Négy dolog, amire mindenképp figyelj oda az autódon
Az autó kevesek számára hobbi, a nagy többség használati tárgyként tekint rá. Nincs ezzel baj, de ez nem azt jelenti, hogy ne kéne megadni a technikának a törődést, hiszen ezzel nem csak az autó élettartamát, de a saját biztonságunkat is garantálhatjuk. Na meg ki szeret egy lerobbant autóval rostokolni az út szélén?
A karbantartásnak vannak elemei, melyeket otthon is elvégezhetünk, de bizonyos feladatokat csak szervizek, esetenként csak az adott típusra specializálódott márkaszervizek tudnak elvégezni. Ez azért van, mert minden autóban van olyan alkatrész, amelyhez célszerszám kell, vagy olyan elektronikai eszköz, melynek vizsgálatához csak a gyári számítógép használható. Most végigveszünk négy dolgot, amellyel sokat tehetünk autónk állapotáért.
1.Tartsuk tisztán a karosszéria üregeit
Ezt akár otthon is megtehetjük és főleg a régebbi, rozsdásodásra hajlamos típusok karosszériáját óvhatjuk meg vele. Szinte minden autónak vannak olyan üregei, ahová beülhet a por, falavelek vagy más törmelék, amely megtartja a nedvességet, ez pedig hosszú távon a karosszériaelem korróziójához vezet. Egyes autóknál érdemes a sárvédő belső peremét megnézni, ahol megállhat a hordalék, amiből aztán következik a rozsda. A szélvédő alsó sarkaiban is találhatunk olyan járatokat, amelyeken a víz le tud folyni. Ezeket gyakran eltömi a falevelek és a por különös elegye, amely megtartja a folyadékot, ami miatt a tűzfal könnyedén elrohadhat.
Üregvédelemmel is védekezhetünk, ezt vérmérséklettől és felszereléstől függően otthon is megoldható, de műhelyre is bízhatjuk. Ilyenkor egy zsír, viasz vagy kátrány-alapú anyaggal kezelik a rozsdára hajlamos felületeket, üregeket. Otthon csak akkor álljunk neki, ha minimum egy szerelőaknánk van, hiszen így lehet mindenhez hozzáférni, a komolyabb alvázvédőkhöz pedig kompresszor és megfelelő szórófej sem árt.
2. Figyeljünk a hajtás kopó-fogyó alkatrészeire
Minden gyártó megköveteli, hogy bizonyos időnként cseréljük ki a motor kenéséért felelős olajat és a szűrőket. Ez régebbi típusoknál nagyjából 10 ezer kilométerenként vagy évente javasolt, a modernebb autókra akár 30 ezret is megadhatnak. A nagy intervallumot érdemes fenntartásokkal kezelni, sok szerelő ért egyet abban, hogy ezt semmilyen mechanika nem viseli jól tartósan. Alaptörvény, hogy a cserénél mindenképp a gyár által előírt minőségű kenőanyagot használjuk. Léteznek olyan autók is, amelyekben szenzorok figyelik a használat módját és a fedélzeti számítógép ezek alapján figyelmeztet, ha eljött a csere ideje. Nem csak a kenőanyagot, de a vezérlés kopó alkatrészeit, szíjakat, láncokat, görgőket és patronokat is cserélni kell adott időközönként.
Szíjas vezérlésű autóknál jellemzően több mint 100 ezer kilométerben határozzák meg ezek csereperiódusát, láncos vezérléseknél akár 300 ezer vagy több is lehet az élettartam. Ha cicergést vagy súrlódó hangot hallunk a motortérből, lehet, hogy egy feszítőgörgő vagy láncvezető csapágya kopott meg. Ilyenkor már előfordulhat, hogy típusspecifikus szerszám kell a cseréhez. Ha az ilyen javításokat márkaszervizben végezzük, ezeket bejegyzik a szervizkönyvbe, ami az eladásnál árnövelő tényező lehet, de a gyári visszahívásokat is elintézik. Szintén érdemes figyelembe venni, hogy egy nem hivatalos, feketén működő szervizben előfordulhat, hogy az autónkba hamis olaj kerül, vagy ami rosszabb, lopott alkatrészt építenek be. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke elmondta, hogy egyes szűrőbetétes olajszűrők cseréje csak célszerszámmal oldható meg, amit szintén csak márkaszerviz tud biztosítani.
Nem szabad elhanyagolni a váltóolajat sem, főleg egy használt autónál, hiszen a legtöbb tulajnak még csak eszébe sem jut ennek cseréje. Automata váltónál a váltás minőségén és magán a váltó élettartamán javít az olajcsere, de a hatás egy kézinél is érezhető. Régebbi váltóknál még némi ügyességgel otthon is megoldható volt a csere, de ma már vannak olyanok is, amelyekben nincs hagyományos leeresztő nyílás, csak szivattyúval oldható meg a csere, ezzel érdemes szervizhez fordulni. Mielőtt bármilyen szervizt megbíznánk, érdemes árajánlatot kérni, így nem fordulhat elő a, hogy végül sokkal többet kell fizetnünk, mint amennyit először gondoltunk.
3. Futómű és fék
Használat közben rengeteg behatás éri a futóművet, és itt nem is feltétlen kell a magyar utak okozta traumákra gondolni. Menet közben folyamatosan változik az összetartás és a dőlés, ezért évente egyszer, vagy 15 ezer kilométerenként érdemes elvinni egy fékpaddal rendelkező szakműhelybe és beállíttatni. Ezzel nem érdemes otthon próbálkozni, hiszen nem csak előképzettség, de műszerek is kellenek hozzá, viszont a legtöbb helyen 10 ezer forint alatt megúszható a művelet. A jól beállított futóművel jobb autózni, hiszen nem kell folyamatosan korrigálni a kóválygó autót, ráadásul a gumik és a futóműelemek is egyenletesebben kopnak.
Azt nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a fékek karbantartása mennyire fontos. Sokan itt csak a betétek és tárcsák időszakos cseréjére gondolnak, pedig a fékfolyadékkal is sokat tehetünk a biztonságunkért. Ezt kétévente mindenképp érdemes cserélni, a fékfolyadék nedvszívó tulajdonsága, és a fékrendszer elkoszolódása miatt.
A szennyezés akár a blokkolásgátló vezérlőtömbjének meghibásodásához is vezethet, aminek cseréje százezres tétel, arról nem beszélve, hogy a fékút is megnőhet miatta. A betétek és tárcsák cseréjére a modern autókon gyakran a fedélzeti elektronika figyelmeztet, a régebbi autókon viszont az úgynevezett akusztikus kopásjelző mutatja meg, ha eljött a csere ideje. Ez egy apró fémlapka a fékbetét szélén, amely sípoló hangot hallat, amikor annyira elkopott a fékbetét, hogy már hozzáér a tárcsához. A tárcsánál a gyártó megszabását kell figyelembe venni, vagyis azt, hogy milyen vastagságnál nem szabad tovább használni. Egy elvékonyodott tárcsa már nem vezeti el a hőt elég hatékonyan, így romlik a fék hatásfoka. Érdemes figyelni a tárcsa peremét is, ha ez túl magas, vagyis kivállasodott, szintén érdemes a cserén gondolkodni. A fékekkel kapcsolatos javításokat mindenképp érdemes profi szervizben elvégezni, hiszen az életünk múlhat rajta.
4. A gumik állapota
Ez szintén olyan alkatrész, amely a biztonságunkat befolyásolja, de legtöbbször mégis csak a téli-nyári váltáskor kerül szóba. Ha a téli gumijaink felnire szerelten várják a bevetést, a cserét otthon is megoldhatjuk az autó saját szerszámaival, abban az esetben, ha a nyáron is használt felnire tennénk fel a téli abroncsokat, mindenképp érdemes gumishoz fordulni, hiszen gép nélkül egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen oldható meg a gumizás. Egy átlagos méretű garnitúrát centrírozással együtt 5 és 10 ezer forint között már átgumizhatunk.
Az útfekvésért és a gumik egyenletes kopásáért otthon is tehetünk, mégpedig azzal, hogy rendszeresen ellenőrizzük és beállítjuk a keréknyomást. A gyár által előírt nyomásértékek jellemzően az A vagy a B-oszlop tövébe ragasztott matricán tüntetik fel. Erdélyi Péter azt is elmondta, hogy a modern autók keréknyomás-ellenőrzőjét téli-nyári váltásnál alkalmanként hozzá kell hangolni az autó elektronikus rendszeréhez, erre csak márkaszervizben van lehetőség. Ha már ott vagyunk, akár a nyári gumijainkat is letároltathatjuk a következő szezonig.
Fontos kérdés az is, hogy mikor cseréljük le a gumit, de erre nincs univerzális szabály: ha az átmérője 75 centinél kisebb, akkor ne hagyjuk, hogy 1,6 milliméter alá kopjon, míg ha 75 centinél nagyobb, akkor legalább 3 milliméter legyen a profilmélység. Ezek a szélső határértékek, ha törekszünk a biztonságra, a téli gumit ne hagyjuk 4, a nyárit pedig 2,5-3 milliméter alá kopni, de az is segít, ha a gumik mintázatába öntött kopásjelzőket figyeljük. Ha az autónkat befizetjük egy általános téli felkészítésre, akkor nem csak a gumikat cserélik, de fel is készítik a kocsit a hidegre, például feltöltik fagyállóval, ablakmosó folyadékkal, feltesznek új ablaktörlő lapátokat és hasonlók. Akkor is érdemes márkaszervizhez fordulni, ha például utólagos extrát építenénk be, ehhez sokszor az autó teljes fedélzeti rendszerét frissíteni kell, legyen szó egy ködlámpáról vagy vonóhorogról. Ez az akkumulátor cserére is igaz, hiszen áramtalanításkor olyan rendszerek állnak le, melyeket csak gyári számítógéppel lehet újra beállítani.
Persze az autónk rendszeres karbantartása pénzbe kerül, ám ez legkésőbb az eladás napján megtérül. Amikor számlákkal és végigpecsételt szervizkönyvvel tudjuk bizonyítani autónk előéletét, a vevőben is nagyobb bizalom ébred az irányunkban. A lényeg az, hogy apránként előzzük meg a technika romlását, mert ha ezt nem tesszük, váratlanul fog beesni egy nagy költséggel járó javítás. És mint tudjuk, az ilyen meglepetések mindig a legrosszabbkor jönnek.
A cikket a Brand & Content készítette a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.