5+1 túlélési tipp minden használtautó-vásárlónak
Magyarországon, évente több mint hétszázezer használt autó cserél gazdát és mintegy 150 ezer további példányt honosítanak a főként németországi importállományból. Az utóbbi évek folyamatos keresletnövekedése kitermelte azokat a kockázatokat, amelyekkel minden vevőnek számolnia kell, aki megbízható, szerethető és később eladható használt autót, nem pedig állandó problémákat szeretne nevére venni. Szakértőink tanácsai nemcsak a vásárlásra való felkészülést teszik egyszerűbbé, de akkor is segítenek, ha később mégis probléma adódik az autóval.
1. Központi adatbázis információk lekérése
2019. új korszakot nyit a magyar használtautó-piacon, mert januártól bárki ingyenesen használhatja a Belügyminisztérium Jármű Szolgáltatási Platformját. Az ügyfélkapu-regisztráció után elérhető rendszerben a Magyarországon regisztrált autó magyar rendszámának megadását követően azonnal ellenőrizhetjük a műszaki vizsgákon és a tulajdonosváltások alkalmával rögzített kilométeradatokat. Ezen kívül megnézhetjük a vizsgák és az eredetiségvizsgálatok fényképeit, továbbá a rendszer jelzi a korábbi tulajdonosok számát, azt, ha az autó taxiként vett részt a forgalomban és még egy sor lényeges információt. Bizonyos esetekben az is kiderül, ha egy autót átfényeztek vagy összetörtek és később helyreállítottak. A piacon tapasztalható csalások köre igen széles, ezek közül a kilométerszámláló-állásának meghamisítása a leggyakoribb, de a hiányos előéletű autók közt sok a lopott, szakszerűtlenül javított és balesetből feltámasztott példány, melyeket főként kétes alapokon működő kereskedések vagy kereskedéssel foglalkozó nepperek árusítanak.
2. Követhető szervizelőélet
Az állami rendszerből nyert információkat kiegészítve formál teljesebb képet az autó szerviztörténete, amelyről alapvetően a szervizfüzet és a javítási számlák tájékoztatnak. Az ideális használt autót végig szakszervizben vagy márkaszervizben karbantartották, elvégezték rajta a kötelező visszahívásos javításokat és ezekről minden információt rögzítettek a gyártó központi rendszerében vagy a szervizek adatbázisában. Mivel a szervizkönyv nem hivatalos okirat, hamisítása nem lehetetlen és elég gyakori trükk, érdemes a műhelyekben is érdeklődni a javítások, illetve karbantartások történetéről. Ha egy autót használtként hoztak Magyarországra, erre az ellenőrzésre még nagyobb szükségünk van, hiszen az importált autók esetében még nagyobb a szerviztörténet-hamisítás kockázata. Az autó kinti múltjának felkutatása nyelvtudást igényel, de mivel jelentős kiadásra készülünk, ezt a lépést is érdemes fontolóra venni.
3. Típusismeret
A megfelelő autó kiválasztásának első lépése a típusismeret megszerzése. Erre azért van szükség, mert még a gondosan karbantartott autók megbízhatóságában is nagy eltérések lehetnek az idő előrehaladtával a különböző típusok, évjáratok és motorváltozatok esetében. Mára köztudomásúvá vált, hogy például a modern turbódízel motorral szerelt autó részecskeszűrője akár 200 ezer kilométer után cserére szorulhat, rengetegen szembesülnek a kézi váltós autókhoz illesztett kettős tömegű lendkerék borsos árával, vagy éppen a motor egyes főbb alkatrészeinek javítási költségével. A megfelelő típusismeret forrásai nem csak a szakszervizek, de akár a márkaklubok is lehetnek és az ezektől szerzett információkat ellenőrizhetjük némi értő internetes kereséssel. Fontos szempont lehet a megfelelő szervizhálózat és alkatrészellátás, vagy éppen az, hogy a kiválasztott típus hogyan szerepelt az Euro NCAP töréstesztjén, illetve környezetvédelmi besorolása alapján mikor számíthatunk arra, hogy a nagyobb európai városokban korlátozzák a közlekedését. Ha kellő mennyiségű hiteles információt szerzünk egy autóról, később nem érhet meglepetésként egy garnitúra gumiabroncs, egy fékszett vagy más, kopó-fogyó alkatrész és a kötelező karbantartások ára sem, amelyekre mindenképpen számítanunk kell a használat során.
4. Autó állapota
Az autó története, illetve a típushoz tartozó specifikus tudnivalók birtokában magabiztosan vehetjük fel a kapcsolatot az eladóval, hiszen tudjuk, mit kell kérdeznünk és mit kell ellenőriznünk a személyes találkozó során. Egy megfelelő kereskedésben, vagy magáneladónál lehetőségünk lesz alaposan átnézni az autó sérüléseit, az utastér elhasználtságát, esetleges hiányosságait. A próbaúton legalább felületesen ellenőrizhetjük a motor, a váltó, a fékek és a futómű állapotát, kiszűrve a rendellenes zörejeket, és más hibajelenségeket. Mivel egyre több autószerviz szolgáltatásai közt szerepel a vásárlás előtti állapotfelmérés, érdemes erre is időt és pénzt szánnunk, hiszen még a rendszeresen karbantartott autókról is kiderülhet, hogy hamarosan jelentős kiadásra számíthat a következő gazdájuk. A szervizben a fentieken túl nem csak a fényezés rétegvastagságát ellenőrizhetik a karosszéria különböző felületein, de megnézik a lemezillesztések eredetiségét és szimmetriáját, az autót felemelve, annak korábbi sérülési és kezdődő korrózió nyomai után kutatnak, illetve az egységes diagnosztikai csatlakozó, az OBD segítségével rengeteg korábbi és meglévő hibakódot olvashatnak ki a tárolóegységeiből. Az átvizsgálások költsége jellemzően 10 és 30 ezer forint közt szóródik, de ezt a kiadást még akkor sem fogjuk megbánni, ha csupán annyit állapítanak meg, hogy hamarosan új fékbetétekre és tárcsákra, vagy lengéscsillapítókra lesz szükségünk.
5. Megbízható forrás
Jóllehet a Magyarországon autókereskedésből vásárolt használt autók esetében a magánvásárlókat 6+6 hónapnyi kellékszavatosság illeti meg, ezt sok helyen nem kötik a vevő orrára. A vásárlást követő fél évben minden olyan előre nem látható, az autó természetes elhasználódásánál jelentősebb, és az adásvételi szerződésben nem rögzített hibát rejtett hibának tekinthetünk, amely érdemben befolyásolja az autó üzembiztonságát, használhatóságát. Ebben az időszakban a jog abból indul ki, hogy ezek a hibák már a vásárlás előtt is fennálltak, és ha ezekről nem tájékoztatta az eladó a vevőt, köteles gondoskodni a kijavításukról, súlyosabb esetben az utólagos árleszállításról vagy az eredeti állapot helyreállításáról, amikor a vevő a visszaadja az autót a kereskedésnek és a szerződést semmisségi megállapodással teszik érvénytelenné. A vásárlást követő második fél évben a bizonyítási kényszer megfordul: a vevőnek kell bizonyítania, hogy az autó hibái a vásárlás előtt keletkeztek, de ezeket eltitkolták előle a kereskedésben. Szavatossági jogaink akkor is vannak, ha az autót magánszemély adja el, de ebben az esetben már a kezdetektől nekünk kell bizonyítanunk, hogy eltitkolt hiba miatt adódtak gondjaink. Érdemes tehát tiszta forrásból, a rendezett előélet ellenőrzésével, a kereskedés hátterének ismeretében választani, mert ez később nagyon sok kellemetlenségtől ment meg bennünket, és az ilyen kereskedések által értékesített autók sokszor éppen a jogi felelősségvállalás miatt eleve jobb állapotúak, későbbi buktatóktól mentesek. Ha kintről származó autót választunk, különösen nagy figyelemmel ellenőrizzük, ki szerepel az adásvételi szerződés eladó rovatában, mert ha nem a kereskedést üzemeltető cég, vagy a velünk személyes kapcsolatban álló magáneladó az, később lényegesen nehezebb lesz a vásárlói jogainkat érvényesíteni.
+1 Az igényeinknek megfelelő választás
Mivel autót nem pusztán racionális érvek mentén választunk, nem árt, ha legalább a vásárlás előtti utolsó lépések során tisztázzuk, pontosan mire használjuk majd, illetve mennyi pénzünk marad a vásárlást követő adminisztratív teendőkre, karbantartásokra. Aki sokat közlekedik városban és jellemzően rövid utakra választ járművet, jobban teszi, ha kerüli a modern dízelmotoros típusokat, mert ezeknek kifejezetten árt, ha nem bemelegítve gyűjtik a kilométereket és csak ritkán jutnak el az autópályára, ahol a kényes részecskeszűrő regenerációjára sor kerülhet. Mivel a magyar nagyvárosok is kezdenek túltelítődni autókkal, nem árt figyelembe venni, hogy a kisautók nemcsak mozgékonyabbak a csúcsforgalomban, de ezekkel könnyebb is a parkolás a köztereken vagy a bevásárlóközpontok mélygarázsában, ráadásul javításuk olcsóbb, közterheik alacsonyabbak. Ha az autót csak családi utazásokhoz használjuk és évente legfeljebb 10-15 ezer kilométert teszünk meg vele, még mindig a nagyobb kategóriás, benzinmotoros autókkal, kombikkal, SUV-kkel, vagy egyterűekkel járunk a legjobban, de ha még többet megyünk, a dízel vagy egy hibrid lehet az ideális választás. Szerencsés korban élünk, hiszen szintén az utóbbi évek használtpiaci trendje, hogy a benzin-elektromos hajtású modellek mellett sokasodik a villanyautó-állomány is, így ha otthon és a munkahelyükön is kialakították a megfelelő töltőpontot, akár egy villanyautó is lehet optimális választás. Az igényeink pontos ismerete az utolsó elem abban a szempontrendszerben, melybe ebben a cikkben kaphattak betekintést, ám mivel a magyar használtautó-kínálat óriási, gyors döntésre csak ritkán van szükség, így a fentieket mindenki árnyalhatja saját elképzeléseinek és lehetőségeinek figyelembevételével.