Így lehet egy apró hibából igazi rémtörténet
Egy műszaki hiba sosem jön jókor, de bizony akad, amikor a lehető legrosszabb időzítéssel korhad le valami az autón. Az előzetes felkészülés, vészhelyzeti megtakarítás azért fontos, hogy ha beüt is a baj, az időzítés ne okozhasson gondot.
Szokták mondani, hogy ha bármi bonyolultabb, mint két fogaskerék, az bizony bármikor elromolhat. Egy autó ennél jóval bonyolultabb, és fantasztikusabbnál fantasztikusabb meglepetésekkel szolgálhat a tulajdonosainak még akkor is, ha kímélve használt, folyamatosan karbantartott modellről van szó. Vannak persze olyan problémák, amiket lehet előre látni például a gépjármű korából vagy valamilyen külső körülmény alapján, de akad jó néhány olyan hibalehetőség, amelyek a derült égből érkező villámcsapás megfelelői.
Cikkünkben először néhány, saját és ismerősi körből vett példával mutatjuk be, mennyire váratlanul érhet minket (és a pénztárcánkat) egy-egy ilyen meglepetésszerű eset, majd arra is hozunk javaslatokat, hogyan lehet az ilyesmire felkészülni.
Francia átok nem létezik!
Kezdjük először egy saját történettel. Francia autót vásároltam, ráadásul használtan, de még az adásvétel előtt átnézettem szerelővel, aki mindent rendben talált. Megkaptam persze, hogy majd elér a francia átok, de évekig problémamentesen kiszolgált a bogárzöld gép. Aztán egyszer, épp a nagy magyar vidék kellős közepén, egy sokadrendű úton kezdett rángatni az autó, majd pár száz méter után teljesen megadta magát.
Az ismerős szerviz több száz kilométerre volt, ezért gyalog kellett eljutni a következő faluba, ahol megkerestem az első szakit. Ő eljött az addigra levélnehezékké degradálódott zöldségig, belenézett a motortérbe, majd dünnyögve csóválta a fejét - ez az álmoskönyv szerint nem jelent jót. Ez már nem megy sehová - mondta, majd visszavitt a faluba, kerítettünk egy trailert és bevontatta magához a kocsit. Kiszedett belőle mindent, ami mozdítható, majd megállapította, hogy egyetlen, apró fémalkatrész hibásodott meg, egész egyszerűen egy előre nem látható anyagfáradás miatt. A cseréje pár perc, de meg kell rendelni, ki kell várni.
Így aztán megismertem a magyar távolsági buszozás addig nem tapasztalt rejtelmeit, a következő hetekben bérelt autóra váltottam, majd visszatértem a kis faluba, ahol megtörtént a csere...
Igaz, addigra kiderült, hogy az apró alkatrészt aranyárban mérték. Két hét után ültem be ismét a saját autómba, ami vidáman, mintha mi sem történt volna, pöccre indult és még évekig hűséges társam volt.
Akkor azonban elég ronda számlát eredményezett az eset: ott volt a tréler bérlése, az alkatrész ára, a kéthétnyi bérautó költsége - komolyan, még a szervizes munkadíja volt a legkisebb tétel, pedig mindez hétvégén történt, ami szintén megnyomta a ceruzát a végösszegen. Nem igazán számoltam ilyesmivel előre, épp ezért abban a hónapban volt egy kellemetlen kölcsönkérésem családon belül.
Sztorik az út széléről és az autók alól
A kollégákat körbekérdezve meglepett, hogy szinte mindenkinek volt már hasonló "élménye". Egyikük autójában minden előzetes jelzés nélkül csontig lemerült az akku épp akkor, amikor vidékre indult volna egy halaszthatatlan családi ügyet elintézni, ráadásul a másik, családban lévő autóra nem sokkal azelőtt zuhant rá egy faág és kapott az első szélvédő kavicsfelverődést, így az kiesett a képből. Mivel a célállomásra szinte lehetetlen volt időben eljutni tömegközlekedéssel, végül a szomszédtól kérték kölcsön az autóját. Ezzel ugyan sikerült egy bérautó költségét megspórolni, de egy új akkumulátor nem volt épp olcsó: egy jó minőségű típus kiszállítással és beszereléssel komoly kiadást jelentett egy hagyatéki ügy kellős közepén, ami azóta sem szép emlék.
Egy másik munkatársunknál az útpadka űzött kellemetlen tréfát. Ez elsőre nem hangzik vészesen, hiszen néhány évtizede egy defekt legfeljebb 10-20 percnyi fennakadást okozott és némi testmozgással járt, míg félreálltunk és kicseréltük a sérült abroncsot a pótkerékkel. A szóban forgó autó azonban már egy Ford Mustang Mach-E volt, ennek megfelelően a kerekei is speciális, erősített oldalfalú, szenzoros peres gumi, guminyomás-figyelővel. Ezért aztán nem is lehetett bárhol beszerezni a megfelelő újabb kereket, a gumi oldalán tátongó lyukat pedig nem igazán lehetett befoltozni valamilyen defektjavító csodakészlettel. A kolléga aznapi munkája, egy vidéki forgatás azonnal kútba esett, helyette tréleres utazás lett a napi program, és persze egy nem épp olcsó, új, speciális kerék megrendelése. Még jó, hogy nem épp egy külföldi út során történt mindez...
A harmadik érkező történet azonban már Olaszországban esett meg. „Kellemes nyári csütörtök este volt, így jött az ötlet, hogy menjünk el a külvárosi szálláshelyről Milánó belvárosába sétálni és vacsorázni, mielőtt hazautazunk. Addig minden rendben ment, amíg beértünk a belvárosba, de az autó egyszer csak erőtlenné vált, lelassult, majd némi füst, égett gumiszag és jöttek a hibaüzenetek" - meséli a kolléga.
"Félreállás után, hibanyomozás, assistance, szerviz lehetőségek keresése pipa és egyben kuka, este már nem jutottunk semmire. Szerencsére barátokkal voltunk, akik külön autóval jöttek, így velük haza tudtunk menni a szállásra. Másnap péntek, de tudunk-e szerelőt találni? Kiderül-e, mi a hiba? Megjavítható-e? Ha igen, mikorra és mennyiért? A szállás szombatig van csak, ha addigra nem lesz kész, akkor mi legyen? Tréler hazáig? Ráadásul 3 kutyával? Maradni, amíg elkészül? Eleve frusztráló a sok bizonytalanság, ahogy az esetleges válaszok anyagi kérdései is. Reggel visszamentünk az autóhoz, remélve, hogy saját erőből vagy vontatva eljutunk a legközelebbi szerelőig. Azért nem csak itthon, hanem külföldön is eléggé betáblázott a szerelők ideje, és egyébként is volt bennünk némi félsz a bennünk élő sztereotípiák miatt - az olaszoknál nem sürgős a munka -, szóval elég kétséges volt, hogy tudnak-e, akarnak-e segíteni nekünk. Végül hatalmas szerencsénk volt. A lerobbanástól nagyjából 300 méterre pont volt egy szakszervíz, ahol nagyon-nagyon kedvesek voltak. Megértették a problémát: másnap indulnunk kellene haza, 3 kutyával, csomagokkal (bár kicsit nehéz volt az angolul nem igazán beszélő főnöknek elmagyarázni, a gesztikulálás sokat segített, abban elég erősek). Soron kívül előre vették az autónkat és egy gyors átvizsgálás után kiderült, csak egy csapágy okozza a problémát."
Itt a történet boldog vége? Dehogy! "Ez a csapágy a klímakompresszoré, a rendszer pedig együtt vezérelt a motor tengelyével is. Mivel a csapágy beállt, a klíma tengelye megszorult, így viszont a vezérműszíj azon csak csúszni tudott, ezért volt az égett gumiszag és füst. Vállalták, hogy zárásig megcsinálják nekünk, szólnak, ha elkészültek. A hiba miatt a teljes klímakompresszort cserélni kellett, márkaszervíz lévén csakis gyári alkatrésszel, így a vége közel 300 ezer forintnyi összegbe került, leginkább az alkatrész ára miatt (ami ma sem kevés pénz, de 2015-ben aztán pláne vaskos összegnek számított). Az utazás eleve sokba került, nem nagyon voltunk felkészülve ilyen plusz kiadásra, de kis segítséggel megoldottuk. De járhattunk volna sokkal rosszabbul is. Akár a tréler hazáig és otthoni javíttatás opciót nézzük, akár az elhúzódó javítással járó plusz költségeket, csak rosszabbul járhattunk volna. De végül időben, kényelmesen, simán hazaértünk. Ja, az autóval sem előtte, sem azóta nem volt semmi probléma, sosem hagyott cserben minket, pedig Európa nagy részét már bejártuk vele, és még ma is az a fő utazó autónk."
Miért nem gondoltam erre korábban?
A fenti sztorik jól mutatják egyrészt azt, hogy az autó - bármennyire is törődünk vele, vagy bármilyen megbízható modellt is választunk - bizony időnként megmakacsolja magát és előre nem látható hibákat produkál. Másrészt az ilyen problémák akár olyankor érkezhetnek, amikor jelentős hátrányt okoznak időben és pénzben egyaránt. Erre csak úgy lehet felkészülni, hogy előre létrehozunk valamilyen "vészhelyzeti alapot", amelyből fedezni tudjuk a javítás költségeit, vagy épp azokat a kiadásokat, amelyek a legrosszabbkor beütő gond miatt felmerülnek a trailertől a kölcsönautón át a kiesett munkák következményeiig.
Erre egy rugalmas, bármikor hozzáférhető megtakarítás a legalkalmasabb, mint amilyen például az OTP Bank Persely szolgáltatása. Az OTP MobilBankban elérhető funkció segítségével egyszerűen és díjmentesen tehetünk félre tetszőleges összegeket általunk kiválasztott célokra, mint amilyen például a fentiekhez hasonló váratlan meghibásodás is.
Az autós példákra emellett még az OTP Bank e-Gépkocsinyeremény-betét szolgáltatása rímel: ez egy olyan megtakarítás, amellyel nem csak takarékoskodhatunk, de havonta egy új autót is kisorsolnak. Mondhatnánk, ha akkora a baj a saját kocsinkkal, kis szerencsével már meg is lesz a csere, de ha mégsem a mi nevünket húzzák ki a virtuális kalapból, akkor is ott a félretett pénz, amely már 10 ezer forinttól elérhető, bármikor díjmentesen, online visszaváltható, ezáltal átmeneti vagy hosszabb távú megtakarításra is alkalmas.
És igen, ilyenkor is jöhet a felforrt hűtővíz, az alattomos padka vagy egy rejtett anyaghibás apróság - de nem talál minket felkészületlenül.
A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül befektetési ajánlásnak, vagy ajánlattételi felhívásnak. Az OTP Bank Nyrt. által forgalmazott értékpapírokkal és befektetési formákkal kapcsolatos konkrét információkról, a költségekről és a lehetséges kockázatokról részletesen tájékozódjon az OTP Bank holnapján ( www.otpbank.hu) elérhető hivatalos tájékoztatóból és a kezelési szabályzatból, valamint hirdetményből.