Aki nem megy ide el megnézni az Uhlenhaut kupét, annak leszűröm a gépéről az internet
A lényeg:
- Néhány szuperkülönleges régi autó
- Technisches Museum, Mariahilfer Straße 212, 1140 Wien
- A kiállítás nyitva: március 2-ig
A popzene hozzáértő kedvelői között ismert, hogy ha az ember a világszínvonalnak tenné ki magát, akkor egyszerűen el kell menni Bécsbe.
Lásd például Bede Márton cikkeit a Yeah Yeah Yeahs és a Long Blondes koncertjeiről – két átkozottul jó zenekar, akik Bécsben fellépnek karrierjük elején vagy csúcspontján, Magyarországra meg, izé, valószínűleg soha nem jutnak el, vagy majd ha Karen O már vénasszony, Kate Jackson (→) meg sheffieldi háziasszony lesz.
A korong alakú világ zuhatagokkal tarkított pereme egész pontosan a nemrég megsemmisült államhatáron van. És egyáltalán nem csak popzenében: autóban is.
Bpower olvasónk hívta fel a figyelmet egy megrázó kulturális eseményre:
Mercedes-Benz 300SLR Uhlenhaut kupé. Fotó: BpowerÜdv minden autóbuzinak! A Bécsi Műszaki Múzeumban van most egy kiállítás (Chromjuwelen - Autos mit Geschichte, azaz Krómékszerek - Autók történetekkel), és olyan penge verdákat lehet ott látni, mint a Bugatti Type 57 SC Atlantic Coupé vagy a Mercedes-Benz 300SLR.
Bpower fényképezett is:
Erre a programra mondhatnám, hogy opcionális, de nem az: erre egyszerűen el kell menni. Ha kell, gyalog. Két érvvel is alá tudom támasztani.
1. Mercedes-Benz W196 „Typ Monza”
Ezzel az autóval tért vissza 1954-ben az európai Grand Prix bajnokságból lett Formula–1-be a Mercedes-Benz a második világháború után, hogy feltörölje vele Európa összes versenypályáját. 1954. július 4-én versenyezett először, Juan Manuel Fangio meg is nyerte vele a Reimsben rendezett francia GP-t.
A következő versenyen Silverstone-ban kiderült, hogy az áramvonalasított karosszéria – ez a Typ Monza – nem jó a kanyargósabb pályákra, csak a hosszú egyenesekből álló reimsire. Innentől a W196 nyitott kerekű versenyautó lett, Fangio és Stirling Moss az autó 12 versenyéből 9-et megnyert vele.
A kiállított autóban győzte le egyetlen alkalommal Moss Fangiót, az 1955-ös brit GP-n, Aintreeben. Az autó itt már nyitottan, Moss mindjárt győz:
Milyen hangja lehetett a soros nyolchengeresnek azokon a csöveken? Forrás: Mercedes-Benz
A W196 kétszemélyes változata volt a 300SLR, amivel Moss leghíresebb győzelmét szerezte, az 1955-ös Mille Miglián (a videón az 1954 elgépelés):
És amivel egy hónappal később Pierre Levegh a tömegbe repült Le Mans-ban, több, mint nyolcvan ember halálát okozva.
Forrás: Mercedes-Benz
Ekkor már fejlesztették az autó következő verzióját, ami 1956-ban indult volna, a megváltozott szabályok miatt kupéként, de mivel az összes megnyert verseny, és a Le Mans-i katasztrófa miatt a Mercedes-Benz visszavonult az autósportból, az autó –
2. Mercedes-Benz 300SLR Uhlenhaut kupé
– hirtelen versenysorozat és cél nélkül maradt. Kettő darab készült belőle (a Kék és a Piros, üléseik színe alapján), az egyikkel Rudolf Uhlenhaut, a Mercedes-Benz Motorsport technikai igazgatója járt onnantól dolgozni (és a fiával autózni):
Forrás: Mercedes-Benz
Ez egész pontosan annak analógiája, mintha Lewis Hamilton tavalyi F1-es McLaren-Mercedesébe valaki faragna még egy széket, fölé egy tetőt, a fenekére meg biggyesztene egy rendszámot, és elvinné a srácát 280-nal, mert az Uhlenhaut kupé annyit tudott. Az ötvenes évek közepén.
Ezért kell megnézni. Mert ilyen soha többé nem lesz.
Ja, eszembe jutott egy harmadik érv is:
Igen, ez egy Bugatti Royale. Fotó: Bpower
Március másodikáig a maival együtt kilenc hétvége van! Az annyi, mint az összes Bugatti Royale és az összes Uhlenhaut kupé együtt, plusz még egy.
Nyomás!