2019.09.06. 06:55

Ahogy mi, úgy a magyarországi személygépkocsi-állomány sem fiatalodik. A KSH adatai szerint immár több mint egy évtizede folyamatosan öregednek a forgalomban lévő autók, a tavalyi évben már elérték a 14,2 éves átlagéletkort. Ezzel együtt soha ennyi autót nem helyeztek még forgalomba, mint tavaly. Vajon hogyan jön ki itt akkor a matek?

Az ok igen egyszerű: a hazai új autók csak Magyarországon újak, több mint felük külföldről behozott használt autó, melyek életkora már a határátlépéskor legalább tíz év. Ezzel nem is az az elsődleges probléma, hogy nem feltétlenül alkalmasak a közúti közlekedésre, sokkal inkább az, hogy nem felelnek meg a környezetvédelmi elvárásoknak - legyen szó benzines vagy dízel üzemű autóról.

Egyébként egész Európában megfigyelhető az autóparkok öregedése: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2016-ban 11 év volt az átlag, ami 2013 óta minden évben két tizeddel növekedett. Érdekes, hogy egyes országokat nézve óriási különbségeket találunk, hiszen Nagy-Britanniában már a nyolcévesnél öregebb autó nagypapának számít, míg Lengyelország a maga 17,3 éves átlagával hozza a régió legmagasabb értékét, sajnos Magyarország is a lista alsó részén található.

Biztató jel azonban, hogy a válság után néhány évig nagyon rossz állapotban lévő újautó-piac kezd magához térni és évről évre bővül. Tavaly már több mint 120 ezer új autó talált gazdára, míg ez a szám 2010-ben a döbbenetesen kevés 46 ezernél állt meg. Mivel ma itthon még elmarad az 1000 főre jutó személygépkocsik száma az európai átlagtól (338, az EU-átlag 497-hez képest), ezért lenne is lehetőség erre a bővülésre, és az elmúlt évek tendenciáit figyelve van okunk reménykedésre.

De vajon milyen szempontok szerint vásárolunk majd, és főleg milyen tulajdonságokkal rendelkező autót? Vajon befolyásol minket a szomszéd és számít a környezet védelme is? Hogyan hatott ránk a dízelbotrány? Töltse ki kérdőívünket, hogy mindezekre fény derüljön.




A felmérés lezárult.

Az eredményeket hamarosan közzétesszük.