Valamirevaló férfiember furcsa vonzalmat érez a célszerszámok láttán. Legyen az egy profi króm-vanádium kulcskészlet, Caterham Superlight vagy valami, ami a gyötrő munkanap utáni pihentető hazafelé poroszkálás közben egyszer csak ott terem.
Huhh, mi van? Kitört a háború? Megint itt van Bush? De nem, mindössze egy Aligator takarította maga előtt a pozsonyi körgyűrűt.
Látni ugyan láttam már, de így, a koraesti forgalomban teljesen idegen, már-már Mad Max-szerű utánérzetet keltett. Mel Gibson a Weiand kompresszoros Interceptor Ford Falconnal éppen behajt a Tiltott Zónába.
Ja, és hogy mi is ez a felnyitott lőréssel tovatűnő akármi?
Az Aligator 4x4 egy négykerékmeghajtású, magas mobilitással rendelkező, többcélú, könnyű harci jármű. A szlovákiai Túrócszentmártonban (Martin) gyártják, 1997-ben mutatták be a brünni (Brno) IDET haditechnikai kiállításon. Többféle verziója létezik: rendőrségi (PC), felderítő (PV), parancsnoki (PVS), IGLA rakétákkal felszerelt légvédelmi, lokátoros, aknavető, harctéri mentő, nehézgéppuskás (12,7 mm) és tankelhárító. Hossza 4340, szélessége 2280, magassága 1950 milliméter.
A rendőrség által használt változat. A nehézfiúk ilyennel utaznak.
A katonai változatok adatközlő és egyéb rendszerei természetesen NATO kompatibilisek, valós idejű képet és hangot közvetíthetnek a parancsnoki vagy irányító állásba. A GPS természetes. Légideszant-akcióknál egyaránt bevethető helikopterből vagy repülőből kidobva (a C-130 Herculesből). Kerámiabetétes rétegelt páncélzata védelmet nyújt akár a speciális páncéltörő lövedékek (7,62 kaliberig), valamint a kézigránátok repeszei ellen is. Utólagosan felszerelt páncélzattal a túlélőképessége tovább növelhető. Ha valamely kósza repesz mégis átlyukasztaná abroncsait, akkor a központi nyomásellenerző rendszer nyolc átlövésig bírja utánfújni őket. Ha mégsem, akkor a belső megerősített acél futófelületnek köszönhetően továbbra is mobilis marad a gép.
Független kerékfelfüggesztése csillapítja a 6700 kilogrammos testet, infravörös kamera és egyéb megfigyelőberendezések segítik az éjszakai tájékozódást. A kabin túlnyomásos, így radioaktív, harci gázzal vagy egyéb módon szennyezett környezetben is biztosítja a négyfős személyzet túléléséhez szükséges körülményeket. Ha pedig bujdosni kényszerül, akkor bátran használhatja a 6 darab füstgránátot.
Nem rázza a sofőr fenekét, ha bóbiskolás közben elhagyja a sávot. De kevés az esély, hogy baja lesz tőle.
A 7146 köbcentiméteres, 2300-as fordulatszámon 195 lóerős, közvetlen befecskendezésű DEUTZ turbódízel motor elöl, hosszában helyezkedik el és integrált egységet alkot a hűtőrendszerrel (power pack), így akár tábori körülmények között is gyorsan cserélhető, javítható. A jármű maximális sebessége 120 km/órában lett megadva. (Hazafelé kilencvennel poroszkáltam, ahhoz képest szépen otthagyott.) Fogyasztása, tereptől függően 22-30 liter 100 kilométeren.
Ha nem elég a gázlóképesség, jöhet az úszás.
A sofőr munkáját hatfokozatú automata váltó teszi könnyebbé, a többiek pedig a -30 +50 fokos hőmérséklet között üzemképes klímaberendezésnek örülhetnek. Az Aligator (nevéhez méltóan) kétéltű, 7 km/órával tud úszni és 80 centiméter széles árkot "lép át". A 45 centiméteres lépcső meg sem kottyan, csakúgy, mint a komolyabb terep sem, hiszen első terepszöge 70, hátsója 42 fokos. Hasmagassága 375 milliméter, és akár 40 százalékos oldaldőlést is kiáll, csakúgy, mint a 60 százalékos emelkedőt. Egy majdnem héttonnás, mindössze négy kerékkel rendelkező "könnyű" járműtől szép teljesítmény.
Szlovákián kívül nincs nagyon elterjedve, hiszen majdnem minden környező ország rendelkezik ebben a kategóriában saját fejlesztésű járművel.
Mégis, az Aligator látványa enyhe nosztalgiát kelt és emlékeztet arra, hogy nem pusztán HUMVEE-ből áll a világ és bizony nem csak az átkos rendszer idején készültek errefelé világszínvonalú, komoly katonai gépek.
Talán nem is baj, hogy kevesebb reklámidőt kaptak a képernyőkön.
(És igen, a krokodil és az aligátor nem ugyanaz.)