Hogyan nyújthatnak biztonságot a vezetéstámogató rendszerek?
Bár ma már megmosolyogtatónak tűnhet, az első autóbalesetet egy gőzüzemű jármű okozta 6 km/h sebességgel. Ha hozzátesszük, hogy az első autóbaleset áldozata a helyszínen az életét vesztette, már nem is olyan vicces a történet. Az első gőzgépekkel hajtott járművektől Karl Benz 1896-ban szabadalmaztatott benzinmotoros automobiljáig eltelt néhány évtized, az igazi biztonságot nyújtó vezetéstámogató rendszerekre ennél jóval többet kellett várnunk. Ma viszont ott tartunk, hogy bizonyos felszereltségű modell vásárlása esetén egy olyan „népautóban” is számos ilyen megtalálható, mint a Vitara.
A biztonságos vezetésről legtöbbünknek valószínűleg a hárompontos biztonsági öv jut először az eszébe. Ezzel 1959 augusztusában, Svédországban találkozhattak a vásárlók, egy Volvo PV 544 típusba szerelték elsőként. Becslések szerint csak ez a fejlesztés az évek során több mint egymillió ember életét mentette meg!
A biztonsági öv után egy mai autóban a második védőangyal a légzsák – a töréstesztek tanúsága szerint frontális ütközésnél a biztonsági öv 50, a biztonsági öv és légzsák együttesen 70%-kal javítja a túlélés esélyeit 80 km/h sebességig.
Persze a légzsákra is várnunk kellett: Európában a Mercedes szabadalmaztatta a saját légzsákját 1971-ben, tartozékként azonban csak 1981-ben lehetett először rendelni – és akkor is csak a vezető oldalán.
A biztonsági öv és a légzsák mellett az ABS-t is feltétlenül meg kell említenünk, ha a vezetés biztonságáról esik szó. Szinte hihetetlen, de a blokkolásgátló fékrendszert 1936-ban szabadalmaztatták. A szabadalomtól az első generációs ABS-ek gyártásáig közel 30 évnek kellett eltelnie, az első szériában gyártott ABS-re pedig 1985-ig kellett várni. És hol voltunk még az automata vészfékasszisztenstől!
Sok szempontból össze sem lehet hasonlítani egy negyven évvel ezelőtti népszerű autót és mai utódját, de talán a biztonságtechnika az a terület, ami a legtöbbet fejlődött. Nem véletlen, hiszen az autók teljesítménye és végsebessége mellett a számuk is sokat nőtt, a biztonság kérdése a gyártók és a vevők szemében is egyre fontosabb lett. A töréstesztek elég beszédesen mutatják meg, hogy baj esetén mire számíthatunk, az pedig az utóbbi néhány év fejlődésének eredménye, hogy a legújabb technológiáknak köszönhetően egyre több vészhelyzet már eleve elkerülhető.
Önnek is fontos a biztonság az autóban?
Pár éve még a légzsák sem volt magától értetődő, és lelkesen bólogattunk, ha egy autóba blokkolásgátlós fékrendszert építettek. Most arra vagyunk kíváncsiak, hogy ezeket mennyire tartják olvasóink fontosnak. Szavazzon.
Ami egy-két évtizede megfizethetetlen luxusnak számított, mára természetessé vált. Biztonsági öv nélkül nem is tekintenénk autónak egy autót, az ABS-t is alapadottságnak vesszük.
A fejlődés azonban nem állt meg, ma már a tolatóradarral, kamerákkal és szenzorokkal felszerelt járművek is megfizethetők, és egyre többünknek nyújtják a biztonság élményét a mindennapokban.
A magyar piacon az egyik legnépszerűbbnek számító Suzuki Vitara egyes modelljeinél a holttér sem „holt” többé, hiszen az oldalra szerelt érzékelők ott is látnak, ahol mi nem, figyelmeztetve a vezetőt a látóterén kívül eső járművekre. Az adaptív tempomatnak köszönhetően szinte hátradőlhetünk, és jóval nagyobb biztonságban élvezhetjük a vezetést, az utat. Azonban a vezetéstámogató rendszerek fokozott használatbavétele mellett se feledkezzünk meg a forgalmi- és útviszonyokhoz igazodó, megfontolt vezetésről.
Lássuk, mik is a terjedőben lévő vezetéstámogató rendszerek, és hogyan működnek!

A biztonságos követési távolságot tartó, automata fékezős tempomattal sokkal biztonságosabban kormányozhatjuk az autót. Ha előttünk nincs jármű, automatikusan fenntartja a vezető által beállított sebességet (40 km/h fölötti sebességnél). Ha pedig kisebb sebességű gépjármű halad előttünk, az adaptív tempomat automatikusan fékez, és meghatározott távolságból követi az előtte lévő autót.

Számomra talán a legfontosabb találmány a holttérfigyelő, ami 15 km/h sebességnél automatikusan bekapcsol, a visszapillantón jelezve, ha a holttérben érzékel valamit. Sávelhagyásnál ezen felül hangjelzéssel is figyelmeztet. Sok bringás hozta már rám a frászt, a legnagyobb ijedtséget azonban egy babakocsival futó anyuka okozta. Hogy miért érezte szükségét a Népligetben az úttesten futni, nem értem, de ahogy a holttérből hirtelen előbukkant, megállt bennem az ütő.

A legtöbb közúti baleset a gyorshajtás számlájára írható, rögtön a második helyen azonban az elsőbbség meg nem adása szerepel. Döbbenetes, hogy milyen sokan képesek levegőnek nézni egy Stop-táblát, a gyalogos- és jelzőtábla-felismerő rendszer azonban felismeri és figyeli az utat és annak szélét, így erről is tájékoztat, viszont a vezetést nem szabályozza helyettünk, nekünk kell majd lassítani pl. egy 30-as táblánál.

Városban szűk helyre parkolni már-már művészet, tágas terek viszont ritkán állnak a rendelkezésünkre. A lökhárítóba épített ultrahangalapú szenzorok érzékelik az akadályokat, és vizuálisan, valamint hangalapú jelzéssel figyelmeztetik a vezetőt. Tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalomra mindkét oldalon 20-20 méterig figyelnek az oldalsó szenzorok, így bátran kiállhatunk, 8 km/h sebesség alatt az érzékelők figyelmeztetnek az oldalról közeledő járművekre.

A leggyorsabban reagál, ha valami váratlan kerül az utunkba, így segít elkerülni a koccanásokat és baleseteket. A vészfékasszisztens kamerával és lézerérzékelővel együttesen határozza meg, hogy fennáll-e az ütközés veszélye. Ütközésveszély esetén helyzettől függően reagál: ha csekély a veszély, hang és fényjelzéssel figyelmeztet, ha nagyobb, működésbe hozza a fékasszisztenst a fékerő növeléséhez. Ha igazán nagy a baj, automatikusan működésbe lép a fékrendszer.

Sávtartó: 60-160 km/h sebességnél az autó egy egylencsés kamera segítségével beazonosítja a sávot, melyen haladunk, ha elhagyjuk azt, az elektromos szervokormány segítségével segít a visszatérésben. Ha lankadna az éberségünk, a rendszer hang és fényjelzéssel figyelmeztet arra, hogy ideje megállni pihenni valahol. Azt hiszem, egy fárasztó nap után a legnagyobb segítség, amit az autó adhat.

Romantikus dolog megkérni az anyósülésen utazó barátunkat, hogy vegye elő a kesztyűtartóból a térképet, és keresse meg a Kökörcsin utcát, ha viszont nincs kedvünk visszarepülni az időben, hanem egyszerűen csak szeretnénk odatalálni valahova elsőre a navigációs rendszer mindenben a segítségünkre lesz.
| Fotók: Ancsin Gábor / Képszerkesztőség
A cikket a Brand & Content készítette a Suzuki megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
