Autonánia: Hummerrel a trenddel szemben

2008.10.03. 00:00
122 hozzászólás

Van abban valami kéjesen borzongató: szembe menni az aktuális áramlatokkal. Tojik a globális pénzügyi válságra? Magasról tesz a fogyatkozó olajkészletekre? Nem érdekli az autója CO-kibocsátása? Jöjjön velem Hummert venni!

Több nagy és roppant okos ember is biztatott már bennünket, hogy merjünk álmodni egy jó nagyot. Hát, jelentem, én most merek: arról fogok álmodozni itten, hogy veszek egy Hummert!

Hogy miért? Há’ mer jó. És lehet, hogy tényleg az - erről leginkább az amerikai hadsereget kellene megkérdezni, de elég elfoglaltak mostanában, nem biztos, hogy gyorsan válaszolnának. Kár pedig, mert ők több tízezer példányt leamortizáltak már, és használták a Humvee-ket mindenféle extrém körülmények között, például lángoló kuvaiti olajkutak alatt, boszniai szerpentinen, iraki sikátorban és afgán hegyi patakban. Én meg még soha nem vezettem békés polgári viszonyok között sem, nemhogy szétbombázott úton, cikkcakkban menekülve egy váratlan kereszttűzből.

Az eredeti ős-Hummerre koncentrálunk, a HMMWV-ra, illetve a belőle kifejlesztett H1-esre, mert azzal kezdtem, hogy nagyon nagyot álmodunk. Meg aztán a H2 és a H3 nem is annyira Hummer.

Mindenki tudja, még én is, hogy a Hummer katonai projekt eredményeként jött létre. A hadsereg olyan terepjáróra írt ki pályázatot, ami garantáltan átmegy árkon-bokron, sőt, ha kell, a falon is. A prototípust az AM General fejlesztette ki, és 1983-ban állították hadrendbe. A lánykori nevén High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle-nek keresztelt nagy mozgékonyságú többcélú kerekes járművet a katonák egy idő után Hummernek, azaz Mormogónak kezdték becézni. Ez a név szépen rajta is ragadt, hiszen könnyebb volt megjegyezni és pláne kimondani, mint a hivatalos HMMWV-t.

A Hummer annyira jól mutatott a kisebb-nagyobb háborúkban és csetepatékban, hogy a tehetősebb civilek is kezdtek rágerjedni, de hiába, mert a hatóságok az USA-ban nem engedélyezik a katonai Hummerek polgári forgalomba helyezését. Nem az irigység vagy a hadititkok őrzése miatt, hanem mert harci eszköznek készültek, és nem felelnek meg egy rakás olyan előírásnak, amik nélkül autót nem lehet az utakra engedni a szigorú Amerikában. A legtöbb Hummernek se teteje, se oldala, az egész szerkezet egy rút, szibarita váz, amiből azután mindenféle dromedárt építenek a géppuskával szerelt kabriótól zárt kabinos mentőautón át a kisebb löveggel felextrázott páncélozott alaptankig.

De az üzlet az üzlet, pláne az USA-ban, így konstruáltak és 1992-ben piacra dobtak egy minden földi jóval felszerelt civil változatot is, ami elég jól fogyott egy darabig. Arnold Schwarzeneggernek például állítólag nyolc darab is volt belőle, mielőtt kormányzóvá választották. Európa persze nem Amerika, a mobile.de-n katonai kiviteleket is hirdetnek. Hogyan jutottak hozzá, ne firtassuk, elvileg civileknek a hadsereg egy darabot se adhat el, de valami értékesítési Ho Si Minh-ösvény ezek szerint mégiscsak létezik.

Máris itt egy példány, egy ARMY 4 HARDTOP 6.2 V8 D, mindössze 35.480 euróért (8,5 millió forint. Ja, hogy az sok? Nagy autó, nagy pénz. Csak egy elég gyenge fotó van róla a hirdetésben, de azon is látszik, hogy nemigen járt Irakban. Mindössze 7000 kilométer van benne, könnyen lehet, hogy a laktanyán belül limbóztak csak vele az amerikaiak valamelyik német támaszponton. Különben is, hatvan havi részletre a miénk lehet, ugye, hogy nem is olyan rossz üzlet? Hát, lehet, hogy nem is olyan jó, mert még honosítani is kell, ami sok kemény forintnyi kiadással jár.

De ne keseredjünk el! Ugyan közel 38.999 ezer euróért (9,4 millió forintért), de itt egy sokkal meggyőzőbb. Igaz, hogy 1986-os, de nemrég felújították, és - a németeknél legalábbis -, személyautóra érvényes jogsival is vezethető. Remélhetőleg a hátuljára tekert klasszikus vontatókötél is benne van az árban. Azzal kéne, úgy cuki.

Mindössze egyetlen euróval kerül többe a következő, 50 ezer kilométert futott példány, és ezért az árkülönbségért vagány gallytörő rácsot, meg a tető vonaláig kiemelt légszűrőházat, és valami tetőcsomagtartó-félét is kapunk. Az eladó azt írja, még az eredeti állapotában van, viszont kapott négy új abroncsot, ami nyilván egy kisebb vagyonba kerülhetett.

Nagyszerű, pár perc alatt találtunk három katonai játékszert is, már csak az a kérdés, mire is tudjuk használni. Napi autónak jó? Persze, háborús helyeken nincs is ennél jobb, pár a páncélozott kivitel azért többet tud. De itthon, Magyarországon? Azért ennyire még nem vagyunk válságövezet, bár szorgalmasan dolgozunk rajta. Átfúj rajta a szél, nincs zárható csomagtartó, jó pár budai, meg belvárosi pesti utcába be se fér. Akkor talán járjunk vele vadászni? Hát, legfeljebb majd az örök vadászmezőkön, mert az itthoni erdei utak UAZ-okkal meg Nivákkal vannak nagyobb részt kitaposva, úgyhogy a H1-gyel félig az út menti csalitosban közlekednénk. Ha a magyar gyalogos katona a bokorugró, ez a bokorirtó. Szóval a katonai változat, azon kívül, hogy irtózatosan jól néz ki, nem jó semmire, azonos méretei miatt egyébként a polgári változat se sokkal többre. Én például el tudnék ugorni vele a legközelebbi hipermarketbe bevásárolni, addig elég széles az út. De hol tárolnám két bevásárlás között? Mert kiderült, hogy a kertkapun nem férne be.

Keressünk tovább a civileknek gyártott változatok között, ezek polgárbarátak, mint a magyar rendőrség. A legolcsóbbat 22.500 euróért (5,4 millió forint) vesztegetik a mobile.de-n, a hülyének is megéri, ha a katonai verziók árával vetjük össze. Ez ráadásul zárt karosszériás, belül kényeztetős, jó nagy, dizájnos tetőcsomagtartója van, és a külső tükre akkora, mint egy Kispolszki hátsó ablaka. Na?

Megnézzük a legdrágábbat is, mivel tud többet. Nahát, azt hittem, hogy nejlonmájer H1-es nem létezik, erre kiderül, hogy de igen. 136 499 euróért (33 millió forintért) egy olyan gépet kapunk, ami a diszkó előtt is jól mutat. Ez már nem nőmágnes, ez egyenesen nő-elektromágnes. Ráadásul belső értékei is vannak. A motorja például majdnem háromszor olyan erős (313 lőerő), mint a katonai alapkivitelé, és az eladó szerint mindössze 15 liter gázolajt fogyaszt száz kilométeren. Utóbbit azért jó eséllyel besorolhatjuk a kedélyes füllentés kategóriába.

És a legkülönlegesebb: egy rallye-Hummer! 59 000 euróért (14 millió forint) a miénk lehetne az AMG-Hummer első, MOD 1-es kódjelű átépítése. A kabin hátulját ferdén lecsapták, a hasmagasságon emeltek még nyolc centimétert, a motort kicsit megizmosították, és más huncutságokat is műveltek vele. Aki végképp nem fér a bőrébe, annak ez az igazi vétel!

Az alacsony költségvetésű H1 receptje pedig a következő: szerezz olcsón egy GAZ 69-est (ha még van), kapd le a régi kasztniját, és némi barkácsolással szereld a helyére ezt a H1-es katonai karosszériát, ami csak most és csak neked: 9900 euró. Ha mégse jön össze a házasítás, némi leleménnyel lehet ebből szánkó, csirkeól, kerti házikó grillsütővel, vagy akár H1-es számítógépes szimulátor. Semmiképp nem kidobott pénz.

Nos, a két szélső ár között még vagy hetven polgári H1 található a mobile.de-n, ezeket önök majd jól megnézik, azután majd jól nem vesznek H1-et. Miért? Mert ahhoz képest, hogy mennyire nem lehet itthon használni, veszettül drága, hiszen a németországi árra még súlyos vám- és adótételek rakódnak itthon. Ha hátul nyitott, platós verziót hozunk be, és teherautóként helyezzük forgalomba, a regadót megússzuk, viszont örök időkig töltögethetjük a menetlevelet. A zártkabinos kivitel viszont regadó-köteles. És ki az, aki vállalja a sok papírmunkát, hogy Szlovákiából bérelhessen egyet, sokkal kedvezőbb kondíciókkal? Jaj, hát persze hogy senki… És még egy kis fűszer a feketelevesbe: ha a H1-esünk össztömege nem haladja meg a 3500 kilogrammot, B kategóriás jogsival is vezethető, a fölött viszont már csak C kategóriással. És a H1-es kiviteltől függően lehet ilyen is, olyan is, alaposan nézzük meg tehát ezt az adatát, ha nem akarunk megint autósiskolába járni.

Az express.hu-n egyetlen H1-es Hummert találtam. Valamivel 14 millió forint fölött kínálja egy kereskedés, de a készpénzzel rohamozókat jelentős árengedménnyel kecsegtetik. Az 1998-as évjáratú, vagyis éppen tíz éves példány nyitott platós, tehát valószínűleg teherautóként helyezték forgalomba. A fotókon elég barátságosan mutat, és mindenféle extrát is rejt a beltere, többek között egy komoly multimédiás szórakoztatóközpontot. A motorja sem éppen széria, 263 lóerős. Nagy előnye, hogy ez már itthon van, akár másnap vezethetjük is

Egyelőre tehát a legtöbben Hummer H1 nélkül maradunk. De azért milyen jó volt ábrándozni, ugye?

Az Autonánia rovat emblémája

Autonánia

Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és az Expressz.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!

A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.

Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).