Magyarország, Kakucs, Kakucsring. A hőmérséklet 30 és 40 fok között van kint, itt az autóban 40 és 100 között. Térdemen a notebookkal ülök, hogy a jelenleg zajló Drift OB-ról tudósítsalak benneteket. A szél éppen csak annyira mozdul, hogy a szélvédőre terített árnyékoló pokrócot lefújja időnként, a pályán szabadedzés folyik éppen.
A fenti bekezdéssel indult bejelentkező írásom, ám a mobil internet sebessége miatt 3 óra alatt sem sikerült feltöltenem a Belsőségre első posztomat, így off-line-ra sikerült a már szokásosnak nevezhető on-line helyszíni beszámoló. Pedig jól indult a nap, itt nem áruszállítónak gondolták a Totalcart, és ennek megfelelően be is engedtek kocsival a versenyzői parkoló közelébe. Két dolog azonban nem volt , ami nekem nagyon hiányzott: Az egyik a kürtőskalács árus, a másik pedig az árnyék. Hirtelen jött a meleg és biztos, hogy stabilan 30 fok felett volt a hőmérséklet. Sok ember pecsenyevörösre sült, én nem tudom mi lesz velük estére, nem tréfadolog ez szerintem. A szívómotorral szerelt autók is megérezték a nagy hőséget, van akinek nagyon hiányzott, de ahogy a V8-as rémeket elnéztem, van aki észre sem vett egy hiányzó 30-40 lóerőt.
A Kakucsring nem régen épült, elsősorban a gokartosok igényeit szem előtt tartva. Én motorral egy pár kört még régebben mentem rajta, így tudom, hogy nagyon lassú és autók számára keskeny. A célegyenesben 100 körüli tempót lehet elérni, a pálya többi része szinte mind kanyar. A drift verseny persze más, de itt is érződik, hogy szűkösen vagyunk, hiszen műszer szerint mindössze 70-75 kilométer/óra sebességgel kezdik a versenyzők az első kanyart. Egy szűkülő jobbos, utána terhelésváltás, majd még egy. A végén még van valami csiki-csuki, de azt hiszem azt már nem pontozzák. Tehát bár az autók körbe mennek a pályán, csak ebben az első pár kanyarban mutatott produkciót pontozzák a bírók. Kár, amikor megérkeztem azt hittem, hogy majd körbe-körbe nyüstölik egymást a kocsik.
A speaker azt mondta, hogy a szűk pálya miatt a párbajokban gyakrabban fordul majd elő koccanás, de én semmi komolyabb affért nem láttam. Volt egy kisebb ütközés még az edzésen, de az egész versenyen megforgáson kívül más különleges esemény nem történt. A kvalifikáció közben Tibisznek féltengelyproblémája volt, ami sokakat megijesztett, azonban később végig tudta csinálni a versenyt. Aztán a döntőből (vagy annak közeléből) az egyik srác azért esett ki, mert megállt az AC-je, de ezeken kívül minden a papírforma szerint haladt.
Nem igazán jó szerintem ez a keskeny pálya egyébként, a tököli verseny lényegesen látványosabb volt. Itt a versenyzők nagy óvatosságra kényszerülnek az első kanyarban, ami a bevállalósságukat szemmel láthatóan rontja. Ehhez hozzátartozik, hogy a szabályzat szerint ezen a pályán tilos gumiégetést művelni, amit a versenyzők példásan be is tartanak. Ám ennek a műfajnak ez elengedhetetlen eleme, így a versenyzők padlóig nyomott gázpedállal – és kuplungpedállal – ünnepeltették magukat.
Felmerülhet a kérdés, hogy mi értelme annak, ha driftelni szabad, gumit égetni meg nem. A válasz egyszerű: normál driftelésnél a gumi rárakódik az aszfaltra, amit a Kakucsring kezelője később erre rendszeresített céljárművével el tud távolítani. Ha egy helyben áll az autó és úgy pörgetik a kereket, akkor azonban a nagy, egy pontba koncentrálódó hőtől maga az aszfalt is károsodhat, a versenypályán (különösen ha gokartok számára készült elsősorban) nem jön jól a sok kis gödör.
Mint mondtam maga a verseny dráma nélkül zajlott le. Mint tudjátok ez pontozásos műfaj, így a bírók szubjektivitása sokat nyom a latban. Sokszor álltam értetlenül a bírói döntés előtt, a közönség nem egyszer bekiabálással, fütyüléssel is véleményt nyilvánított. Az AE86 és a BMW csatáját vagy négyszer újraindíttatták, emlékeim szerint a Toyota minden alkalommal fölényesen nyert (a közönség szerint is), a bírók szerint nem. Azon izgultam, hogy az már igazán nagy kitolás lenne, ha a n-edik visszahívásnál ront a Toyota és az dönt, de szerencsére ez nem történt meg. Egyébként ebben a műfajban el kell fogadni, hogy a pontozás szubjektív, a bíró döntés pedig szent. Aki erre nem képes, az valószínűleg nem bírja sokáig cérnával a driftet.
A párharcok eredményeit elegánsan beillesztem e cikk végébe. A lényeg, hogy Kerényi Ádám ismét nyert. Tudjátok, neki van a hátsó ülésről vezetős, motort is hátrébb építős, ki tudja még mit átalakítós BMW-je, amit már tököli tudósításomkor bemutattam. Azt gondolom, hogy ebben a mezőnyben egyelőre nem fenyegetik pozícióját, Ádám ugyanis szemmel láthatóan jól összemelegedett az autóval, nem hibázik, a kocsi meg (talán nem túlzok) a legjobb. Nagyon erős, és ami legalább annyira fontos döbbenetesen stabil. Persze nem így vették a sarki boltban, az autó is Ádám csapatának szakértelmét dicséri. Ismét gratulálunk az eredményhez!