Ezek most a legmegbízhatóbb autók?

ADAC lerobbanási statisztika - 2017.

2017.07.09. 12:13
Autóvásárláskor mindenkinek más szempontok fontosak, de van egy tulajdonság, amiből a legtöbben nem engednek: a megbízhatóság. Senki nem szereti, ha autója rejtélyes hibák miatt heteket áll a szervizben, vagy egy hosszú út közepén mondja be az unalmast. A német ADAC minden évben statisztikát készít a lerobbanásokból.

Mit számolnak?

A német autóklub (ADAC) sem mindenható, nyilván véges mennyiségű adat áll rendelkezésükre. Autómentőiket azonban minden évben milliónyi lerobbanáshoz hívják, így elég komoly merítésből dolgoznak. A jelenlegi mérési módszert három éve alkalmazzák: a feljegyzett meghibásodásokat az adott típusból eladott darabszámhoz mérik. Az alábbi táblázatokban szereplő számok tehát azt mutatják meg, ezer autóból mennyivel adódott probléma. Emellett feltüntetik az egyes modellek átlagos éves futásteljesítményét is, de a korábbi évekkel ellentétben már nem korrigálják ezzel a műszaki hibák számát. A lista nem rangsort tükröz, az autók ábécésorrendben követik egymást.

Ez a metódus sem kikezdhetetlen, sok gyártó saját segélyszolgálatot, assistance-t üzemeltet, így az ügyfelek nem az ADAC Sárga Angyalát riasztják. Ezek a lerobbanások értelemszerűen nem is szerepelnek aztán az autóklub statisztikáiban. Sorvezetőnek mindenesetre alkalmasak, a puszta számokon kívül pedig a legjellemzőbb hibafajtákat is feltüntetik az értékelés során. Idén a 2007-estől a 2014-es modellévig vizsgálódtak. Hogy hány lerobbanásnál kaphatnak még jó, vagyis zöld értékelést, vagy éppen mikor jár a legrosszabb, piros jelölés, évjárattól is függ.

kulcs

Francia előny a miniautóknál

A nehezen komolyan vehető ál-jótanács szerint Fordot, Fiatot, franciát soha nem lenne szabad venni. Ennek egyértelműen ellentmond a miniautók megbízhatósági statisztikája. A legjobbak közé került ugyanis a Citroën C1 és a Peugeot 107, bár bennük van egy adag japán is, hiszen a Toyota Aygo ikertestvérei. Ezeknél a leggyakrabban az akkumulátor elgyengülése, a kipufogó dobjainak és csöveinek hibája, valamint a vízpumpa halála miatt hívtak trélert. A rokonság ellenére vannak egymástól eltérő nyűgjeik is.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

A sereghajtóknál találunk két Fiatot: az 500-ast és a Pandát. Előbbinél a benzinszivattyú és a hűtőrendszer, utóbbinál a gyújtótekercs és a főtengely-jeladó adja meg magát előszeretettel. Szintén nem lehet büszke a bizonyítványra a Smart Fortwo, amelynél az önindító, a generátor vagy a szíjak elhasználódása mellett szerepel a váltóhiba is - komoly költségekbe futhatunk. Szerencsére itthon is van szakember, aki tudja, miért szar a Smart.

Erős a kisautók mezőnye

Kisautóból több mint harmincat vonultat fel az ADAC táblázata, közülük sokan szerepelnek a zöld zónában, vagyis számítanak megbízhatónak. A legtöbb sötétzöldet a Mini gyűjtötte, nyolc modellévből hat a legjobbak közt szerepel. Ha mégis gond van, gyakran a nyestek okozzák a vízcsöveknél, de a hűtőfolyadék hőmérsékletének jeladója, és a gyújtótrafó mellett vezérműtengely-problémák is előfordulnak. Szintén a megbízhatóbbak közé került a Mitsubishi Colt, amelynél az önindító és az indításgátló romlik el néha.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

A hazánkban népszerű, Esztergomban gyártott Suzuki Swiftek közül a 2010 előttiek, vagyis az első vasaló-generációhoz tartozók a statisztika szerint megbízhatóbbak voltak az utódnál, 2010-től több volt velük a baj. Suzukihoz egyébként az ADAC szakemberei az akkumulátorokkal és a gyújtógyertyákkal kapcsolatos gondok miatt szálltak ki - ezek nem tűnnek ijesztőnek.

Kimondottan rossz értékelést egyetlen típus sem kapott ebben a kategóriában, de azért a Dacia Sanderónak és némi meglepetésre a Hyundai i20-nak is sikerült egy-két modellévben alulteljesítenie. A román márkánál gyújtás- és világításhibák mellett az önindító problémás, míg a koreai kiskocsi gyenge pontja a lambda-szonda. Érdekes módon a testvérmodellje, a Kia Rio nagyságrendekkel jobban teljesített.

A német prémiumok az alsó-középkategória királyai

Ez a legnépesebb szegmens - már ami az ADAC felmérését illeti. Itt szerepel számos hobbiterepjáró is. A német prémiummárkák kiemelkedően jól állnak a listán, így a legjobbak közt van az Audi A3 és Q3, a BMW 1-es és X1-es, továbbá a Mercedes-Benz A, B és GLA osztály. Hozzájuk a Toyota Auris zárkózott fel. A prémium-fölény könnyen származhat abból, hogy az ügyfelek talán szívesebben választják a házon belüli assistance-t.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

A problémák száma mellett persze a hibák jellegét is érdemes figyelembe venni. Míg az Aurisnál a kipufogógáz-visszavezető elkokszosodása és a részecskeszűrő lerakódásai jelentik a komolyabb gondokat, addig az 1-es BMW-nél többek közt a befecskendezőrendszer és vezérlés, de előfordulnak motorhibák is. Az Audi A3 sem mentes motorhibától, de halnak a turbók, a befecskendezőrendszerek és a vízpumpák is.

Ebben a kategóriában sokkal több a gyengén teljesítő, mint a kisebb méretosztályokban. A sereghajtók közt van az Opel Zafira, a Ford C-Max és a Kuga, a Dacia Duster és a Logan, de a legtöbb piros mezőt a Peugeot 308 neve mellett találjuk. Utóbbinak gond lehet a befecskendezésével, gyújtásával, szíjaival, de akár az elektromos tetőablakkal is.

Középkategória: lépéshátrányban a Mercedes

Kevesebb a szereplő, de elég nagy a szórás a középkategóriában. A német prémiummárkák slágertermékei közül a 3-as és 4-es BMW, valamint az A4-es Audi is viszonylag problémamentesnek számít. Igaz, a bajoroknál azért becsúsznak turbóhibák, elektromos gondok, és a vezérműlánc sem örök életű, az Audinál pedig üzemanyagszivattyú, turbó és részecskeszűrő-problémák mellett a motorhiba sem példa nélküli. A Mercedes C osztály főleg 2010 előtt teljesített gyengébben a konkurenseknél: motor- és kormányműbajok, elektromos nyűgök, elromló önindítók és gyújtáskapcsolók szomorították a tulajokat.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

A kevésbé megbízhatóak között találjuk a flottaértékesítések királyait. Így a Volkswagen Passatok, Opel Insigniák és Ford Mondeók is sok bosszúságot okoztak sofőrjeiknek. Ezek közül is utóbbi kettővel volt a legtöbb baj. A Fordnál a hibák palettája igen színes, a motorvezérléstől az elektromos rendszeren át a részecskeszűrőig terjed. Az Insignia motorhibákat, turbóbajokat tartogat.

Fej-fej mellett a felső-közepes Audik és BMW-k

Az Audi és a BMW párharca figyelhető meg a felső-középkategóriában is. Szinte évente változik, hogy éppen az A6 vagy az 5-ös volt egy hajszállal megbízhatóbb. Ha beüt a krach, az Audinál motorhibákra, olajnyomás-problémákra, turbóhalálra kell gondolni, de az sem kizárt, hogy az elektromos kézifék nem akar oldani. A BMW-nél a főtengely, a generátor és a turbó is meghalhat idő előtt. A Mercedes E osztály elmarad ugyan a nagy riválisoktól, de érdekesség, hogy mintegy 4-5 ezer kilométerrel többet is fut éves átlagban egy-egy Merci, mint az Audik vagy BMW-k. Nagyjából a Mercedes szintjét tudja egyébként a Škoda Superb is.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

A Transporter uralja a kisbusz-világot

Mivel a felmérés a 2014-es modellévig nézte a lerobbanásokat, így a Volkswagen Transporter még az előző, T5-ös generációval szerepel. Simán le is nyomja minden versenytársát, bár a felhangosodó majd meghibásodó motorok, pusztuló turbók, elhulló féltengelyek réme kísérti a tulajokat. Ráadásul átlagosan a Transporterek futják a legkevesebbet az összehasonlításban szereplő modellek közül.

Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!
Kattintásra teljes méretben látszik a táblázat!

Az ellenpólust a Fiat Ducato jelenti. Nemcsak azért, mert ezeknél jegyezték fel a legmagasabb átlagos futást, hanem azért is, mert ezek bizonyultak a legbajosabbnak. Motorbajok, vezérműszíjgondok, vezérlőegység-hibák, a kuplung és a kuplung főhenger elromlása, bekrepáló generátorok, és még folytathatnánk a sort, milyen gondokkal kerültek a szervizbe.

Mi a tanulság?

Az ADAC táblázatait nem szabad általános érvényű igazságként kezelni, már csak az assistance-szolgáltatások sokfélesége miatt sem. Az autóklub Sárga Angyalának tapasztalatai a világnak csak egy szeletét tudják leképezni, és adott esetben könnyen torzíthatnak is. Jól kirajzolhatják ugyanakkor az egyes modelleknél leggyakrabban előforduló típushibákat, ezzel segítséget nyújtva a használtautó-vásárláshoz is.