen vagyok hinni neki. Ha nem lennénk ötfős család, azaz nem lenne nekünk széltében kicsi, esküszöm még rá is kívánnék.

A cikkben szereplő autót a Kedvenc Autókereskedés kínálatából választottuk. Ide kattintva nézhet körül Suzuki SX4 kínálatban a Jóautókon.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.