Lengyel viking metrópótló
A Volvo 7700A úgy svéd, ahogy a Suzuki Swift japán. A Budapestre szállított autóbuszokvalójában Lengyelországban, Wroclawban készültek, külön fővárosunk közlekedési vállalatának igényei szerint. Most, hogy túlvagyunk az első próbatételen, a metrópótlás lezárultával tekintsünk vissza, hogyan vizsgázott az új típus.

A metrószerelvények kényszerű pihenőre tértek. De mi legyen a sok-sok utassal, akik közül némelyek több mint egy órát töltenek naponta a föld alatt? A BKV döntött, és vásárolt ötven vadonatúj felszíni kígyót a kedélyek megnyugtatására.
Fél évszázados tendenciát megtörve a svéd Volvo mint a BKV tender győztese szállíthatta a szép, csillogó buszokat a főváros számára. A darabonként közel 70 milliós árban a kiírás szerint benne foglaltatik két év teljeskörű szervizgarancia és folyamatos 96%-os rendelkezésre állás. Ez az első ütemben szállított ötven buszból maximum kettő műszaki okból eredő üzemképtelenségét engedélyezi egy időben. Most, hogy túlvagyunk az első próbatételen, a metrópótlás lezárultával tekintsünk vissza, hogyan vizsgázott az új típus. Eredményesek voltak-e a hosszas egyeztetések a BKV és a Volvo munkatársai között, vagy kifogtak a hungarikumnak számító budapesti kátyúk és utasok a 7700A típusjelű csuklósbuszokon.
A Volvo 7700A úgy svéd, ahogy a Suzuki Swift japán. Valójában Lengyelországban, Wroclawban készültek a Budapestre szállított autóbuszok, külön fővárosunk közlekedési vállalatának igényei szerint. Így a Vultron gyártmányú kijelzőket és kijelzővezérlőt, a hangbemondó rendszert, a Protokon jegykezelőket és jegyárusító automatát, valamint a tankolás jeladó rendszerét a műszaki paraméterek előzetes egyeztetésével a BKV által kijelölt magyar cégek szállították a lengyelországi gyárba, hogy ezek már a gyártáskor bekerülhessenek az autóbuszokba. Ezzel nemcsak a szerelési folyamatot egyszerűsítették le, hanem megpróbálták biztosítani a csereszabatosságot és a kompatibilitást is.
|
Több-kevesebb sikerrel. Beépítésre került ugyanis a német Hectronic által gyártott tankolásjeladó is, aminek segítségével a telephelyre beérve, tankoláskor a kútba épített számítógép azonnal rögzíti, melyik autóbuszba mennyi gázolaj került. Ehhez azonban a fülke fölötti elektronikákkal telezsúfolt területre el kellett helyezni egy antennát, ami 450 MHz-es jelekkel továbbítja a busz saját adatait a központi számítógépnek. Bár a busznak tökéletes EC minősítése van, ami a kívülről jövő elektromágneses sugárzások mellett is garantálja a zavarmentes működést, egy belső, nagyteljesítményű antennára mégsem számíthattak a busz vezérlő számítógépének tervezői. Az már biztos, hogy a becsuklásgátló hamis riasztása ennek a sugárzásnak tudható be, de eddig az indokolatlan szintezőrendszer-hibajelzést sem lehetett mással magyarázni. A megoldás az alkalmi működtetésben rejlik, így az elektronikai rendszer naponta legfeljebb tíz percig hiszi, hogy az autóbuszt túltörték.
Az elektronikai kiegészítőkön kívül számos változtatás történt a korábban gyártott, európai városoknak, például Genfnek szállított 7700-asokhoz képest is. Ezeket az átalakításokat a budapesti igények mellett az időközben bevezetett EU-s jogszabály-módosítások követése tette szükségessé. Az ajtónyitási rendszert például közvetlenül a szállítás előtt kellett megváltoztatni, mivel a 2001-es európai direktíva alapján - ami a 2003 után gyártott buszokra alkalmazandó, de 2005-től minden buszra kötelező - megállás után a ki nem nyílt ajtó már csak 500 mm-es körzetén belül elhelyezett gombokkal nyitható. A jogszabályalkotók reményei szerint ezzel kiküszöbölhető az ajtó közvetlen közelében álldogáló utasok váratlan ajtónyitás okozta sérülései. Ezért, kérem, ne haragudjanak a járművezetőre, ha elbámészkodtak, és leszállási szándékukat nem jelezték időben, keressék inkább az ajtók szélére utólag elhelyezett gombokat, amelyek megnyomásával azonnal feltárulnak önök előtt az igen intelligens üveglapok.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
