Aki nem megy ide el megnézni az Uhlenhaut kupét, annak leszűröm a gépéről az internet

2008.01.05. 08:31
25 hozzászólás

A lényeg:

  • Néhány szuperkülönleges régi autó
  • Technisches Museum, Mariahilfer Straße 212, 1140 Wien
  • A kiállítás nyitva: március 2-ig

Kate Jackson, a Long Blondes énekese

A popzene hozzáértő kedvelői között ismert, hogy ha az ember a világszínvonalnak tenné ki magát, akkor egyszerűen el kell menni Bécsbe.

Lásd például Bede Márton cikkeit a Yeah Yeah Yeahs és a Long Blondes koncertjeiről – két átkozottul jó zenekar, akik Bécsben fellépnek karrierjük elején vagy csúcspontján, Magyarországra meg, izé, valószínűleg soha nem jutnak el, vagy majd ha Karen O már vénasszony, Kate Jackson (→) meg sheffieldi háziasszony lesz.

A korong alakú világ zuhatagokkal tarkított pereme egész pontosan a nemrég megsemmisült államhatáron van. És egyáltalán nem csak popzenében: autóban is.

Bpower olvasónk hívta fel a figyelmet egy megrázó kulturális eseményre:

Mercedes-Benz 300SLR Uhlenhaut kupé a Bécsi Műszaki Múzeum Chromjuwelen - Autos mit Geschichte kiállításán. Fotó: Bpower
Mercedes-Benz 300SLR Uhlenhaut kupé. Fotó: Bpower

Üdv minden autóbuzinak! A Bécsi Műszaki Múzeumban van most egy kiállítás (Chromjuwelen - Autos mit Geschichte, azaz Krómékszerek - Autók történetekkel), és olyan penge verdákat lehet ott látni, mint a Bugatti Type 57 SC Atlantic Coupé vagy a Mercedes-Benz 300SLR.

Bpower fényképezett is:

Erre a programra mondhatnám, hogy opcionális, de nem az: erre egyszerűen el kell menni. Ha kell, gyalog. Két érvvel is alá tudom támasztani.

1. Mercedes-Benz W196 „Typ Monza”

Mercedes-Benz W196 Typ Monza a Bécsi Műszaki Múzeum Chromjuwelen - Autos mit Geschichte kiállításán. Fotó: Bpower
Fotó: Bpower

Ezzel az autóval tért vissza 1954-ben az európai Grand Prix bajnokságból lett Formula–1-be a Mercedes-Benz a második világháború után, hogy feltörölje vele Európa összes versenypályáját. 1954. július 4-én versenyezett először, Juan Manuel Fangio meg is nyerte vele a Reimsben rendezett francia GP-t.

A következő versenyen Silverstone-ban kiderült, hogy az áramvonalasított karosszéria – ez a Typ Monza – nem jó a kanyargósabb pályákra, csak a hosszú egyenesekből álló reimsire. Innentől a W196 nyitott kerekű versenyautó lett, Fangio és Stirling Moss az autó 12 versenyéből 9-et megnyert vele.

A kiállított autóban győzte le egyetlen alkalommal Moss Fangiót, az 1955-ös brit GP-n, Aintreeben. Az autó itt már nyitottan, Moss mindjárt győz:

Stirling Moss az 1955-ös brit Grand Prix-n a Mercedes-Benz W196-ban. Forrás: Mercedes-Benz
Milyen hangja lehetett a soros nyolchengeresnek azokon a csöveken? Forrás: Mercedes-Benz

A W196 kétszemélyes változata volt a 300SLR, amivel Moss leghíresebb győzelmét szerezte, az 1955-ös Mille Miglián (a videón az 1954 elgépelés):

És amivel egy hónappal később Pierre Levegh a tömegbe repült Le Mans-ban, több, mint nyolcvan ember halálát okozva.

Pierre Levegh Mercedes-Benz 300SLR versenyautójának maradványai az 1955-ös Le Mans-i katasztrófa után. Forrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz

Ekkor már fejlesztették az autó következő verzióját, ami 1956-ban indult volna, a megváltozott szabályok miatt kupéként, de mivel az összes megnyert verseny, és a Le Mans-i katasztrófa miatt a Mercedes-Benz visszavonult az autósportból, az autó –

2. Mercedes-Benz 300SLR Uhlenhaut kupé

– hirtelen versenysorozat és cél nélkül maradt. Kettő darab készült belőle (a Kék és a Piros, üléseik színe alapján), az egyikkel Rudolf Uhlenhaut, a Mercedes-Benz Motorsport technikai igazgatója járt onnantól dolgozni (és a fiával autózni):

Rudolf Uhlenhaut és fia, Roger, a később róla elnevezett 300SLR kupéban. Forrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz

Ez egész pontosan annak analógiája, mintha Lewis Hamilton tavalyi F1-es McLaren-Mercedesébe valaki faragna még egy széket, fölé egy tetőt, a fenekére meg biggyesztene egy rendszámot, és elvinné a srácát 280-nal, mert az Uhlenhaut kupé annyit tudott. Az ötvenes évek közepén.

Ezért kell megnézni. Mert ilyen soha többé nem lesz.

Ja, eszembe jutott egy harmadik érv is:

Bugatti Royale a Bécsi Műszaki Múzeum Chromjuwelen - Autos mit Geschichte kiállításán. Fotó: Bpower
Igen, ez egy Bugatti Royale. Fotó: Bpower

Március másodikáig a maival együtt kilenc hétvége van! Az annyi, mint az összes Bugatti Royale és az összes Uhlenhaut kupé együtt, plusz még egy.

Nyomás!