A hibrid Camry-cikk kapcsán felvetődött bennem, hogy de jó lenne pontosan tudni, milyen manőverekből áll össze egy hibridautó magánimportja, és mennyibe kerül mindez a reménybeli tulajnak. Volt már egy általánosabb cikkünk a magánimporttal kapcsolatos felesleges szívásokról, de írtam egy levelet a regadó intézményének örök üldözőjéhez, a lánglelkű Vomitnak:
Hali, egész véletlenül 8-) nem tudod, mennyibe kerül, ha haza akarok hozni és rendszerbe állítani egy 5,41 millió forintos kinti árú hibrid Toyota Camryt (2,4 benzin)?
És nem késett a válasz. Nincs benne sok tényleges, konkrét összeg, de annyira hangulatos, hogy nem lehet nem közölni. Mivel Vomit elvből nem használ ékezetet, nagybetűt, és közponozni is hektikusan központoz, előemésztettem és átírtam a levelet. Ami így szól:
Hát ennyi. Én nem kezdenék bele semmi pénzért, maradok a hazai piacon.Hello
Attól függően, hogy honnan hozod, van vám meg minden más.
Ha hajókázni kell, akkor legtisztább Rotterdamban vagy Brémában vámolni, optimális esetben német Tageszulassunggal (egy napra teljes értékű forgalombahelyezés, megszületik egy rendes forgalmi, egy napra biztosítás, új autónál ketyegni kezd a garancia). A lényeg, hogy semmiképpen ne itthon váljon uniós áruvá, mert a vámolásnál egyrészt a kikötőből az ideszállítás árát is szépen hozzábecsülik az árhoz, megvámolják és megáfázzák, plusz rászámolnak egy 100K+ összegű környezetvédelmi díj francot.
Ha EU-n kívülről vagy belülről ide újnak számító állapotban jön, az áfát mindenképpen itt kell fizetni (ha nem jól csinálod, és pl. kereskedőnel külföldön is befizeted, eléggé megszívod). Ha nem tetszik a vámosnak a vételár, akármit kitalálhatnak áfa-alapnak, legtöbbször a kereskedő és lízingelők sápjával felfújt magyar listaár alapján vasalják be az áfát. Legtisztább, hogy ha mire ide kerül, az első (akármelyik országbeli) forgalombahelyezés óta eltelik 6 hónap, és lefut minimum hatezer km-t, akkor a magyar áfa sem merül fel.
Ha vám és áfa nem téma már, továbbra is jobb neked, ha uniós árukent jön. De még így is akár új, akár használt, 5 (egyedi regadóval 6) db vizsgálaton akarják szerepeltetni (ez mindenféle uniós direktívákba ütközik, de a jelek szerint senkit nem zavar). Ebből 3-at (szemle, műszaki, integrált vizsgálat) egy füst alatt letudhatsz kb. 40e forintért az NKH-nal. Ha nincsen szerencséd, neked kell bizonyítani, hogy pont erre a kivitelre van európai típusengedély (nem tudom, árulnak-e itt vagy mashol ilyet).
Ha van ilyenje, és tényleg neked kell megszerezni, a magyar márkaképviselet nem tagadhatja meg a nyilatkozat kiadását, de pénzikét kérhet érte, max 100 ejrót.
Ha neked kell egyedi forgalombahelyzest kérincsélned, itthon felejcsdel, vissza kettő lépéssel korábbra a német Tageszulassunghoz.
Ha az első kört letudtad az NHK-nál, elindítasz az ocsiban egy 8e körüli származásellenőrzés nevű újabb lenyúlást, utána adhatod be a vámhoz a regadó adatlapot. Ha nincsen vámazonosítód, egy napod annak a fontos létrehozásával fog telni. A regadó beadványnál a használt meg akar a nem igazán tökéletes értékű új autónál opcionálisan kérheted az egyedi regadó kivetést. Ekkor van a röpke 60 napos kitérő Békéscsabára, 45e előre lerótt díjjal, kétszeri lemenéssel, stb.
Új autó esetén már a néhány hónapos kört is megsüvegeli a fix avulási táblázat, 3 éves korig akár még jól is járhatsz az értékbecslés helyett a fix táblázat választásával.
A hibrid cuccokra új állapotban 190e forint a regadó. Ennek a fix avulási táblázat alapján félévesen 86 százalékát fizeted, egyévesen 80 százalékát, másfél évesen 76 százalékát, ahogy itt az alsó táblázatból kiolvasni.
Amikor letudtad a regadó-befizetést, és megvan onnan is a sajtpapír, csináltathatod az eredetvizsgálatot, kötheted a kötelezőt, és ha megjött a származásellenőrzés papírja is, elindulhatsz az ocsiba (ocsmányiroda). Ha a nevedre szóló adásvételit idegen nyelven csináltattad, oldalanként több ezer forintért elkuldenek lefordíttatni. akármilyen nyelvű az adásvételi, ne legyen Magyarországra dátumozva, mert átírásért (bocs, vagyonszerzési illetékért) tartják a markukat. Rossz esetben néha a külföldi adásvételi alapján is átírást akarnak szedni.
Tejelni kell a pár rendszámért (8500), 6-6e-t az új forgalmiért és törzskönyvért, de 320 forintot meg a műszaki érvényesség szaros matricájáért is. Ha a kezedben a magyar forgalmi, 15 napod van zöldkártyát csinálni, és pár hét múlva írni fog az önkormányzat, és tartja a markát az éves adó miatt.
Ha nem vitatkozol sehol, csak fizetsz, ha elismerik Európában forgalmazott típusként, ha mindenhol azonnal kapsz időpontot, ha mindent viszel, és nem kavarják el az eredeti iratokat, ha nem ütik el a kézzel papírról 3x vagy 4x át- és átmásolt számokat, akár két hét alatt is végezhetsz. Ha bajok vannak, simán lehet negyedév.
De még ez is bakfitty, nekem az angol fehér kombit majdnem 3 évembe tellett megcsinálni.
vomit