Egy kis villanytól még nem lesz minden tiszta

ADAC Ecotest – 2020.

2021.02.22. 06:03

Az autóiparban egyre fontosabb szerepet kapnak a kibocsátási normák. Ha másból nem is, de a szívómotorok eltűnéséből, a lágy hibridek térnyeréséből ez jól látszik. A szabályozás ezer sebből vérzik, mintha szűrőkanállal akarnánk kimerni a vizet a süllyedő csónakból.

Elég józan ésszel belegondolni, melyik szennyezhet kevesebbet: egy kilencszáz kilós, 1,3-as kiskocsi, vagy egy bő kéttonnás, sokhengeres, batár SUV, kisegítve egy parányi villanymotorral? A válasz ugyan nem nehéz, mégis mintha lehunyt szemmel szaladnánk a szakadék felé. Úgy nyírjuk ki a valóban takarékos kisautókat, hogy közben kalapot lengetünk a 400-500 lóerős hobbiterepjárók előtt. Mindezt a környezetvédelem jelszavával. Fura egy paradoxon, nagyjából mint a fegyveres békefenntartás.

A német autóklub, vagyis az ADAC évről évre elkészíti saját Ecotestjét, ami arról szól, hogy károsanyag-kibocsátás szerint rangsorolják a náluk megforduló típusokat. Természetesen nem a katalógusadatok szerint, mert azok ritkán tükrözik a valóságot. Ehelyett elvégzik saját méréseiket, mind próbapadon, laboratóriumi körülmények között, mind pedig tényleges forgalomban.

Mit és hogyan tesztelnek?

Ezeknek a teszteknek valamennyi, náluk megforduló tesztautót alávetik, de ez nyilván nem jelenti azt, hogy minden egyes új típus összes kiviteléről, motorváltozatáról és felszereltségi szintjéről be tudnak számolni. Idén 95 modell szerepel az összesítő táblázatokban. Ezek közül mindössze hatnak sikerült a maximálisan megszerezhető öt csillagot begyűjtenie.

A tesztek egy része próbapadon zajlik, ahol teljesen azonos körülmények között tudják lemérni az autókat. Ez kulcsfontosságú az összehasonlíthatóság miatt. A többi vizsgálatot tényleges forgalomban, valós körülmények között folytatják. Menet közben hordozható emissziós mérőműszert (PEMS) használnak. Mérnek hidegindítás után és üzemmelegen, a tesztkört pedig a lehető legváltozatosabban igyekeznek meghatározni. Így van benne városi szakasz, padlógázas gyorsítás, autópályás haladás, egyszóval szinte minden, ami a mindennapok során is előfordulhat.

Két fontos tényezőre koncentrálnak. Egyrészt a szén-dioxid-kibocsátásra (CO2), méghozzá forrástól a kerékig, azaz well-to-wheel számítva. Ez az oka annak, hogy a villanyautók sem kapnak alanyi jogon maximális pontszámot, holott lokálisan nyilván nulla az emissziójuk. Másrészt pedig a károsanyagok mennyiségét mérik, ebbe a körbe a szén-monoxid, a nitrogén-oxidok, szénhidrogének és a szilárd részecskék is beletartoznak. Az elektromos autók energiafelhasználásához természetesen a töltési veszteséget is hozzászámolták.

Mennyire vehetjük komolyan idehaza?

Ha már említettük, hogy forrástól a kerékig mérnek, nagyon lényeges a forrás szerepe. Tehát az, hogy mennyit szennyez annak az energiának az előállítása, amit később az autó felhasznál. Az ADAC számításaihoz természetesen a németországi energiamixet vették alapul, ami jelentősen eltér a hazaitól.

Pontos, azonos időszakra vonatkozó, így egymással tökéletesen összehasonlítható adatok e cikk írásakor nem álltak rendelkezésre, de azért nagyságrendeket érdemes említeni. Németországban 2020 első félévében 55 százalék fölött volt a megújuló energiaforrások aránya, és egyébként is növekvő a tendencia. Tavaly fordult elő először, hogy átlépte az 50 százalékot.

Ezzel szemben idehaza az MEKH oldalán 2018-as a legfrissebb, teljes évet bemutató infografika, amely szerint a bruttó villamosenergia-termelésnek mindössze 11,7 százalékát adták a megújulók. A 2020. október havi adatok is alig többet, mintegy 13 százalékot mutatnak. Kisebb ugyanakkor a széntermékek részaránya.

Ebből az következik, hogy az ADAC villanyautókra vonatkozó számait erősen tájékoztató jellegűnek értelmezhetjük. Mégis van értelme elmélyülni az eredményekben, hiszen az elektromos autókat egymáshoz viszonyítva nyugodtan vizsgálhatjuk.

Eredmények

A CO2-kibocsátásra legfeljebb 60, míg károsanyagokra maximum 50 pontot lehetett odaítélni. Így az elérhető összpontszám 110 volt, de ezt egyetlen versenyző sem tudta megközelíteni. Minél tisztább egy autó, annál magasabb a pontszáma, a ponthatárok pedig az alábbiak szerint alakultak:

  • 5 csillag: 90 pont és fölötte
  • 4 csillag: 70-89 pont
  • 3 csillag: 50-69 pont
  • 2 csillag: 30-49 pont
  • 1 csillag: 0-29 pont

A legjobbak

A 2020-as ADAC Ecotesten mindössze hat autó kapott ötcsillagos minősítést – hasonlóan a tavalyihoz. Most azonban kevésbé sokszínű a mezőny, ami a hajtást illeti: a hatból öt elektromos, és csupán egy CNG-s. Benzines vagy dízel nem jutott ilyen magasra ezúttal. Pontszám szerint holtversenyt hirdethetünk az élen a Hyundai Ioniq Electric és a Volkswagen e-Up között, mindkettő 97-et ért el. Az Ioniq viszont egy leheletnyivel kevesebbet fogyasztott (16,3 kWh a 16,7-tel szemben), ezzel a well-to-wheel CO2-kibocsátása is egy picivel jobb. És tegyük hozzá, hogy a Hyundai méreteit tekintve is más ligában játszik.

IMG 0429

A dobogó harmadik fokára a CNG-s Volkswagen Up került, igaz, a sűrített földgázzal hajtott autók Németországban sem bírnak komoly piaci jelentőséggel, tekintve, hogy az új autók között csupán 0,2 százalékos részesedéssel bírnak. Idehaza még ennyi dicsőség sem jut nekik, ráadásul CNG-t is kifejezetten kevés helyen lehet tankolni. Az ötcsillagosak között találjuk még a Seat Miit, a VW Up konszern- és platformtársát, továbbá a Mini Cooper SE-t és a Smart Forfour EQ-t.

A legtisztább autók 2020-ban: 1-6. helyezett
Hely Modell Hajtás CO2 (g/km), w-t-w Csillag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
1. Hyundai Ioniq Electric elektromos 90 5 53 44 97
2. VW e-Up elektromos 92 5 53 44 97
3. VW Eco e-Up 1.0 benzin+CNG 116 5 45 50 95
4. Seat Mii Electric elektromos 95 5 52 42 94
5. Mini Cooper SE elektromos 97 5 51 42 93
6. Smart Forfour EQ elektromos 101 5 50 40 90

A négycsillagos többség

Ebbe a kategóriába sorolható be a mezőny legnagyobb szelete. Az összetétel is változatosabb, hiszen itt már benzines, dízel, hibrid és elektromos is található. Lényeges, hogy az ADAC szakemberei a tisztán elektromosan közlekedni egyáltalán nem képes mild hibrideket nem hibridként, hanem benzinesként (esetleg a dízel-lágy hibrideket dízelként) vették számba. A négycsillagosok között a Peugeot e-208 bizonyult a legtisztábbnak.

DSF9323

A hibridek közül a Honda Jazz lett a legjobb, vegyesben 5,1 literes átlagfogyasztást mértek nála, amivel együtt CO2-kibocsátása is egész kedvező volt (142 g/km). Legjobb benzinesnek a Suzuki Swiftet találták – azt persze ne feledjük, hogy ez valójában egy lágy hibrid. A Jazzhez hasonlóan 5,1-et evett százon, de CO2-ből valamivel többet lökött a levegőbe, 144 grammot kilométerenként (gyári adat: 88 g/km). Érdekes módon az Ignis hiába kisebb, ugyanezzel a hajtással 5,3 literes fogyasztást produkált, és CO2-emissziója is magasabb volt (148 g/km).

swift-36

További érdekesség, hogy a dízel Golf TDI még a német energiamix mellett is megelőzte például a teljesen elektromos DS3 Crossback E-Tense-t. És bár a dízelekkel szemben kedélyes kis boszorkányüldözés zajlik, azért a BMW 320d Touring és a Mercedes-Benz A 200 d egyaránt felülmúlta a Nissan Leafet. Ezek a dízelek amúgy már az Euro 6d-TEMP normának megfelelőek, az ADAC mérései szerint pedig a kipufogógáz-tisztítás példásan működik, részecskekibocsátásuk alig mérhető.

DSC09004

Szintén megér egy gondolatot, hogy a Kia Ceed Sportswagon dízelmotorral bekerült a négycsillagosok közé, míg plug-in hibridként csak egy osztállyal lejjebb találjuk. Az XCeed esetében szintén megelőzte a dízel a konnektorost, de ennyire még ne szaladjunk előre.

A legtisztább autók 2020-ban: 7-45. helyezett
Hely Modell Hajtás CO2 (g/km), w-t-w Csillag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
7. Peugeot e-208 elektromos 103 4 49 40 89
8. Renault Zoe R135 Z. E. 50 (52kWh) elektromos 104 4 49 39 88
9. VW ID3 Pro Performance (58 kWh) elektromos 106 4 48 39 87
10. Honda Jazz 1.5 i-MMD hibrid 142 4 36 49 85
11. Peugeot e-2008 elektromos 110 4 47 37 84
12. Suzuki Swift 1.2 Dualjet Hybrid benzines 144 4 35 49 84
13. Opel Astra 1.2 DI Turbo benzines 152 4 33 50 83
14. Suzuki Ignis 1.2 Dualjet Hybrid benzines 148 4 34 49 83
15. VW Golf 2.0 TDI SCR dízel 151 4 33 50 83
16. DS3 Crossback E-Tense elektromos 112 4 46 36 82
17. Opel Corsa 1.2 DI Turbo benzines 152 4 33 49 82
18. Toyota Aygo 1.0 benzines 151 4 33 49 82
19. Peugeot 208 1.2 PureTech 100 benzines 155 4 32 49 81
20. Fiat 500 1.0 Hybrid GSE benzines 148 4 34 46 80
21. VW Golf 1.0 eTSI benzines 160 4 30 50 80
22. BMW 320d Touring dízel 164 4 29 50 79
23. Mercedes-Benz A 200 d Limousine dízel 162 4 29 50 79
24. Škoda Kamiq 1.0 TSI benzines 164 4 29 50 79
25. Renault Clio TCE 130 GPF benzines 168 4 27 50 77
26. Lexus ES 300h hibrid 150 4 33 43 76
27. Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 benzines 170 4 27 49 76
28. Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDI 136 dízel 170 4 27 47 74
29. Nissan Leaf (62 kWh) elektromos 124 4 42 32 74
30. BMW 218i Gran Coupé benzines 179 4 24 49 73
31. Mercedes-Benz GLA 200 d dízel 180 4 23 50 73
32. Toyota Corolla 2.0 Hybrid hibrid 143 4 36 37 73
33. VW Golf 1.5 eTSI benzines 170 4 27 46 73
34. Audi Q2 35 TDI dízel 184 4 22 50 72
35. Renault Captur TCE 130 GPF benzines 183 4 22 50 72
36. Mazda CX-30 Skyactiv-X 2.0 M Hybrid benzines 180 4 23 48 71
37. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 benzines 184 4 22 49 71
38. Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 benzines 185 4 22 49 71
39. BMW 118i benzines 186 4 21 49 70
40. BMW X1 sDrive 18d dízel 190 4 20 50 70
41. Hyundai i10 1.0 benzines 152 4 33 37 70
42. Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid hibrid 126 4 41 29 70
43. Porsche Taycan 4S elektromos 130 4 40 30 70
44. Toyota C-HR 2.0 Hybrid hibrid 146 4 35 35 70
45. Volvo V60 T6 Twin Engine hibrid 172 4 26 44 70

Közepesek, jó sokan

A háromcsillagos mezőny is majdnem ugyanolyan népes, mint a négycsillagosoké. A Lexus UX 250h felvezetésével indul a felsorolás. Ennél ugyanakkor sokkal meglepőbb dolgoz is kiemelhetünk. Kiváló ellenpélda a bevezetőben felvázolt kisautó-batár SUV párharcra az Audi E-tron és az A1 Citycarver összehasonlítása. Miközben az E-tron egy tisztán elektromos, ám 2,5 tonnás batár, az A1 alig több, mint négy méter hosszú, 1,2 tonnás benzines törpe. Mégis előzött az E-tron: töltési veszteséggel együtt 24,4 kWh-t zabált százon, míg az A1 másfél literes turbómotorja 6,9 litert szittyózott vegyesben. Közel hatvangrammnyi CO2 volt a mért különbség kilométerenként.

IMG 8818

Itt találjuk az egyetlen tesztelt üzemanyagcellás modellt, a Mercedes-Benz GLC F-Cellt. Nem kimondottan elterjedt technológia, ráadásul még mindig rengeteg a kérdés azzal kapcsolatban, van-e egyáltalán jövője. Nem a GLC lesz a perdöntő, hiszen tavaly áprilisban jelentették be a gyártás leállítását. Well-to-wheel mérés szerint 171 grammos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátást produkált, amivel az elérhető pontok kevesebb, mint felét gyűjtötte be. Károsanyag tekintetében ennél sokkal jobban szerepelt (40 pont).

A háromcsillagosok sorozatának vége felé találjuk a Volkswagen T6.1 Multivant, nem véletlenül. A magas felépítmény, aerodinamikai szempontból nem szerencsés forma és a kétliteres dízelmotor kombinációja 7,5 literes fogyasztásban mutatkozik meg, 238 gramm a kilométerenkénti CO2-emisszió. Az Euro 6d-TEMP-et teljesítő motor károsanyag-kibocsátására viszont járt a maximális ötven pont.

A legtisztább autók 2020-ban: 46-82. helyezett
Hely Modell Hajtás CO2 (g/km), w-t-w Csillag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
46. Lexus UX 250h hibrid 146 3 35 34 69
47. Kia Niro 1.6 GDI Plug-in Hybrid hibrid 140 3 37 31 68
48. VW T-Roc Cabriolet 1.0 TSI OPF benzines 195 3 18 50 68
49. Audi E-tron Sportback 55 elektromos 134 3 39 28 67
50. Audi A1 Citycarver 35 TFSI benzines 193 3 19 47 66
51. Ford Mondeo Turnier 2.0 Hybrid hibrid 171 3 26 40 66
52. Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI Plug-in hibrid 134 3 39 27 66
53. Mercedes-Benz GLC F-Cell üzemanyagcella 171 3 26 40 66
54. Jaguar XE D180 dízel 196 3 18 47 65
55. Kia XCeed 1.6 CRDI 136 dízel 173 3 26 39 65
56. BMW 330e hibrid 172 3 26 38 64
57. Ford Fiesta ST 1.5 Ecoboost benzines 196 3 18 46 64
58. Kia XCeed 1.6 GDI Plug-in hibrid 148 3 34 30 64
59. Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid 150 benzines 164 3 29 35 64
60. Toyota Proace City Verso L1 1.2 Turbo benzines 198 3 17 47 64
61. VW Passat Variant 2.0 TSI OPF benzines 209 3 14 50 64
62. Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid hibrid 162 3 29 34 63
63. Mercedes-Benz GLC 220 d dízel 210 3 13 50 63
64. Peugeot 208 1.2 PureTech 130 benzines 180 3 23 40 63
65. Audi A4 Avant 40 TFSI benzines 213 3 12 50 62
66. Renault Captur TCE 100 benzines 180 3 23 39 62
67. Seat Leon ST Cupra R benzines 214 3 12 50 62
68. Mercedes-Benz GLB 220 d dízel 211 3 13 48 61
69. Ssangyong Tivoli 1.5 GDI-T benzines 220 3 10 50 60
70. Ssangyong Korando 1.6 E-XDI dízel 221 3 10 50 60
71. Volvo XC40 T5 Twin Engine hibrid 198 3 17 43 60
72. Peugeot 3008 1.6 Hybrid4 300 hibrid 172 3 26 32 58
73. Honda HR-V 1.5 Turbo benzines 182 3 23 34 57
74. DS7 Crossback E-Tense 300 hibrid 177 3 24 32 56
75. Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 benzines 184 3 22 34 56
76. Mercedes-Benz EQC 400 elektromos 151 3 33 21 54
77. VW 6.1 Multivan 2.0 TDI BMT dízel 238 3 4 50 54
78. Kia Ceed GT benzines 198 3 17 35 52
79. Audi Q3 Sportback 45 TFSI benzines 246 3 1 50 51
80. Mercedes-Benz B 250 e hibrid 168 3 27 24 51
81. Mercedes-Benz GLE Coupé 400 d dízel 261 3 0 50 50
82. Mercedes-Benz V 300 d Lang dízel 258 3 0 50 50

Kettessel még megfelel?

Itt kevés kivétellel jókora batárokat és sportos kocsikat találunk. Pontszámban ugyanazt produkálta a BMW X3 hibridje, mint a Porsche 911 Carrera Coupé S, csak éppen teljesen más összetételben, ami a részpontokat illeti. Hiába a hibridség, a gyönyörű Polestar 1 is inkább sportos gép, mint szürke egér, és fogyasztásbajnok sem lesz belőle. Az ADAC tesztje során az első száz kilométert elektromosan tudta megtenni, méghozzá 29,1 kWh-s fogyasztással, ami 159 grammos szén-dioxid-kibocsátásnak felel meg a forrástól a kerékig számolva, a német energiamix mellett.

Igazán tájidegen ezek közt a riválisok közt a Mazda 2, annál is inkább, mivel az 1,5 literes benzinest mild hibridként egy kis villanymotor is hivatott segíteni. A fogyasztással nincs is gond, 5,1 litert kér százra, és CO2-kibocsátása is ott van a Honda Jazz és a Suzuki Swift eredménye körül. Azonban az utcai tesztek során a váltóáttételezés miatt sokszor a teljes terhelés közelében kellett használni a motort annak érdekében, hogy a kitűzött sebességet tartani tudja. Ez a szén-monoxid mennyiségére nyomta rá a bélyegét, emiatt nem kapott egyetlen pontot sem a károsanyag-emisszióra.

A legtisztább autók 2020-ban: 83-93. helyezett
Hely Modell Hajtás CO2 (g/km), w-t-w Csillag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
83. BMW X3 xDrive 30e hibrid 209 2 14 35 49
84. Peugeot 508 SW 1.6 Hybrid 225 hibrid 167 2 28 21 49
85. Polestar 1 hibrid 159 2 30 19 49
86. Porsche 911 Carrera Coupé S benzines 275 2 0 49 49
87. Volvo XC60 B5 benzines 254 2 0 49 49
88. Volvo V90 Cross Country B6 benzines 257 2 0 48 48
89. Subaru XV 2.0 ie. benzines 212 2 13 34 47
90. Land Rover Range Rover Evoque D150 dízel 233 2 6 37 43
91. Ford Focus Turnier ST 2.3 Ecoboost benzines 228 2 7 35 42
92. Honda Civic Type R benzines 241 2 3 36 39
93. Mazda 2 Skyactiv-G 90 M Hybrid benzines 135 2 38 0 38

Nagy autó, nagy bukta

Attól, hogy egy autó hibrid, még nem lesz szükségszerűen környezetbarát. Ha egy nagy homlokfelületű, nehéz, nagy teljesítményű SUV-ra akasztunk egy villanymotort, attól még szennyezhet jobban, mint kábé bármi más. Ezt a tételt igazolja a két utolsó helyezett, az egycsillagos különítmény.

mercgle-67

A Mercedes dízel-hibridje, a GLE 350 de a teszt során az első nyolcvan kilométert tudta tisztán elektromosan teljesíteni, utána váltott át a dízelmotorra. Villanyos üzemben a száz kilométerre vetített fogyasztása 32,6 kWh volt, beleértve a töltési veszteséget is, ami kifejezetten magas. Gázolajból 8,1 liter a mérlege százon. Ha a tesztútra számolunk, akkor kereken száz kilométeren 22,5 kWh-nyi áram és 2,7 liter gázolaj fogyott el. 209 gramm szén-dioxid jön ki belőle kilométerenként. Ez aránylag alacsony pontszámot eredményez.

Érdekes módon a károsanyag-kibocsátást nem a dízelmotor rontja le, az ugyanis külön megkapná a maximális pontszámot. Ehelyett a magas fogyasztású villanymotor húzza le az eredményt, mivel ennyi villamos energia előállítása jelentős környezetterheléssel jár. Így jön ki az összesített 28 pont a 2,7 tonnás SUV-nak.

DSCF7928

Kicsivel könnyebb, 2,5 tonnás a BMW X5 xDrive 45e. Elektromosság tekintetében még a Mercedes GLE-nél is egy nagyságrenddel falánkabb: 41,4 kWh-t kér százon, ráadásul a teszt során csak 62 kilométer villanyos hatótávra volt képes. Dízelüzemben 10,7 l/100 kilométer volt a mért adat. A kereken száz kilométeres tesztkör mérlege ezzel 20,9 kWh és 5,4 liter. Szén-dioxidból minden egyes kilométeren 264 grammot eregetett, ami kifejezetten sok.

A dízelmotor viszonylag kevés károsanyagot bocsát ki, a szén-monoxid-mennyiség csak erőltetett autópályás menetben ugrik meg. Itt is inkább a magas elektromos fogyasztás well-to-wheel értéke húzza le a pontszámot, még ha nem is olyan mértékben, mint a GLE esetében. Az összesítés 23 pont.

A legtisztább autók 2020-ban: 83-93. helyezett
Hely Modell Hajtás CO2 (g/km), w-t-w Csillag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
94. Mercedes-Benz GLE 350 de hibrid 209 1 14 14 28
95. BMW X5 xDrive 45e hibrid 264 1 2 21 23

Összegzés

A legfontosabb, hogy az Ecotest adatait mindenképpen fenntartásokkal kell szemlélni, főleg magyar szemmel. Ahogyan arra már korábban is kitértünk, a német energiamix alapjaiban különbözik a magyartól, így a forrástól a kerékig mért kibocsátási adatok idehaza nem állnak meg, hiába a pontos mérések. Ugyanakkor az ADAC tesztjében szereplő minden autót azonos körülmények és szempontok között vizsgáltak meg, így egymással összevethetők az eredmények.

2020 escape plug in

Ahogy a rangsorból kitűnik, igenis számít a méret. Egy kisautó benzin- vagy dízelmotorral is lehet kevésbé környezetszennyező, mint egy nagyobb hibrid, vagy akár teljesen elektromos modell. Villanyautóknál nem elhanyagolható tényező a töltési veszteség sem. A gyártók által megadott fogyasztási és kibocsátási adatok sokszor pontatlanok, ezért nem árt teszteket és valós tapasztalatokat is figyelembe venni, ha valaki vásárlási céllal nézelődik.

Forrás: ADAC

A tavalyi Ecotest itt található:

Az egy évvel korábbi eredmények ezen a linken: