Méltó Transit-e az E-Transit?
Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában néztük meg a Ford a méltán híres Transit termékcsaládjának legújabb, villanyosított tagjait. A négy modellből álló kínálatban a gyártó szerint minden kis- és nagyvállalat megtalálhatja az igényeihez legjobban illő munkaeszközt, maga a jármű ráadásul csak az egyik fele annak, amit a vásárló a pénzéért kap.
Bár a személyautók között éppen kevésbé fényes a helyzet Európában, a Ford haszongépjármű részlege, a Ford Pro köszöni szépen, remekül van. 2024-ben a Ford Pro piaci részesedés és eladási számok tekintetében is rekordévet zárt, a növekedés pedig Magyarországon is szédítő iramban zajlik. Nálunk 15. éve piacvezető a Ford a haszongépjárművek között, mára toronymagasan a legnagyobb piaci részesedéssel. 2024-ben a regisztrált haszongépjárművek 26,9 százaléka az amerikai márkától származott, ez a szám 2025 első negyedévében 38,4 százalékra nőtt!

Mindez azt is jelenti, hogy a Ford kényelmes helyzetből kezdheti el a flottája elektromosítását. Bár a plug-in hibrid modelleknél alacsony, az elektromos opcióknál pedig nem létező károsanyag-kibocsátás az egyre szigorúbb környezetvédelmi normák miatt is jól jön, valójában a piaci dominancia fenntartása szempontjából is rendkívül fontosak az elektromos modellek.
A vállalkozások számára ugyanis bizonyos esetekben már jobban megéri plug-in hibrid, vagy akár tisztán elektromos haszonjárműveket vásárolni azok kedvezőbb fogyasztása és kisebb szervizköltségei miatt. Az elektromos Transit Courier esetében például a kétéves, kilométerkorlát nélküli szervizperiódusnak hála a tulajok 35 százalékkal kisebb fenntartási költségekre számíthatnak, miközben - napi 120 kilométer megtétele esetén, a német energiaárakkal számolva - éves szinten 1350 eurót, azaz körülbelül 550 ezer forint üzemanyagköltséget takaríthatnak meg.
A fenti előnyök miatt várhatóan egyre több vállalkozás fog elektromos haszonjárművekbe fektetni, egyszerűen azért, mert bizonyos esetekben pénzügyileg ez a kifizetődő. A Ford ezért különösen komolyan veszi a villanyosított Transit termékcsaládot.
Az E-Transit Courier
A gyártó érezhetően a tisztán elektromos E-Transit Courierre a legbüszkébb. Ezt a modellt kifejezetten kisvállalkozások és egyéni vállalkozók számára tervezték, de önkormányzati flottákban, valamint futárszolgálatoknál is jó szolgálatot tehet.
Egy haszongépjármű esetében a megjelenés nyilvánvalóan csak a sokadik szempont, de azt el kell ismerni, hogy az új E-Transit Courier kifejezetten jól néz ki, főleg a gyártó által is előszeretettel mutogatott Digital Aqua Blue kék árnyalatban. A gyári fotók és a saját képeim nem is adják igazán vissza, milyen jól mutat az utcán, és milyen jól áll neki a spanyol napsütés. Ebben az elektromos kivitelnél alapáras elülső LED fénycsík, a krómozott hűtőmaszk és a 17 colos felnik is közrejátszanak. A mutatós külsővel szemben kevéssé feltűnő, de sokkal fontosabb hír, hogy a Courier szinte minden dimenziójában nőtt az elődjéhez képest, ami a gyakorlatban 25 százalékkal nagyobb rakteret, és korrekt méretű utasteret jelent.

A kormány mögé huppanva egy letisztult, átlátható belső fogad minket. A digitális műszeregység mellett egy tökéletes méretű infotainment kijelzőt találunk, amin egy kellemes megjelenésű szoftver fut. Fizikai gombok hiányában a funkciók nagy részét ezen keresztül érhetjük el - igaz, a kormányról rengeteg minden állítható -, de szerencsére a leggyakrabban használt opciókat (mint a klímavezérlés) egy mindig elérhető tálca rejti a képernyő alján. Mindenképp érdemes még megemlíteni a meglepően kényelmes vezetőülést is, amivel erős kontrasztban áll az opcionális, felhajtható anyósülés. Utóbbi különösen hosszú szállítmányok esetén jöhet jól, amik a válaszfal nyílásán át benyúlnak az utastérbe. Bár az opció kétségtelenül hasznos, maga a felhajtható ülés nagyságrendekkel kényelmetlenebb a vezetőülésnél.

Bár egy haszongépjármű esetében a vezetési élmény sem a legfontosabb szempont, az E-Transit Couriernek ezen a téren sincsen szégyellni valója. A Barcelona körüli szerpentineken egyértelműen kiderült, hogy a 136 lóerős és 290 Nm nyomatékú elektromos hajtáslánc bőségesen elég, a vezetési élmény pedig nagyon hasonló egy normál, modern személyautóéhoz, ami egyáltalán nem rossz ajánlólevél. Külön ki kell emelni, hogy az elektromos Courier kifejezetten hatékonyan működik: a tesztút végére nálunk 17 kWh/100 km körüli fogyasztást mutatott a műszerfal, ami megegyezik a gyári értékekkel.

Az elektromos hajtásláncnak a teherbírás sem látta kárát. Sőt! Az E-Transit Courier 700 kiló terhet cipelhet, ami még kicsit nagyobb is, mint a belső égésű motoros változatnál.
A menetpróba alapján tehát úgy tűnik, az E-Transit Courier egy mutatós, praktikus és jól használható haszongépjármű. Akad azonban egy tényező, ami potenciálisan elijesztheti az ügyfeleket. A padló alatt egy 43,6 kilowattórás akkumulátor lapul, ami 293 kilométeres WLTP hatótávot tesz lehetővé - igaz, a 120 km/h-s sebességkorlátozó bekapcsolása esetén ez 301 kilométerre nő. Bár a Ford saját adatai szerint a Courier célközönségének 86 százaléka maximum 250 kilométert tesz meg egy nap, így is kissé ijesztőnek tűnhet egy olyan munkaeszköz, aminek maximális hatótávja kettessel kezdődik.
Ennek ellenére a Ford szerint az E-Transit Courierben akkora akkumulátor van, amekkora kell. Egy nagyobb egység több súlyt, magasabb költségeket és - potenciálisan - kisebb terhelhetőséget jelentene, a gyártó ezt nem akarja.
Az E-Transit és Transit Custom PHEV
Bár érezhetően kisebb figyelem irányult rájuk, a rendezvényen az E-Transit és a Transit Custom plug-in hibrid változata is képviseltette magát. Mivel elsősorban az elektromos modelleké volt a főszerep, utóbbiról szinte alig esett szó.

Ennek ellenére mindenképp meg kell említeni, hogy a Transit Custom is nagyrészt rendelkezik azokkal az adottságokkal, mint a Courier: jól néz ki, kellemes vezetni és meglepően kényelmes. A haladásért a tesztautóban egy 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor felelt egy 11,8 kilowattórás akkumulátor és egy villanymotor társaságában. Az összteljesítmény így tisztességes 235 lóerő, amihez 52 kilométer elektromos hatótáv és akár 1,7 literes átlagfogyasztás társul.

Bár a Transit Customöt vezetni sem rossz, utazni benne egészen remek. A kényelmes ülések mellett a kellemesen rugózó futómű és a hatalmas lábtér akár hosszú távokra, nagyobb társaságoknak is fantasztikus utazóautóvá teszi a modellt, amennyiben ilyen kivitelt választunk.

Jöjjön most a nagy testvér: az E-Transit! Bár elektromos kivitel eddig is volt a modellből, most egy hosszabb hatótávú kiadás az újdonság. Egy 89 kilowattórás akkumulátornak hála már 402-re nő a megtehető kilométerek száma. A Ford szerint ez a modell azoknak az ügyfeleknek ajánlott, akik eldugottabb területeken, hideg időben használnák az elektromos Transitjukat, de azoknak is jól jöhet, akik sokat közlekednek autópályán, vagy a napi megtett útjuk erősen ingadozó.
Vezetés közben azonnal feltűnik, hogy az E-Transit szinte komikusan jól megy. A 269 lóerős villanymotor játszi könnyedséggel mozgatja a hatalmas karosszériát, és még autópálya-tempónál is remekül húz. A tempós haladásban ráadásul az ügyes futómű is partner, ami problémamentesen tartja stabilan a járművet.

Az E-Transit összesen 19 különböző változatban érhető el, haszongépjármű kivitelben pedig akár 1460 kiló megmozgatására is képes. A kétéves, kilométerkorlát nélküli szervizperiódus itt is adott, így várhatóan a fenntartási költségek is kedvezőek lesznek.
Transit Connect PHEV
A négy kipróbálható modell között akadt egy, ami kilógott a sorból. A plug-in hibrid Transit Connect nem Ford fejlesztés: a Volkswagen Caddy alapjaira épül, ez pedig erősen érződik rajta vezetési élmény tekintetében. A pedálérzet rettenetes, a kormány bizonytalan, a felfüggesztés pedig ügyetlen. Ezek a problémák a hétköznapi használat során talán kevésbé tűnnek fel, de így, az E-Transit Courier után vezetve nagyon erős a kontraszt.

Szerencsére azért akad ez-az a Connect tarsolyában, amivel javítani tud. A FlexCab nevű variálható raktér például egy kifejezetten ügyes és okos megoldás, nemcsak papíron, hanem a gyakorlatban is. Az opció választása esetén a hátsó üléseket egyetlen mozdulattal felhajthatjuk, így növelve a rakteret. Ilyenkor az ülések hátulja elválasztó falként szolgál. Ha ismét több ülőhelyre lenne szükség, egy mozdulat, és az ülések ismét a helyükre kerülnek.

Ami a technikai adatokat illeti, a Transit Connect PHEV-ben egy 1,5 literes EcoBoost benzinmotor dolgozik, ami a villanymotorral együtt 150 lóerős. Bár utóbbi értékek között nincs semmi meglepő, az elektromosan megtehető kilométerek száma már egészen kiemelkedő. A 19,7 kilowattórás akkumulátor 117 kilométerre elegendő áramot képes tárolni.
Az autó csak a csomag egyik fele
A Ford haszongépjárműveinek egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy rendkívül hasznos flottakezelő megoldásokkal érkeznek. Minden modellben ott lapul egy 5G modem, ami aktiválás esetén élő adatokat szolgáltat a többi között a jármű helyzetéről, sebességéről, állapotáról, az akkumulátor/üzemanyagtartály töltöttségéről, a sofőr vezetési szokásairól, és jelzi, ha technikai hiba lépett fel.

Az adott vállalat flottakezelője tehát egyszerűen, egy helyen elérheti a teljes flotta legfontosabb információit, így megkönnyítve a működést és növelve a hatékonyságot. Mivel gyárilag beépített funkciókról beszélünk, az adatok első kézből származnak, a pontosságuk így nem lehet kérdés.
A rendszer egyetlen szépséghibája, hogy jelenleg a magyar piacon számos funkció még nem elérhető. A Ford azonban megerősítette, hogy ez a jövőben megváltozik.
Ami az anyagiakat illeti, az E-Transit Courier kezdő listaára nettó 11 927 000 forint, a Transit Connect plug-in hibridért pedig nettó 12 950 000 forintot kell fizetni. A Transit Custom már számottevően drágább: a plug-in hibrid változatáért nettó 16 715 000 forintot kérnek, a tisztán elektromos pedig nettó 17 965 000 forinttól indul. A legnagyobb és legdrágább mind közül az E-Transit. A kisebb akkumulátorral szerelt verzió listaára van kivitelben körülbelül nettó 23 millió forint, a nagyobb hatótávolságú és erősebb kiadás pedig úgy nettó 23,4 millióért megszerezhető.
