Hogyan vegyél és hogyan ne vegyél használt autót?
Ugyan az újautó vásárlások száma az utóbbi években egészen szépen nőtt (volt honnan), a többség még mindig használtan keres és vásárol. Személyes történeten keresztül mutatjuk be a buktatókat és egy szervizben forgattunk, ahol a tapasztalatokról, tanácsokról kérdeztük a szakembert.
István több hónap keresgélés után találta meg álmai autóját. Az sem tántorította el, hogy 200 kilométert kell érte utaznia, hiszen a hirdetés alapján minden paraméterében azt tudta, amire vágyott. A személyes találkozó és a próbaút csak megerősítette benne: ez az autó kell neki!
Egy hét múlva pénzzel a zsebében vonatozott Budapestről Keszthelyre, hogy négy keréken térhessen vissza. A biztonság kedvéért még egy online talált szaki műhelyébe azért elvitte a kocsit, mert nem akart kizárólag a saját – egyébként átlagosnál jobb – szakértelmére hagyatkozni. Itt jött a feketeleves, végül az autó maradt előző gazdájánál.
A történet részleteiben sok a tanulság annak, aki Istvánhoz hasonlóan kellemetlen meglepetéseket nem tartogató használt autót keres. Járjunk el körültekintően!
Meglátni és megszeretni
Kiváló állapot, átlagosnál kisebb futásteljesítmény, jó kaszni, benzines motor megbízható gázrendszerrel, még épp vállalható ár – István pont azt találta a hirdetésben, amit keresett. A jó hírű családi autót azért adja el, mondta telefonon keresztül szimpatikus tulajdonosa, mert kapott egy céges autót, de egyébként keveset, gond nélkül használta. A helyzet biztató volt, és amúgy is volt dolga Keszthely felé – egy kitérőt mindenképp megért a kocsi.
A személyes találkozó sem volt csalódás, a tulaj őszintének tűnt, az autó meg a körbejárás és tesztút alapján is szimpatikusnak. A fényezés szép (a szem előtt nem lévő részek alapján gyárinak tűnt), rozsdának nyoma nincs, a kocsi jól megy, hangja szép, gumik és minden más jó állapotúak, papírok rendben. Még az ár is lejjebb ment kicsit, amikor kiderült, hogy a reménybeli vevő fizetőképes és készpénzben rendezné az anyagiakat.
Volt kis fejvakarás, amikor a tulaj megtudta, hogy a biztonság kedvéért István szeretné, ha szaki is látná a kocsit, de belement. Saját szerelőt is ajánlott, de azért ennyire nem volt naiv a vevőjelölt, ezt a részét ő szerette volna intézni.
Régóta ismert szerelője nem vállalta a hosszú utat, így ajánlások, online értékelések alapján talált egy helyi mestert, aki saját műhelyében korrekt összegért vállalta az átnézést adott időpontban. A telefonban megmondta: a tényeket elmondja a kocsiról, de sem rá- sem lebeszélni nem fog senkit, neki nem dolga az alkuban segíteni.
A második randevú kínos feszengéssé vált
Néhány nap múlva kinyomtatott adásvételivel és a titkos zsebben dugdosott készpénzzel szállt fel a vonatra István. Aki az eddigiek alapján szinte biztos volt benne, hogy Hondával megy majd vissza a fővárosba.
A tulaj az állomáson várta, az autó tiszta, a műhely felé menet a gázrendszer előnyeiről csevegtek. A szerelő még az utcán körbejárta, átnézte az autót, az első rossz hírek már ekkor elhangzottak. A gyárinak füllentett (vagy vélt) fényezésről a rétegvastagságmérőnek köszönhetően kiderült, hogy éppen csak nyomokban gyári.
Mármint hogy csak néhány elemen az, mert a többségen javítva volt, még a tetőn is. Sok kis sérülés (köztük jégkár) vagy egy nagy karambol után javították vagy fényezték újra a kocsit. Volt még néhány intő jel már a gyors próbakör után is, de ezekről inkább az autó megemelése után akart nyilatkozni a szerelő.
Ekkor többek között az is kiderült, hogy a fékek tárcsával együtt cserések (nem azért, mert kopottak, hanem mert meg voltak korábban égetve), a felfüggesztéseken is van mit javítani és alul is hozzá kéne nyúlni a karosszériához a közelgő vizsga előtt, mert az idő vasfoga jobban kikezdte, mint kora alapján illett volna.
Talán a legfájdalmasabb az összes feltárt probléma közül az volt, hogy kezdődő (vagy már előrehaladott állapotú) hengerfejesnek bizonyult az autó. Túl volt töltve a hűtőfolyadék, magyarázta a szerelő Istvánnak négyszemközt – már ez is gyanús jel volt (alighanem használat alatt folyamatosan fogyott már belőle), amit bizonyosabbá tett, hogy a fagyállós lé közelről megvizsgálva zavaros volt. A mester ekkor már csóválta a fejét a sok hiba láttán és azt javasolta, egy emelkedőn hajtsák meg az autót, szinte biztos, hogy fel fog forrni a hűtőfolyadék.
Erre már nem került sor. István kifizette az átvizsgálás díját, a tulaj még elvitte az állomásra, út közben pedig még bemondott egy, az eredeti árnál jóval alacsonyabb ajánlatot. Ez még mindig nem volt vállalható az immáron ismert hibák alapján, sem a javítás várható költségei, sem az ezzel töltendő idő nem tűnt kecsegtetőnek.
Békében váltak el, de István azért felvetette, hogy az ismert hibákról jó lett volna előre tudnia, így talán mindketten megúsztak volna egy felesleges kört. Az nem derült ki, hogy a tulajdonos mindenről tudott, csak elhallgatta azokat, esetleg a hibák egy része rejtve volt előtte is.
Inkább a hozzáértőnek higgyünk, ne a megérzéseinkre hallgassunk!
A tanulságok viszonylag egyértelműek. Még az, aki jól ért az autókhoz, sem tévedhetetlen műszerek, műhely nélkül. Használt autót érdemes a lakhelyünkhöz minél közelebb keresni, mert így bukjuk a legkevesebbet. István vonatjeggyel, átvizsgálási díjjal, étkezéssel együtt elköltött erre a kalandra kb. 20 ezer forintot és kivett egy szabadnapot, ami ugyan bosszantó, de mégis sokkal jobb, mintha százezreket kellett volna az autóra költenie a vételár fölött.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy használtautó vásárlása esetén rengeteget spórolhatunk egy kis körüljárással és befektetéssel, azaz ha szakértővel is átnézetjük a kocsit és nem csak ránézésre választunk.
Ahogy akár újat, akár használtat vennénk, az esetleg szükséges hitel felvételével kapcsolatban is érdemes első körben szakértő segítéségét kérni. Például ilyen helyzetekben nyújthat megoldást a szabad felhasználású személyi kölcsön, amelyhez ma már fiókba sem feltétlen kell mennünk.
Az OTP Bank fix kamatozású személyi kölcsöne átlagosan akár 1 óra alatt igényelhető online, vagy személyesen a bankfiókban, akár 8 millió forintig.
THM mértéke: 9,5 – 24,7%
Az is valószínű, hogy használt autót nem találunk plusz költségek nélkül (mármint az olyan kalkulálható díjak fölött, mint az átírásé) – szervizre is maradnia kell pénzünknek. A vásárlás menetét épp azért kell a lehető legkörültekintőbben megtervezni, hogy a későbbi, nem kalkulálható költségeket minél alacsonyabban tarthassuk.
Hogy ezt hogy csinálják a profik, kiderül videónkból.