Egy kerékpáros körverseny főszereplői a bringások, de ez nem azt jelenti, hogy csak ők kellenek a sikerhez. Minden futamon komoly stáb dolgozik azon, hogy a versenyzőknek minden körülmény adott legyen, csak a tekerésre kelljen figyelniük: szerelők, masszőrök, szakácsok és más szakemberek követik a körverseny állomásait. Ehhez viszont járműre is szükség van, most megnéztük, hogy a Szuper Beton csapata mivel közlekedik a Tour de Hongrie állomásai között.
A csapatfőnök, Stubán Ferenc fogad a tizenhatodik kerületi bázisnál, itt van a bringaszállító Skoda Octavia és a Fiat Roller Team lakóautó is. Utóbbi az a jármű, amit az autósok és motorosok onnan ismerhetnek, hogy a holland nyugdíjasok tavasztól őszig ilyennel bénítják meg Európa legjobb szerpentinjeit. Viszont a versenyen hasznát vehetik méretei és kényelme miatt.
Fiat Roller Team T-Line 255 - nem olyan dallamos, mint a Maserati Quatroporte, de ez a becsületes neve a lakóautónak. A félkész Ducatókat a Fiat leszállítja a Roller Team üzemébe, ahol a megrendelő igényei alapján legyártják a lakóautót. Fontos, hogy az alvázakat már a Fiatnál módosítják, hiszen a fürdőszoba tartályainak és más segédberendezéseknek is helyet kell alul találni, na meg természetesen hosszabb is. Ez egy 2013-as modell, kiviteltől függően 45-47 ezer euró körüli összegért lehetett hozzájutni. Ne tévesszen meg a komplett óvodáscsoportot elnyelő beltér, ez a típus négyszemélyes, ami abban nyilvánul meg, hogy a két első ülésen túl az étkezőben lévő ülésen is két darab hárompontos övvel köthetjük be magunkat útközben.
Az egész felépítmény egy Fiat Ducato Maxi 35-re épül, vagyis a 3,5 tonnás legnagyobb megengedett súlyú változatra. Ennél a darabnál a menetkész tömeg 2960 kiló. A 130 lóerőt és 320 newtonmétert leadó Iveco-motor derekasan küzd, de még a hatsebességes váltóval is inkább alulmarad a kilókkal szemben. Széles az autó, és furcsán is mozog, a szűk kertvárosi utcákon Djordje, a szerb masszőr próbálja manőverezni a batárt. A csomós izmokhoz ért, a Ducatót még tanulnia kell, de a versenyen amúgy sem ő, hanem egy hivatásos sofőr viszi majd a lakóautót.
740 kilométer hat nap alatt
A legnagyobb magyar kerékpárverseny, a Tour de Hongrie 2016. június 28-án kedden prológgal rajtolt, a nemzetközi mezőny hat versenynap alatt, tíz megyét érintve, a Szombathely–Fertőd–Keszthely–Siófok–Cegléd–Karcag–Kékestető–Gyöngyös–Budapest útvonalat járja be. A Dentsu Aegis Network jóvoltából a verseny ideje alatt az Indavideón is beszámolunk a Tour eseményeiről.
Természetesen a valamit-valamiért elve itt is tökéletesen érvényesül, hiszen ami kívülről egy esetlen kocka, az belül már-már otthonosnak nevezhető, tágas és jópofa megoldásokkal telezsúfolt élettér. Mindenhonnan kinyithatunk egy tárolót, de amikor ezeket kitalálták, számításba kellett venni, hogy a lakóautó mozogni fog, miközben a fiókokba dolgokat tárolnak, az pedig elég előnytelen, ha Janika utazós ólomkatona gyűjteménye kiesik a szekrényből egy tempósabban vett visszafordítón. Minden nyitható felületen csak egy nyomógomb van, nem is értettem, hogy nyitom ezzel ki, pedig a megoldás egyszerű: amint megnyomjuk, a gomb kiugrik, ezt meghúzva pedig kis ellenállás után oldódik az ajtó. Ötletes, egyszerű.
Van még kerámialapos tűzhely, hűtő fagyasztóval, csaptelep, és persze WC, valamint egy igazán helytakarékos zuhanyzó is. Ezek mellett az állófűtés és az állólélégkondi magától értetődik, igaz, utóbbinak külső áramforrás kell a működéshez. A lakóautók berendezésérő rossz emlékeim voltak: gyanús minőségű, csesznye műanyag eszközök, amelyek csak komoly kompromisszumok árán használhatóak, de pár kilométer után úgy tűnik, hogy itt is nagyot fordult a világ, határozottan kellemes a beltér.
Miközben visszahajókázunk a házhoz, Ferenc elmeséli, hogy hol tudják hasznát venni a lakóautónak a futamon. Egyrészt ugye komoly reklámfelületet nyújt a szponzoroknak, másrészt pedig a többnapos Tour de Hongrie során hatékonyan ki lehet szolgálni a versenyzőket. Az indulás reggelére az utolsó rekeszt is feltöltik tésztával, energiaszelettel, gyorsan elkészíthető ételekkel és számtalan kulacsba kiporciózott izotóniás itallal. Van 180-190 kilométeres szakasz is a futamon, ahol a csapat simán elfogyaszt 70-80 kulacsnyi folyadékot. Ezek a kiadagolás után a kísérő személyautókban behűtve várják, hogy a kísérők menet közben kiadják a versenyzőknek.
Ha gyorsan kell a szénhidrát, akkor főzésre is lehetőség van, és az sem utolsó, hogy akár megbeszélésre is nyugalomban ülhet össze a csapat. Fér még ide ruha, sisak, szerszám, sok egyéb felszerelés mellett, emiatt összességében sokkal kényelmesebb, mintha csak a két személyautóra és a furgonra kéne hagyatkozni. Az Octavia kombi tetejére mellesleg hét bringa kerül fel egy elég komoly tartóval, ami az országúti bringák értékét tekintve indokolt is.
Miközben Ferenc megmutatta a flottát, tudatosult bennem, hogy mennyire komoly infrastruktúra van egy csapat mögött. És ez még csak az országon belüli versenyre való felkészülés, de a Szuper Beton bringásai tekernek például a Marokkói Körversenyen is, akkor az egész csapatot kell átlogisztikázni egy másik kontinensre. A Tour de Hongrie-ra innen is sok sikert kívánunk a srácoknak, a lakóautón vélhetően nem fog múlni a siker.
A cikket a Brand & Content készítette a Dentsu Aegis Network megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.