2018.10.04. 08:16

A kenőolaj olyan gépelem, ami nélkül a motor, a váltó nem tudna működni. Szemre azonosak, néha még a sűrűségük is hasonló, akkor miért van váltó- és motorolaj? És mosóolaj? És trafóolaj?

Egyesek szerint a belső égésű motorok teljesítményének rohamos növekedése főleg nem a gyártástechnológia fejlődésével és a felhasznált anyagok minőségének a fejlődésével hozható szorosan összefüggésbe, hanem sokkal inkább a hűtő- és kenőrendszer fejlődésével. Jobbak ugyan az illesztések, de ehhez a pontosabb illesztéshez jobban megválasztott és jobb minőségű kenőanyagokat használnak, amely sokkal jobb kopásvédelmet, korrózióvédelmet és kémiai védelmet biztosít a motor szerkezeti elemeinek.

1

Azért nem motort említettem, mert a kenőolaj egy váltóműnél, egy egyszerű differenciálműnél vagy egy közönséges szöghajtásnál is létkérdés.

A kenőolajnak csak az egyik, talán legfontosabb funkciója a kenés, mellett még szigetel, hőt szállít, hűt, véd a korróziótól, valamint kémiai védelmet is biztosít. Mondhatjuk, hogy kevés ennél összetettebb funkciójú gépelem van a motorban.

Miért válassza az Eneost?

A híres japán csúcstechnológia egy fogalom, nem kell senkinek bemutatni. Ezzel talán párhuzamosan ivódott be a köztudatba a japán precizitás és a megbízhatóság is. Az Eneos motorolaj egy ízig vérig csúcstechnológiájú, megbízható, precíz japán termék. Ez azonban ne tévesszen meg senkit, az Eneos nem csak japán, hanem minden autótípusba ideális választás. Ezért válassza ön is az Eneost.

Az Eneos olajok kizárólagos hazai importőre a Szakál Metál Kft.

A motorolaj, hajtóműolaj felépítését tekintve két fő részből áll, az egyik az alap- vagy hordozóolaj, a másik az adalékok. Az adalékok a teljes térfogat körülbelül 10-30%-át teszik ki, de az értékének nagyjából 70-90%-át. Az alapolaj lehet ásványi kőolajszármazék, valamint szintetikus, vegyileg előállított is. Ezek elegye is elképzelhető, ezeket általában részszintetikus olajoknak hívjuk, ha a szintetikus rész meghalad egy bizonyos térfogatot a hordozóolajban.

Itt kezdődik az igazi kenéstechnikai feladat, amikor az adalékok segítségével specializálják az olajat. Ez egy olyan fizikai és kémiai folyamat, amely során felmérik, hogy az adott olaj milyen hatásokkal fog szembesülni, és a feladathoz megválasztják az adalékcsomagját. Ehhez mérnökökre, tribológusokra és vegyészekre van szükség, akik az olaj adalékait, azoknak arányát meghatározzák. A felhasznált adalékokat a világon körülbelül négy nagy vegyipari cég készíti, ezektől vásárol minden olajgyártó. Nem mindegy azonban, hogy milyen adalékcsomagot alkalmaznak, milyen arányban vannak benne az olaj fizikai és kémiai tulajdonságát megváltoztató adalékok.

DSC02851

Ez az a pont, amikor két, látszólag azonos specifikációjú olaj minőségben eltérhet egymástól. Az egyik a gyártástechnológia ellenőrzésének szigorúsága. Biztos, hogy bekerül az adott adalék? Mindig azonos mennyiségben? Az adalékot hol és hogyan tárolják? A hordozóolaj mennyire szennyezett? Számos kérdés van, amely nagyban tudja befolyásolni a kész kenőolaj minőségét. Ezért kell nagy cégtől választani, amely lehetőség szerint például ISO minőségbiztosítási rendszerrel dolgozik.

Ez az adalékcsomag, ami meghatározza, hogy az adott olaj milyen célra készül. Ha szigorúan vesszük, akkor más olaj kell egy dízelmotorba, más a benzinesbe és más a gázmotorba. Bár a forgattyús mechanizmus és a vezérlés szinte egyforma, mégis mások a hőviszonyok, az erőhatások és más az égéstermékek kémiai hatása a motorolajra. A több ként tartalmazó üzemanyaghoz olyan olaj kell, aminek a savasodást gátló, bázikus adalékoltsága magasabb, a nagyobb hőfokon üzemelő motorba nagyobb hőtűrésű, kevésbé illékony olaj kell. A pontosabb illesztésűbe vékonyabb - alacsonyabb viszkozitású - de nagyobb térfogatáramban a kenési helyekre kerülő olaj kell. Fontos az olaj szivattyúzhatósága és egyéb fizikai tulajdonsága is, ezt is be tudják állítani különféle viszkozitást módosító adalékokkal.

leenged1

Egyértelmű, hogy az alap kenési tulajdonsága egy hajtóműolajnak is nagyon hasonló, mint a motorolajnak, de a sebességváltókban használt hajtóműolaj például nem érintkezik olyan mértékben nedvességgel, kondenzvízzel vagy az égéstermékekből kiváló savakkal. Másrészről viszont a fogprofilok kapcsolódásánál nagyon nagy felületi terhelést kapnak a fogak, ide ennek megfelelő, a felülethez erősen tapadó adalékok kellenek. A helyi maximális hőfokok sem érik el a váltóban azt, amit például egy dugattyúfenékre spiccelt hűtő olajsugár kap, így a hőstabilitása sem kell annyira magas legyen egy hajtóműolajnak.

Gyanúsan olcsó olajok

Előfordulhat, hogy egy, a semmiből felbukkant gyártó terméke az adott specifikációt valójában nem tudja teljesíteni, hiába van ráírva. Ez úgy történhet meg, hogy a specifikációs szint megszerzéséhez egy minta erejéig ugyan legyártják a megfelelő specifikáció csomaggal az olajat, viszont azért, hogy lényegesen olcsóbban tudják adni a terméküket, mint a konkurensek, egy lebutított specifikációs csomaggal tömeggyártják az olajat. Ez az oka annak, hogy az emberek többsége az olaj márkanevet a megbízhatóság zálogaként választja ki, hiszen szinte lehetetlen megállapítani minden flakon esetében, hogy az van-e a flakonban ami kellene legyen benne.

Vannak aztán egészen speciális olajok, amelyek adalékoltsága egy adott célra készül, ilyenek például a motor belső tisztítását szolgáló, manapság már majdnem elfeledett mosóolajok, amelyek detergens és diszpergens (tisztító) adalékoltsága különlegesen magas volt. Ezeket hosszú ideig nem szabadott a motorban hagyni, mert nem hosszas üzemre volt adalékolva.

Tényleg olaj a fékolaj?

Aztán említsük meg a tévedésből olajnak nevezett üzemi folyadékokat is, mint például a fékolajnak nevezett hidraulikus fékfolyadék (egész pontosan: fék munkfolyadékot), amely nem olaj, nem szénhidrogének elegye és nem is ásványi, a köznyelv mégis fékolajnak hívja. Ennek azonban semmi köze a hétköznapi motorolajhoz.

Az olaj komplexitása és a betöltött szerepének sokoldalúsága miatt nagyon fontos, hogy olyan kenőolajat használjunk, amit a gyártó az adott motorhoz vagy váltóhoz előírt. Ne próbáljunk okosabbak lenni, sűrűbb vagy hígabb olajat használni, mert mindennek megvan az oka. A teljesítményszint tükrözi az adalékoltságot, a motor belső illesztéseihez pedig megválasztják a viszkozitás osztályát.

Téves az az elgondolás is, amikor a motor megváltozott paramétereihez, például a rendellenes kopás miatt megnövekedett csapágyhézaghoz próbálnak az önjelölt tribológusok sűrűbb olajat választani, ezzel elfedni a problémát. A kenőolaj sokrétű feladatot ellátó gépelem, mindig a gyári ajánlást kell használni, ha pedig az már nem megfelelő, akkor megvizsgálni, hogy mi okozza az eltérést, és kijavítani a hibát. Ha a gyári ajánláson belül több gyártó is készít megfelelő olajat, akkor azt érdemes választani, mely nagyobb cégtől és megbízható forrásból származik. Névtelen, beazonosíthatatlan webshopokból kockázatos olajat vásárolni, még ha az ár nagyon kedvező is.

Gondoljunk arra, hogy milyen komplex feladatot lát el a kenőolaj és mekkora kárt okozhatunk, ha nem megfelelőt, esetleg valami hamisítványt választunk.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az ENEOS megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.