Nissan Qashqai e-POWER stresszteszt - elmentünk a végsőkig
Megnéztük, mekkora hatótávot lehet elérni egy hibrid Nissan Qashqai e-POWER-rel.
Alternatív hajtásláncok fontossága
Földünk védelme és a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt egyre fontosabb szerepe van a belsőégésű motorral szerelt autók mellett az alternatív hajtási módokkal ellátott rendszereknek is. Az elektromos autók beköszönte hozta el a teljesen zöld szemléletű autózást, azonban a jelenleg elérhető hatótávok és a töltőhálózat lefedettsége miatt még nem mindenkinek elérhető opció.
A villany- és a belsőégésű motorral szerelt autók között egy tökéletes megoldást jelenthet az e-POWER hibrid technológia, mely előtérbe helyezi a környezetvédelmet, viszont a hatótávok miatt nem kell aggódnia a felhasználónak, olyan távolságokat tud megtenni, mint akár egy átlagos benzines autóval, valamint a kúthálózat miatt a tankolása is egyszerű és gyors.
Ennek a hibrid technológiának egy új állomása a Nissan e-POWER rendszere, így ezt vettük górcső alá. Ahhoz, hogy megtapasztaljuk mire képes a Nissan új hajtása, a hatótávját vizsgáló stressztesztnek vetettük alá és megnéztük, hogy mire képes, ha elmegyünk vele a végsőkig. Ehhez meghatároztunk országon belül egy távoli pontot, ahova el kellett vele jutni és onnan haza is kellett jönni – tankolás nélkül. A fő fókusz az autópályás hatótávon volt, de ezen felül megvizsgáltuk azt is, hogy mennyire hatékony városi, elővárosi használatban.
E-POWER - Miben más ez egy átlagos hibrid vagy elektromos autóhoz képest?
Az elektromos meghajtás egyértelmű, a kerekek hajtását a villanymotor látja el, az ehhez szükséges elektromos áramot pedig egy nagy kapacitású akkumulátorban tárolja, melyet különböző teljesítményű töltőkön keresztül lehet táplálni.
Az általános hibrid rendszerek ezzel szemben legtöbbször egy közepes teljesítményű benzin-, és egy kis villanymotor házasításából állnak, mely egy kis akkumulátorral egészül ki. Az elektromos motor az autó megmozdításáról, esetleg bizonyos alacsony sebességig történő gyorsításáról gondoskodik, huzamosabb haladást azonban csak a belsőégésű motorral lehet elérni. Ebben az esetben tehát mindkét motor meg tudja hajtani a kerekeket.
Az e-POWER teljesen új hajtáslánc, mely egy elektromos autó csendességét és nyomatékát vegyíti az egyszerűen és gyorsan megtankolható benzinmotor praktikumával – ezzel megfelel a szigorú, Euro 6d előírásoknak is. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az első kerekeket csak és kizárólag az elektromos motor hajtja, az ehhez szükséges áram előállításáról egy 158 lóerős (250 Nm), 1,5 literes, 3 hengeres turbós benzinmotor gondoskodik, ez tölti fel az 1,97 kWh-s lítium-ion akkumulátort a szükséges energiával.
A 190 lóerős, 330 Nm leadására képes villanymotor gondoskodik az azonnal jelentkező teljesítményről és a 7,9 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulásról. Az autó végsebessége 170 km/h, a 20 colos kerekeknek köszönhetően autópálya tempónál is stabilan lehet vele utazni.
Hibrid autó, hibrid környezetre
Városi használatban és kisebb gyorsításoknál élvezhetjük a csendet, mintha egy elektromos autóban ülnénk, ha pedig lepadlózzuk az autót, felpörög a benzinmotor és elkezdi tölteni az akkumulátort. Érdekesség, hogy az autó érzékeli azt is, hogy milyen útfelületen haladunk; ha rázósabb, rosszabb úton közlekedünk, akkor beindítja a belsőégésű motort és töltésbe kezd, hiszen az út frekvenciája miatt kevésbé érezzük a motor rezgéseit.
A felhasználói élmény és az autó változatos útviszonyok közötti ideális teljesítménye egyaránt kiemelt hangsúlyt kapott a hajtáslánc kialakításakor. A felhasználó szépen csendben, tisztán elektromos módban elindul otthonról, majd miután elhagyta a települést és rosszabb útra, esetleg nagyobb tempóra vált, töltésbe kezd a benzinmotor jóvoltából.
Ez a töltöttség hasznos, amennyiben még emelkedővel vagy más terepviszonyokkal kell megküzdeni, viszont a regeneratív fékezésnek köszönhetően ismét feltölti magát - innentől pedig ismét rendkívül zölden tud üzemelni. Ha végiggondoljuk, ez a klasszikus agglomerációból bejáró közlekedés, melyre rengeteg ember keres megfelelő közlekedési eszközt - erre ad választ a Nissan új hajtáslánca is.
Stresszteszt – elmentünk a végsőkig
A feladat adott, megnézzük milyen hatótávot tudunk elérni az e-POWER-rel. Ehhez Magyarország egy távolibb pontját tűztük ki célul, Hajdúszoboszlót, illetve előtte és utána is csillagtúra jelleggel terveztünk be rövidebb utakat. 250 kilométer az M3-as, illetve az M35-ös autópályán, csak az egyik irányba és onnan még haza is kell jönni. Emellett kipróbáltuk az autó hatékonyságát egyéb útszakaszokon is, például az M0-s autóúton és városban is. Az út 90% autópálya, 5% országút és 5% városi szakaszból állt. A teljes utat 87 km/h-s átlagsebességgel, nagyjából 8 óra alatt tettük meg.
Nincs megállás
Az e-POWER legnagyobb előnye egy elektromos autóhoz képest, hogy ha fogynak a kilométerek, csak begurulunk egy benzinkútra és teletankoljuk. A villanyautóktól sokakat eltántorító aggály, miszerint mekkora hatótávot tud megtenni az autó, tehát pipa. Az autó átvételénél 850 kilométeres hatótávot írt ki a rendszer, feltehetőleg a teszt előtt javarészt városban használták – ami az autó legfőbb felhasználási területe.
Az autópályás és országutas szakaszokat zokszó nélkül, kényelemben teljesítette a kocsi – a háromféle üzemmód közül (Eco, Standard és Sport) a középső, Standard módot próbáltuk. A tankolásra figyelmeztető lámpa és üzenet Budapest határában villant fel, nagyjából 85 kilométer hatótávot jelezve. Ettől kezdve vált izgalmassá a teszt.
Innentől átkapcsoltunk Eco üzemmódba az autót, illetve bekapcsoltuk az e-Pedal Step funkciót is. Az e-Pedal Step az egypedálos vezetést segítő rendszer, melynek használatával gyakorlatilag nem is kell a fékre áttennünk a lábunkat (maximum 0,2 G-s lassulást tud) - amikor az autó lassul, visszatáplál a rendszer, így növeli folyamatosan a hatótávunkat.
Az autó EV módját is folyamatosan igénybe vettük a városban araszolós részekhez, ilyenkor csak és kizárólag az elektromos motor van használatban, az akkumulátor töltése szünetel. A rendszer negyedig engedi meríteni az akkumulátorokat, ezt követően átvált normál üzemmódba és megkezdi a töltést a benzinmotor. Ezekkel a funkciókkal még jócskán ki lehetett bővíteni a hatótávot, látszik, hogy kifejezetten szereti a városi üzemmódot az autó, ilyenkor nagyon jó a fogyasztása.
A tesztút végére kiváló lett az összhang, az 55 literes üzemanyagtartályt szinte az utolsó cseppig kihasználtuk, a végére csak 4 kilométer hatótáv maradt és mivel az adott sugarú körön belül nem volt másik benzinkút, így a tankolás következett. A computer 8,1 literes átlagfogyasztást írt ki, amikor megérkeztünk a kútra. 680 kilométert tettünk meg 55 liter benzinnel, ami átszámolva 8,08 literes fogyasztás jelent - pontosan számolt tehát a fedélzeti elektronika.
Nagyon jó volt megtapasztalni az újfajta hajtásláncot. Tökéletes megoldás a városi, elővárosi közlekedésre – itt tud igazán hatékonyan, keveset fogyasztva működni, viszont a stressztesztből az is kiderült, hogy hosszabb, az országot átszelő utakat is kompromisszumok nélkül, kényelmesen meg lehet vele tenni.