A Toyota állítólag jövőre bemutatja a Prius harmadik generációját, a most futó modell pedig kísérleti szinten már ma is szürcsölget konnektorból villanyt Angliában. A GM - ha a válság közbe nem szól - 2011-re hozza Európába a Voltot, amit állítólag a júzerek java része tisztán villannyal üzemeltet majd. Mit lép minderre a PSA? Radikális lépésre szánja el magát: ír egy sajtóközleményt!
Az EDF (Électricité de France, a francia villamos művek - a szerk.) és a PSA Peugeot Citroën együttműködési megállapodást írt alá az elektromos és tölthető hibrid meghajtású gépjárművek jövőbeni fejlesztésének és forgalmazásának előmozdításáról. Az EDF és a PSA Peugeot Citroën között létrejött együttműködési megállapodás több technológiai ágat is érint, így különösen:
- az elektromos gépjárművek kereskedelmi kifejlesztésére alkalmas gazdasági modellek meghatározására,
- új energiatárolási technológiákra, nevezetesen a lítium-ion akkumulátorokra,
- valamint a gépjárművek töltési rendszereire, a gépjárművek és a hálózat között a töltés során alkalmazható kommunikációs protokollokra és ezek szabványosítására irányul.
Kiiirály, egy együttműködési megállapodás, hát azt már csak be kell dugni a konnektorba, és menni kell vele.
Az elektromos autók úttörőjeként számon tartott PSA Peugeot Citroën (10 000 forgalomban lévő gépjármű 1995 és 2005 között) most fellendíti fejlesztéseit e téren. 2008 júniusában a csoport bejelentette, hogy az elektromos hajtásláncok kifejlesztésére irányuló együttműködés lehetőségét vizsgálja a Mitsubishi Motors Corporation-nel. A hibrid és tölthető hibrid gépjárművek kifejlesztése szerves részét képezi a PSA Peugeot Citroën stratégiájának, melynek jelszava: « környezetbarát autót mindenkinek ». A csoport ennek megfelelően tömegesen bevezeti a Stop & Start mikro-hibrid rendszert már 2010-től kezdődően valamennyi Peugeot és Citroën modellcsaládnál. 2011-ben a két márka teljesen hibrid dízelautókat fog kínálni, s ez a fogyasztás és a CO2–kibocsátás drasztikus csökkenésével jár együtt. A PSA Peugeot Citroën csoport így megerősíti vezető szerepét a környezetvédelem terén.
Aha, tehát a PSA lassan feltalálja azt, amit például a BMW már jó ideje használ: a piros lámpánál való motorleállítást, meg a fékezési energia egy részének becsöpögtetését az akkuba, a generátor által felvett energia csökkentésére. Az évek óta ígérgetett dízel hibrid új határideje pedig 2011. Nahát, pont akkorra ígéri a Chevrolet a Volt behozatalát Európába.
A fenntartható fejlődésre irányuló stratégiája keretében az EDF több mint ötven éve segíti elő az elektromos és tölthető hibrid közlekedési eszközök kifejlesztését. A világ legnagyobb elektromosjármű-flottájával (1500 gépjármű) az EDF nagy szaktudást és tapasztalatot szerzett a villamosenergia-tárolás, a töltésrendszerek és a tölthető gépjárművek kísérleti működtetése terén. Az EDF jelenleg is dolgozik a töltősaruk innovatív, új nemzedékének kidolgozásán.
Az EDF büszkesége ólom-savas és nikkel-kadmium akkus Saxók, 106-osok és Berlingo/Partnerek flottája. Egy közüzemi szolgáltató tényleg tudja használni őket napi rutinjában, de technikájukban nagyjából a bulgár targonca szintjén állnak, alkalmatlanok a személyautók funkcióinak kiváltására.
Akad, aki még mindig nem hiszi el, hogy a PSA hamarosan megmenti a világot? Akkor íme két idézet a végére Fontos Személyektől:
Christian Streiff, a PSA Peugeot Citroën csoport elnöke: "A PSA Peugeot Citroën környezetvédelmi vezető szerepe sokéves elkötelezettségünk gyümölcse. Rendkívül gazdag kínálatban és nagyszabású újításokban mutatkozik meg: ezzel az új együttműködéssel kínálatunkat elektromos gépjárművek és tölthető hibrid gépjárművek teszik még gazdagabbá".
Pierre Gadonneix, az EDF elnök-vezérigazgatója: "Ez az új együttműködés a villamosság fejlődésének egy új szakaszát fémjelzi, különösen a közlekedés terén, tiszta és versenyképes energiaforrásként, mely tekintettel van bolygónkra és a személyes mobilitás igényeire. Az EDF Csoport - egyik legfontosabb kötelezettségvállalásaként és beruházási döntéseként - hozzájárulhat az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez, így ma azon energetikai vállalatok egyike, melyek a legkevesebb széndioxidot bocsátják ki."
Addig is, amíg el nem készül az a várva várt dízel hibrid, hogy megmentse a világot, vigasztalódjunk a RUF elektromos Porschéjével. Nemigen terjed el olyan széles körben, mint egy hibrid 207-es tudna - de legalább létezik.
Felhördülő kollégák
A szerkesztőség több tagja is hozzászólt ehhez a poszthoz, mikor közzétettem vázlat formájában a belső listán. Csikós szerint nem feltétlenül a BMW-vel kellene példálózni, motorleállító-újraindító rendszer már a Wartburgban is volt. Sőt, ha már PSA, akkor a C3 is rendelhető volt stop&go rendszerrel egy időben.
Papp Tibi viszont a jólértesültség fennsőbséges mosolyával arcán súgta ide, hogy a dízel hibrid már készen van. Valamikor valahol egy sajttájon beszélt a projekt vezetőjével, aki szerint már régóta minden adott a piacra dobáshoz. A PSA tudja, mennyibe kerülne az autó, tudja, mennyit fizetnének érte a népek - már csak azt az olajárat várja, amikor a gyártás rentábilis lehet.