Hány ló a Tehén?
Megmértük. Olyan ez, mint egy pozitív AIDS teszt: az ember alapvetően abból indul ki, hogy úgyis negatív lesz, vagy, mint jelen esetben, hogy ejnye, de jól is megy az autó, tán még több is, mint a gyári 180 ló. Új autóknál gyakran van is ilyen, hogy valójában erősebbek, mint papíron.
Hát ja, a Tehén nem új autó, tíz év, 173 ezer kilométer, meg egy automata váltó eszegeti a teljesítményt, de a 180 ló így is nevetségesen kevés ekkora motortól. Nincs túlfeszítve, no. Kigurultam tehát Budakalászra, ahol a Teljesítménymérés.hu székel, hamarost jött Kari is, aki hozta Csövit, aki egyszer volt bajnok összetettben rali juniorban, vagy valami ilyesmiben, ami csak relatíve nagy szó, hiszen Kari ismeretségi körébe máshogyan igen nehéz bekerülni. Csövi egy Ford Torneót hozott mérni, mint a Sparcocucc.hu cégautója, mi más, a lényeg, hogy dízel, ebben is mérjük a fogyasztást.
Le kellett súlyozni a hátulját, Teljesítménymérő István belerakott vagy 140 kilónyi ballasztot. Kipányvázta a Tehenet elöl-hátul, szagelszívó a kipufogó elé, bele egy szonda, összkerék bekapcs, mert az pontosabb képet ad. Az automata váltó gigantikus szopás egy teljesítménymérőnek, mert igazából egy konkrét fokozatban kéne minél nagyobb fordulat-skálán végigpörgetni a motort, egyre nagyobb gázzal. Az automata váltó viszont épp úgy működik, hogy nagyobb gázra visszakapcsol.
István tehát kínlódott vele rendesen, a Tehén bőgött és az istrángot rángatta, én meg fostam, mert mellette álltam, ahol még ilyenkor a legbiztonságosabb, de én inkább a legkevésbé veszélyes kifejezést használnám. Óra szerint olyan 160-170-nel áll ilyenkor az autó, és lehet, hogy paranoid vagyok, de garantáltan az jut először eszembe, hogy leesik az egyik kerék és péppé zúzza a fejem. A második gondolat már reálisabb: a gumi barázdái közé szorult kavics, ami 130-nál még tök stabil volt, 170-nél, amennyivel még sose mentem, pont kiugrik, és mondjuk a szemgödrömbe fúródik, hogy ne gondoljunk egyből a legrosszabbra (áttétes rák).
Úgyhogy kimentem az udvarra, és inkább megvártam, míg végez a főnök. Végül valahogy sikerült rávennie a tehenet, hogy valamelyik fokozatból ne váltson feljebb, és meglett az eredmény, ami sajnos nem egészen van szinkronban titkos vágyaimmal. Én akár 181 lovat is el tudtam volna képzelni a gyárilag ígért 180 helyett, de ez bizony sajnos 167,7, ami nem egészen annyi. Utoljára a Golf II GTI-met mértük, még az első tévéadás miatt, egyébként az életben nem jutna eszembe ilyen ökörség, minek bosszantsam magam? Mert persze a jócskán tizenéves Golf se tudta már a gyári számokat, persze azt mondják, a legtöbb autó gyárilag sose annyi, hanem kevesebb. Ugyanakkor azonban az új autóknál az tapasztaltuk, hogy inkább több.
Na mindegy, nem tagadom, ezt a csapást még ki kell hevernem. Hazafelé a Szentendrei úton tankoltam, és beleraktam a tankba a két fogyasztáscsökkentő tablettát, ami ugye teljesítménynövekedést is ígér, de mivel teljesítménymérés közben épp a prospektusát olvasgattam, az alapján már nagy összegben mernék fogadni, hogy nem lesz különbség.
Tartja valaki?